کد خبر: ۱۳۷۳۶۱۲
نویسنده عباس مقتدایی - نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
آقای رئیسی ابتدای شروع ریاست‌جمهوری خود اعلام کرد که دیپلماسی فعال ارتباط با همسایگان را دنبال می‌کند و آنچه امروز مشاهده می‌شود، بخشی از همین سیاست است که توسط وزیر خارجه به‌خوبی پیگیری شده و در نتیجه اهتمام رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم در حال محقق شدن است.

البته تحولات فعلی بین‌الملل به این روند کمک کرده و نقش‌آفرینی‌های قبلی جمهوری اسلامی و سیاست‌های ایران در کوتاه کردن دست بیگانگان از منطقه و برعهده گرفتن امنیت غرب آسیا توسط خود کشور‌های منطقه چنین روندی را حادث کرده است.

اکنون سوریه در کانون توجهات قرار دارد و سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها نتوانند آنچه را می‌خواهند عملیاتی کنند، سال‌هاست محقق شده و امروز حضور رئیس‌جمهور ترکیه و روسیه در ایران موجب ایجاد موج جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای شده است.

رهبر معظم انقلاب نیز به‌صراحت سیاست جمهوری اسلامی را بیان کردند و از این رو سخن دلسوزانه ایشان به رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر این‌که حمله به مرز‌های سوریه برای ترکیه و سوریه مفید نیست و تنها جای پای گروه‌های تروریستی را باز می‌کند، نشان داد جمهوری اسلامی به حسن همجواری همسایگان در بالاترین سطح توجه دارد و و این مسیر را انتخاب کرده و به دیگران هم همان را نشان می‌دهد.

اکنون ایران با بهره‌گیری از سیاست دیپلماسی همسایگان، در حال نقش‌آفرینی برای حفظ صلح و امنیت حضور همسایگان در کنار یکدیگر است که این امر عملا دست آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را از منطقه کوتاه می‌کند و در این شرایط، فرار آمریکایی‌ها از افغانستان در سایر بخش‌های آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقا هم قابل تکرار است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت نوظهور منطقه‌ای، براساس اعلامیه‌های سازمان‌ها و نهاد‌های جهانی از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از رتبه اقتصادی ۱۷ دنیا به رتبه ۱۳ ارتقا یافته و وضعیت بهتری پیدا کرده و به‌رغم وجود سال‌های کرونایی و تحریم‌های موسوم به فلج‌کننده آمریکایی، نه‌تن‌ها فلج نشده بلکه توانسته سطح بالاتری از قدرت جهانی را به دست آورد که این رویکرد نشان می‌دهد جمهوری اسلامی توان دستیابی به شتاب اقتصادی را دارد.

البته ما موانع متعددی داریم که بخش عمده‌ای از آن‌ها به مباحث داخلی بازمی‌گردد، اما واقعیت این است که ایران به عنوان یک قدرت نوظهور از یک‌سو نیروی انسانی لازم را دارد و از سوی دیگر به مرز‌های دانش در زمینه‌های مختلف نظیر تکنولوژی‌های مرتبط با بهداشت سلامت انرژی هسته‌ای و نانو تکنولوژی و فناوری‌های زیستی دست پیدا کرده است، از طرف دیگر هم کشوری است که یک بازار بزرگ ۸۵میلیونی در اختیار دارد که به طور همزمان با ۱۵ کشور دنیا همسایه است؛ بنابراین ایران یکی از معدود کشور‌های دنیا در زمینه ارتباطات به حساب می‌آید.

ایران از نظر بدهی خارجی، بدهی تک‌رقمی یعنی هشت میلیارد دلاری دارد که به ازای آن چندین برابر منابع مالی بلوکه‌شده در خارج از کشور دارد و چنین کشوری با این مختصات، اکنون به عنوان یک همکار و شریک تجاری ممتاز برای کشور‌هایی نظیر ترکیه که بدهی خارجی آن‌ها بسیار کلان است و نیاز به بازار برای توسعه همکاری‌های خود دارند، محسوب می‌شود.


newsQrCode
برچسب ها: ترکیه روسیه تجارت
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها