گفتگویی دوستانه با حسین کریمی راد، از برترین مدرسین زبان آلمانی

کد خبر: ۱۳۷۴۷۸۱

پیداکردن یک آموزشگاه آنلاین زبان و همچنین یک مدرس زبان آنلاین که بتواند تمام ابعاد این زبان را در اختیار زبان آموزان قرار دهد کار سختی است. در آکادمی آنلاین زبان تیکا این بار به سراغ یکی از اساتید برتر زبان آلمانی یعنی آقای حسین کریمی راد می‌رویم و سؤالات مختلفی را از ایشان می‌پرسیم.

خیلی خوشحالیم که داریم با شما به‌عنوان یکی از اساتید برتر تیکا مصاحبه می‌کنیم، لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید.

من حسین کریمی راد هستم کارشناسی کارگردانی تئاتر از دانشگاه سوره، ۳۳ سال سن دارم و حدود سه سال است که تدریس زبان آلمانی می‌کنم و در آموزشگاه‌های مختلفی هم کار کردم و زبان آلمانی هم از طریق آموزشگاه آزاد یاد گرفتم.

در مورد سوابق و تحصیلات خودتان بیشتر توضیح بفرمایید.

من در مؤسسات زبان آزاد زیادی به‌عنوان مدرس زبان آلمانی کار کردم. یکی از مؤسسات هم به‌عنوان مدرس و سوپروایزر چه برای استخدام استاد چه برای راهنمایی زبان‌آموزان جدید مشاوره و راهنمایی می‌دادم. دررابطه‌با تحصیلات، من کارشناسی کارگردانی تئاتر خوانده‌ام و بعد از مدتی شروع کردم به خواندن داستان‌های آلمانی و گاهی ترجمه‌هایی هم در زبان آلمانی انجام می‌دادم و فعالیت‌های هنری هم کنار این‌ها داشتم.

اگر مدرس زبان نمی‌شدید چه شغلی را انتخاب می‌کردید؟

اگر مدرس نمی‌شدم کارگردانی و بازیگری تئاتر را انتخاب می‌کردم و وارد رشته خودم می‌شدم و چیزی که درسش را خوانده‌ام ادامه می‌دادم. ولی خوب من از آموزش‌دادن هیچ‌وقت بدم نمی‌آمده و همیشه دوست داشتم جایی باشد که بتوانم آموزش هم بدهم. ولی اگر زمانی پیش بیاید که من بخواهم یک کار را در اولویت قرار دهم، کار هنری را انتخاب می‌کنم، اما تدریس زبان آلمانی را به دلایل زیادی از جمله جذابیت‌هایی که سر کلاس آنلاین و حضوری برای من پیش آمد رها نمی‌کنم.

چرا تدریس را انتخاب کردید؟

گفتگویی دوستانه با حسین کریمی راد، از برترین مدرسین زبان آلمانی

تدریس کردن بیشتر به مدرس برمی‌گردد و البته شرایط و فضا هم تأثیر دارد. ولی جذابیت‌هایی دارد مثلاً همیشه ایده‌آل من این بوده است که یک‌بار که به کلاس می‌روم آن‌قدر تسلط داشته باشم که به زبان‌آموزان بگویم کتاب‌هایشان را ببندند و بگویند کتاب دارد درست می‌گوید یا غلط. یعنی تدریس در کلاس خصوصی زبان آنلاین آن‌قدر خشک نباشد. ولی خوب قاعدتاً اگر به دوران قبل از تدریس برگردم طبیعتاً در رشته خودم یعنی کارگردانی و بازیگری تئاتر جلو می‌روم. به‌خصوص در بخش مدیریت فرهنگی چون تجربه داشته‌ام و بخش آموزش برای من لذت‌بخش بود.

متد تدریس خودتان رو به طور خلاصه می‌فرمایید؟

قطعاً در آموزش زبان آلمانی گرامر اهمیت زیادی دارد. در واقع گرامر پایه و اساس اصلی زبان آلمانی است. بخش زیادی از تدریس به خود زبان‌آموز بازمی‌گردد. زبان‌آموز باید وقت زیادی بگذارد و تمرین کند. چنین کسانی بازخورد بیشتری دریافت می‌کنند. زبان‌آموزانی که تلاش بیشتری می‌کنند، من کار بیشتری از او می‌خواهم تا مطالب برای او  تثبیت شود. همچنین من اول سعی می‌کنم زبان آلمانی را زبانی خشک، ترسناک و عجیب‌وغریب معرفی نکنم. در پایان هر سطح تلاش می‌کنم از زبان‌آموزان همان آزمونی که مدنظر دارند را بگیرم و آن‌ها را در فضای آزمون قرار دهم تا هنگام مواجه‌شدن با آزمون اصلی استرسی نداشته باشند. من به زبان‌آموزان فیلم‌های کوتاه به زبان آلمانی و پادکست‌های مختلفی را معرفی می‌کنم زیرا به‌طورکلی یک منبع بودن، پاسخگویی کافی ندارد.

خاطره جذاب که تأثیرش روی شما باعث شده تا فراموشش نکنید، از دوران تدریس دارید؟

گفتگویی دوستانه با حسین کریمی راد، از برترین مدرسین زبان آلمانی

خوشبختانه یا متأسفانه خاطره زیادی در ذهنم من نمی‌ماند. معمولاً هنگامی‌که کلاس‌های من حضوری بود اینجوری بود که من بعد از یاددادن اعداد همیشه اصرار بر این دارم که من دارم اعداد را به آلمانی می‌گویم پس وقتی به آلمانی می‌گویم صفحه ۳۲ توقع ندارم کسی برگردد زیر لب به فارسی بگوید یعنی صفحه ۳۲ یا کسی از کسی بپرسید چه صفحه‌ای را گفت؟ و آن طرف به فارسی بگوید ۳۲ جریمه می‌شود و باید برای کل کلاس شیرینی خامه‌ای بخرد. یکی از شاگردهای من چهار جلسه پشت‌هم جریمه شد و جلسه پنجم به او گفتم تو دیگر خواهشاً تا آخر ترم شیرینی نخر و تا آخر ترم از شیرینی خریدن معاف هستی.

وجه تمایز شما با همکارانتان چیست؟

هنگامی‌که تو شاگرد را دوست خودت ببینی و بتوانی با او ارتباط دوستانه برقرار کنی و اینکه شاگرد حس کند که استادم همیشه کنارم هست و در دسترسم است حس خوبی دارد. من فکر می‌کنم همین‌که بتوانم با شاگردم رابطه دوستانه برقرار کنم و استرس زبان را از او بگیرم، و حس اینکه زبان چیز عجیبی نیست و آن را بخوانید و آشنا شوید را به او بدهم، این شاید وجه تمایز من محسوب شود.

سؤال بسیاری از زبان‌آموزان: کوتاه‌ترین زمانی که می‌شود زبان را در حد قابل‌قبول یاد گرفت چه مدت هست؟

به چندین دلیل نمی‌توان زمانی برای این موضوع تعیین کرد. شما تصور کنید که من یه زبان‌آموزی دارم که مثلاً ۲۲ساله است و در تمام این مدت دوست فارسی‌زبان داشته، در خانه با او فارسی صحبت کرده‌اند، اما هنوز هنگامی‌که به او بگوییم انشا بنویس ممکن است غلط املایی داشته باشد؛ بنابراین کسی که در یک کشور دیگری به دنیا آمده و می‌خواهد در عرض چند ماه زبان آلمانی را به‌صورت کامل یاد بگیرد، باید گفت این کار شدنی نیست.  بنابراین کسی نمی‌تواند تضمین کند که در عرض چند ماه می‌تواند شما را به سطح بالایی از زبان آلمانی برساند.

یادگرفتن این زبان، چه فرصت‌هایی برای افراد فراهم می‌کند؟

گفتگویی دوستانه با حسین کریمی راد، از برترین مدرسین زبان آلمانی

هنگامی‌که شما شروع به یادگیری زبان جدید می‌کنید، به‌صورت کامل وارد یک دنیای جدید می‌شوید. به طور مثال هنگامی‌که یک موسیقی مثلاً آلمانی را گوش به‌صورت اورجینال گوش می‌دهید، خودتان متوجه می‌شوید نه به‌واسطه مترجم. یا مثلاً اگر یک رمانی به زبان آلمانی بخوانید خیلی شکل روایت با اینکه که ترجمه می‌شود متفاوت است. همچنین به‌عنوان یک شغل دوم شرکت یا سایتی می‌تواند از شما تقاضا کند که مقالات را بخوانید و ترجمه فارسی آن‌ها را بگویید. در واقع شما یک توانایی را به دست آورده‌اید که می‌توانید از آن استفاده کنید.

بسیاری از اساتید در ایجاد تعامل سازنده با زبان‌آموز مشکل دارند. راهکارهای شما برای ایجاد تعامل چیست؟

این تعامل دوطرفه است و باید بین استاد و شاگردی که سر کلاس است به وجود بیاید. شاگردی که سر کلاس می‌نشیند یک تجربه است و من هم که سر کلاس او می‌نشینم یک تجربه است؛ بنابراین باید این تعامل دوطرفه باشد و باید خلق‌وخوی او را بسنجم. اگر بخواهم تمام زبان‌آموزان را یک‌جور بچینم و هیچ تفاوتی بین آن‌ها نگذارم کلاس خسته‌کننده می‌شود و من هم خسته می‌شوم؛ بنابراین راهکار این است که ابتدا شرایط هر زبان‌آموز را درک کنیم و این خرده تعاملات باعث می‌شود که زبان‌آموز به مشکل برنخورد.

به نظرتون یادگیری زبان جدید چه تغییری توی زندگی افراد به وجود می‌آورد؟

یادگیری زبان جدید واقعاً حس لذت بخشی را هنگام درک کردن یک فیلم یا یک متن در فرد به وجود می‌آورد و خیلی چیز شیرینی است و همچنین باعث می‌شود فرصت‌های جدیدی به سراغ فرد بیاید. در واقع باید گفت با آموختن هر زبان جدید یک دست به فرد اضافه می‌شود.

یادگیری زبان آلمانی در تیکا

در پایان امیدوارم که مصاحبه با استاد زبان آلمانی آقای حسین کریمی برای شما مفید بوده باشد برای کلاس خصوصی زبان آنلاین می‌توانید با مشاوران و پشتیبان آکادمی آنلاین زبان تیکا در ارتباط باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها