فرمانده انتظامی استان بوشهر خبر داد؛

کشف انبار دپوی کالای قاچاق در "کنگان"

آیا منفعت به رسمیت شناخته شدن کالاهای ته لنجی نصیب مرزنشینان می شود

ورود رسمی ته لنجی به بازار

یکی از جذابیت‌های سفر به شهرهای جنوبی از گذشته گشت‌و‌گذار در بازارهای ته‌لنجی بوده است،بازار‌هایی در سواحل 4استان بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان‌وبلوچستان که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را با قیمت‌های پایین عرضه می‌کردند
کد خبر: ۱۳۷۴۳۷۷

به گزارش جام جم آنلاین بوشهر؛ یکی از جذابیت‌های سفر به شهرهای جنوبی از گذشته گشت‌و‌گذار در بازارهای ته‌لنجی بوده است؛ بازار‌هایی در سواحل 4استان بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان‌وبلوچستان که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را با قیمت‌های پایین عرضه می‌کردند و اجناس‌شان گاهی سوار بر خودروهای شوتی (خودروهای حمل کالای قاچاق) از شهرهای مرکزی و پایتخت سر‌ در ‌می‌آورد.

محدودیت تردد بین شهرستان‌های استان، ممنوعیت ارسال کالاها به خارج از استان، کاهش سفرها در سال و چالش با نهادهای نظارتی چون نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا موجب شده ‌ ملوانان و مرزنشینان خواستار بازنگری در قوانین رویه ته‌لنجی شوند.حالا وزیر امور اقتصادی و دارایی از به رسمیت شناخته‌شدن کالای ته‌لنجی خبر می‌دهد؛ خبری که اجرای آن از یک‌سو به نفع مرزنشینان است و از سوی دیگر احتمالا پایانی نزدیک بر معافیت کالاهای ملوانی

قانونی یا قاچاق

طبق قانون «کالای ته‌لنجی یا ملوانی کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند» و براساس آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هر ملوان سالانه می‌تواند ۶بار کالا به میزان ۱۵۰۰دلار با خود وارد کند. براساس آیین‌نامه فعلی واردات ته‌‎لنجی، ملوانان اجازه ندارند کالاهای موسوم به ته‌لنجی را خارج از استان خود به فروش برسانند و به همین دلیل تردد این کالاها در خارج از مرزهای استان‌های جنوبی و حتی در میان شهرستان‌های استان‌ها قاچاق و غیرقانونی محسوب می‌شود.

با وجود این، طبق گفته سردار مهدی حاجیان، سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور، خودروهای شوتی کالاهای ملوانی و ته‌لنجی را جابه‌جا می‌کنند و آن را به مرکز کشور می‌رسانند تا سود اصلی این رویه به جیب سرمایه‌داران بزرگ تهران، اصفهان و شیراز برود.

آمارها نشان می‌دهد سال گذشته این خودروها منجر به تصادفات قابل‌توجهی شدند که در جریان ۱۷۸تصادف خودروهای شوتی، ۳۱۸نفر جان خود را از دست دادند و ۵۴۹نفر مجروح شدند. همین مشکلات موجب شده است استان‌های جنوبی طی سال‌های گذشته به‌دنبال به رسمیت شناخته‌شدن کالای ته‌لنجی در استان و همچنین در سطح کشور باشند؛ مطالبه‌ای که چند روز پیش از زبان وزیر اقتصاد به آن پاسخ داده شد. آنچه احسان خاندوزی اعلام کرد به این معناست که کالاهای ته‌لنجی که از 4استان بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان‌وبلوچستان و با رویه ملوانی وارد می‌شوند، از سوی گمرک مهر تأیید بگیرند و با همین تأییدیه نه‌تنها در جنوب که در خارج از استان هم به‌عنوان کالای رسمی مجاز مورد قبول باشند. او تأکید کرد برای نخستین‌بار به جای اینکه کسانی که کار شرافتمندانه در لنج انجام می‌دهند به قاچاق و با بدنامی متهم شوند، کارشان به‌صورت ضابطه‌مند رسمی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها