در مراسم جشن امضای یکی از کتاب‌های انتشارات جام‌جم صورت گرفت

تقدیر رئیس مجلس از نویسنده «ویولن‌ زن روی پل»

نویسنده کتاب ویولن‌ زن روی پل گفت: من با خود عهد بستم که اگر درمان شوم، 49 گرفتار اعتیاد را به درمان برسانم و اکنون خدا را شاکرم که توانستم به عهدم وفا کنم.
کد خبر: ۱۳۷۴۵۹۰
نویسنده محمد امام‌ پور - روزنامه‌نگار

آیین رونمایی و جشن امضای کتاب «ویولن‌زن روی پل» نوشته خسروباباخانی از انتشارات مؤسسه جام‌جم، با حضور اهل قلم و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در تالار شهید مطهری مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد.

در این مراسم خسرو باباخانی ضمن تشریح تجربه تلخ اعتیاد به مواد مخدرافزود: من همیشه از هنرجویان خواسته‌ام که یک سؤال از خودشان بپرسند که برای کاستن از رنج مردم چه کرده‌ایم.اگر جواب هنرجو منفی باشد، آن روز باطل بوده و از دست رفته است.

وی گفت: زمانی که درگیر مواد شدم، تمام راه‌ها را امتحان کردم و همسرم شهادت می‌دهد هر راهکاری که پیشنهاد می‌دادند و وجود داشت، رفتیم و این آیه شریفه قرآن کریم به استمداد من آمد و به این باور رسیدم که اگر به سمت نور حرکت کنی خدا ولی تو می‌شود.

نویسنده کتاب با بیان این‌که من با خود عهد بستم که اگر درمان شوم، 49 گرفتار اعتیاد را به درمان برسانم و اکنون خدا را شاکرم که توانستم به عهدم وفا کنم، خاطرنشان کرد: من با تجربه‌ای که قزلی از نامه‌های افرادی که درگیر این بیماری هستند و برای امام حسین(ع) نوشت، قانع شدم این کار را بنویسم.

باباخانی با ذکر این نکته که ما زمانی که وارد اماکن مقدس می‌شویم، حضور در آنجا به ما آرامش می‌دهد و زمانی که به درختی می‌رسیم، سایه آن از رنج ما می‌کاهد، تأکید کرد: انسان‌های مقدس و یکرنگ نیز این گونه هستند و اگر با کوه غصه در جوار اینها قرار بگیری احساس امنیت و آرامش می‌کنی و این چیزی که انسان درگیر اعتیاد به آن نیاز دارد و تک‌تک ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم، من با خدای خویش معامله کردم و خدا را شکر بازتاب‌های بسیار حیرت‌آوری در این پنج ماه گرفتم.

وی تصریح کرد: خانمی برای من نوشته بود، بعد از خواندن کتاب تا صبح گریه کردم، چون پدری داشتم که اعتیاد به مواد داشت و او را درک نکردم و الان که فوت شده تازه متوجه شدم چه رنجی تحمل کرده و دوست داشته از این درد رها شود.

ماه طاووس؛ نمونه زن ایرانی

در ادامه این مراسم، علیرضا نبی از کارآفرینان مشهدی بیان کرد: گاهی کتابی در همایشی می‌دهند و می‌گویند پشت آن مطلبی بنویس، می‌نویسم. اگر کسی گفت بدون خدا به آرامش می‌رسید باور نکنید چون بزرگ‌ترین دروغ دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌ای که من تأسیس کردم مخصوص افرادی است که سوءپیشینه دارند و با این کار به این نتیجه رسیدم که می‌توان با محبت و احترام انسان‌ها را دعوت به زندگی کرد و می‌توان حرمت کاشت و شخصیت برداشت کرد.زمانی که سال 98 یکی از دوستان خدمت رهبر معظم انقلاب رسید مسائل اجتماعی مربوط به زنان روسپی را مطرح کرد و ایشان در پاسخ فرمودند عیال و فرزندان ما هستند، آیا ما تا حالا این نگاه را داشتیم؟

نبی با اشاره به این‌که توانستم 1057 نفر را که در 9 جرم سوءپیشینه داشتند به زندگی بازگردانم، افزود: از مردم می‌خواهم که محصولات ایرانی بخرند تا بتوانیم از این طریق زندانیان را به خانه بیاوریم.

تقدیر رئیس مجلس از نویسنده «ویولن‌ زن روی پل»

در ادامه این مراسم مهدی قزلی، مدیر انتشارات جام‌جم به اهمیت کتاب ویولن‌زن روی پل اشاره کرد و گفت: نگارش این کتاب نتیجه تعامل من با باباخانی است، ویولن‌زن چند پشتوانه بسیار جدی دارد که نخستین آن دارابودن یک نظرسنجی معتبر است.

وی افزود: زمانی که ضریح امام حسین(ع) برای انتقال به کربلا از شهرهای مختلف عبور می‌کرد در مسیر، نامه‌های فراوانی از مردم که برای امام نوشته بودند به دستم رسید و جالب است بگویم یک‌سوم آنها درباره معضل اعتیاد بود و افراد، زمانی سراغ امام حسین(ع) می‌روند که مستأصل شده و به واسطه مواجهه مردمی که با این معضل درگیر هستند با سیدالشهداء(ع) متوجه شدم موضوع جدی است.

مدیر انتشارات جام‌جم ضمن اشاره به اهمیت تجربه زیستی در نگارش کتاب تصریح کرد: معتقدم ابتدا نویسنده باید بداند مسأله اعتیاد چیست و با عمق جان آن را احساس کرده باشد و سپس تجربه زیستی هر دو یعنی دوران درگیری با این معضل و همچنین دوران پاکی را داشته باشد. معتقدم خیر و برکت قرارگرفتن در این مسیر قطعاً به واسطه توجه و نگاه امام حسین(ع) بوده و هست.

وی با بیان این‌که در خلق شخصیت در ادبیات دچار معضل هستیم، به‌ویژه در شخصیت خانم، اما در کتاب ویولن‌زن روی پل شخصیتی به نام ماه‌طاووس خلق می‌شود که زن ایرانی فوق‌العاده مؤثری است، خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم این است که او به‌صورت جدی دیده نمی‌شود و در دید همه نیست، اما مخاطب با او ارتباط خوبی دارد و سختی‌های او را درک می‌کند و این کتاب توانست یک شخصیت جدید و خاص دیگری را به ادبیات ما اضافه کند.

صحبت درباره رنج‌های انسانی

در بخش دیگری از این مراسم رضا امیرخانی از نویسندگان مطرح کشور با یادی از حجت‌الاسلام علی شاملو، مؤسس مجموعه کتابرسان بیان کرد: مرحوم شاملو با روح بزرگ خود کارهای بزرگی را خلق کرد و نبود او یک ضایعه بزرگ در عرصه فرهنگی کشور است.

وی با بیان این‌که این کتاب، شخصیت جدیدی از باباخانی پس از آشنایی 30 ساله برای من ساخت، این‌که نویسنده‌ای خود را افشا می‌کند، کار سختی است؛ البته در ادعیه و عرفان و شعر این سبک نگارش بسیار وجود دارد، جلال آل احمد در خسی در میقات خود را نقد می‌کند و عارفان نیز همیشه خود را پایین‌ترین مردم می‌دانند.

باباخانی با بیان این‌که اعتیاد، یکی از رنج‌های بسیار مهم دنیاست، خاطرنشان کرد: در این کتاب درباره رنج‌های انسانی صحبت می‌کنیم و تبدیل نویسنده به نسخه‌نویس کار درستی نیست، اگر نویسنده‌ای مستندنگاری انجام دهد به توسعه و رشد کمک خواهد کرد، متأسفانه بسیاری از پرونده‌های کشور، همچون توافقنامه هسته‌ای، مشروطیت و ملی‌شدن صنعت نفت مستند‌نگاری ندارد.

همچنین حجت‌الاسلام محمدرضا جوان‌آراسته، مشاور امور خانواده و نویسنده با تأکید بر این‌که خود‌افشایی مانند خون در رگ‌های متن است و به آن حیات می‌دهد، گفت: جلال آل احمد مرزهای خودافشایی را جا‌به‌جا کرد و اینک باباخانی با جرأت تمام که جسارت او را در کمتر کسی می‌توان دید، در این کتاب توانست خودافشایی انجام دهد.

قالیباف خطاب به باباخانی چه نوشت

رئیس مجلس شورای اسلامی با ارسال لوح تقدیر از تلاش خسرو باباخانی برای نگارش رمان اجتماعی «ویولن‌زن روی پل» قدردانی کرد.

تقدیر رئیس مجلس از نویسنده «ویولن‌ زن روی پل»

محمدباقر قالیباف در این لوح تقدیر آورده است که «ایران عزیز به‌ویژه در دوران پس از اسلام عهد پرورش، شکوفایی، ذوق‌ورزی و جلوه‌گری متفکران و نویسندگان و دبیرانی بوده است که با اندیشه و هنر پنجه در پنجه سختی‌های دوران انداخته‌اند و گره‌های ناگشودنی به دندان زور را با سرانگشت تدبیر گشوده‌اند و مشعل دانایی و شکوه پیوستگی را با گوهر جان خویش روشن نگاه داشته‌اند.»

وی خطاب به باباخانی گفت: «‌جناب‌عالی نیز به‌عنوان یکی از چهره‌های درخشان و اثرگذار در عرصه داستان‌نویسی با تالیف آثار ارزشمند باعث رشد و درخشش این حوزه شده‌اند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که «‌اثر فاخر و ارزشمند ویولن‌زن روی پل که حاصل تلاش ایثارگرانه شما در روایت سفری از ظلمت به نور است به لطف خداوند و نیت خیر شما برکت تاثیر و اقبال عام یافته است. آنچه روایت کرده‌اید نمونه روشنی از توجه به ظرفیت‌ها و نقش‌آفرینی مردم در حل معضلات حوزه آسیب‌های اجتماعی است که بارها بر آن نکته تاکید داشته‌ام و باور دارم با مشارکت و حضور مردم می‌توان در جهت پیگیری و حل بسیاری از مشکلات چاره‌اندیشی کرد.»

قالیباف در پایان این پیام اظهار امیدواری کرده که این کتاب و سایر دستاوردهای قلم هنرمند و نیت خیر باباخانی موجب بهره‌مندی آینده‌سازان و نسل جوان این مرز و بوم و چراغ راهی در مسیر طوفان‌زدگان هجوم‌ها و سختی‌ها باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها