دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا اعلام کرد

BA.۵؛ حدود ۴۰ درصد موارد کرونا در کشور | قدرت سرایت بالای این زیرسویه

افزایش مجدد آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا

مراقب باشید؛ کرونا جان گرفته است

تا همین چند وقت پیش کرونا آرام گرفته بود و همین موجب شد بسیاری از شهروندان ماسک از صورت بردارند و در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها شرکت کنند. اما حالا این ویروس میکروسکوپی دوباره می‌تازد. آمار ابتلا افزایش پیدا کرده، تعداد شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی هم که در هفته گذشته صفر بود، رو به افزایش است و به ترتیب به ۴ و ۱۴ شهر رسیده است.
کد خبر: ۱۳۷۲۷۹۹
نویسنده لیلا شوقی - گروه جامعه
به گزارش جام جم آنلاین، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در هفته‌های آینده حتی آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا که این روز‌ها زیر ۱۰ نفر است هم افزایشی می‌شود. بسیاری از آن‌ها حرف از شروع پیک هفتم کرونا در کشور می‌زنند. حالا در شرایطی که بسیاری از شهروندان حتی دز اول واکسن را تزریق نکرده و همچون بمبی ساعتی در شهر می‌چرخند و نیز در پیش بودن فصل سفر، با فرض شکل‌گیری موج تازه، این نگرانی وجود دارد که آیا تا بازگشایی مدارس موج تازه فروکش می‌کند یا نه؟! عدد رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به ۴۰.۵۲درصد رسیده است. از جانب دیگر می‌توان اذعان داشت که واکسن نزده‌ها و کاهش رعایت پروتکل‌ها در یک نقطه با یکدیگر تلاقی می‌کنند؛ در چنین شرایطی، اما چه باید کرد؟

سال ۱۴۰۱ با کاهش آمار و ابتلای مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا شروع شد، در برخی از روز‌ها حتی شاهد مرگ صفر کرونا بودیم. با وجود این، اما ویروس مهار شده دوباره جان گرفته و می‌تازد. طبق آخرین آمار منتشر شده از طرف مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و درمان در هفته ۱۲۴ شیوع ویروس کرونا در کشور، در هفته گذشته حدود ۵۹۱ فرد شناسایی شدند، در هفته قبل از آن، اما حدود ۳۱۱ فرد مبتلا در بیمارستان‌ها بستری شده بودند. تعداد افراد مثبت کرونا نیز افزایشی است؛ در هفته گذشته حدود ۳۲۶۰ فرد مبتلا شناسایی شدند، در هفته قبل از آن تنها حدود ۱۴۱۴ فرد مبتلا شده بودند. شهر‌های با وضعیت بحرانی هم افزایشی است. در ۱۷ تیرماه ۴ شهر در وضعیت قرمز و حدود ۱۴ شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفتند حال این که در ۱۰ تیرماه هیچ شهری با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور وجود نداشت. شرایط ابتلا، اما در تهران پایتخت بدتر از دیگر شهرهاست. در هفته گذشته در تهران حدود ۱۰۴ فرد مبتلا به بیماری در بیمارستان بستری شدند، این آمار در هفته قبلش، اما ۹۸ مورد بود. تعداد افراد مبتلای سرپایی شناسایی شده هم در پایتخت حدود ۱۲۱ فرد مبتلاست، حال این که در دو هفته قبل حدود ۷۵ فرد مثبت کرونا شناسایی شد. از دیگر سو این شرایط زمانی دشوار می‌شود که به گفته دکتر زالی طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۰۰۰ بیمار با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی تهران مراجعه کرده‌اند، شاید به همین دلیل است که سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت و درمان با اشاره به افزایش آمار کرونا در کشور از شروع موج جدید در کشور گفته است. او پیش‌بینی کرد که دو تا سه هفته دیگر می‌توان درباره نتایج موج جدید گفت. هرچند او تاکید کرد که شدت این موج از موج دلتا در تابستان سال گذشته کمتر است.

وقتی کرونا عادی می‌شود

عدد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۴۰.۵۲ درصد است. حالا بسیاری از شهروندان در فضای بسته هم ماسک به صورت نمی‌زنند. رفتار سینوسی ویروس را هم باید اضافه کرد که بعد از کاهش سطح ایمنی بدن آمار ممکن است افزایش پیدا کند. به جز این، اما عدد واکسیناسیون در کشور هم پایین است. حدود ۲۰‌درصد از مردم هنوز یک دز هم تزریق نکرده اند. بیش از ۶۰‌درصد از مردم هم دز یادآور سوم را تزریق نکرده‌اند. شرایط در تهران بدتر هم است. علیرضا زالی در این باره گفت که ۱۰میلیون و ۹۰۰هزار نفر در تهران دز اول را دریافت کردند، ۹ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر دز دوم و ۵ میلیون و ۴۰۰هزار نفر دز سوم و ۴۵ هزار نفر نیز دز چهارم و برخی گروه‌های خاص که تعداد آن‌ها به ۵۸۲ نفر می‌رسد، دز پنجم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

شرایط واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور این قدر بد است که در آخرین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در هجدهم تیرماه، مصوب شد استفاده از ماسک در فضا‌های باز و سرپوشیده در شهر‌های قرمز و نارنجی اجباری شود. تاکید بر اهمیت تزریق واکسن یادآور شود و وزارت بهداشت و درمان تعداد و ساعات خدمت‌رسانی مراکز واکسیناسیون را برای ایجاد تسهیل در امر واکسیناسیون، افزایش دهد. با توجه به مراسم و سفر‌های پیش رو و با توجه به ابتلای فراوان در کشور‌های همسایه از ترکیه تا امارات، مراقبت‌های بهداشتی مرزی در تمامی مرز‌ها نیز تقویت یافت.

راهکار‌هایی برای مقابله

بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست با ارائه راهکار‌های عمده به ما می‌گوید افرادی که از تزریق دز سوم واکسن‌شان شش ماه گذشته برای تزریق دز چهارم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. مساله مهم‌تر موضوع خودمراقبتی است. افراد باید احساس مسوولیت کرده و با رویت کوچکترین علائمی خود را در خانه قرنطینه کنند تا زنجیره انتقال قطع شود. شست‌وشوی دست‌ها چند بار در روز با وجود ویروس‌های دیگر مانند انواع آنفلوآنزا‌ها پیشنهاد می‌شود. استفاده از ماسک هم در مکان‌های سربسته الزامی است. این روز‌ها افرادی که از مراسم حج برمی‌گردند بهتر است مراسم خود را در فضا‌های باز و با کمترین مهمان برگزار کنند. نکته مهم واکسیناسیون افرادی است که حتی یک دز واکسن را تزریق نکرده‌اند. بهتر است که شهروندان همدیگر را تشویق کنند تا واکسن تزریق کنند، رسیدن به این باور که تزریق واکسن یکی از راه‌های مراقبتی می‌تواند آمار ابتلا را کاهش دهد. به جز این، اما مسوولان بالادستی باید افرادی را که واکسن تزریق نکرده‌اند از نظر اجتماعی و ارائه خدمات محروم کنند. ارائه خدمات شهری با ارائه کارت واکسیناسیون و استفاده از سیستم هوشمند واکسیناسیون از راه‌هایی است که این اپیدمیولوژیست پیشنهاد می‌دهد.

دلایل افزایش آمار

عادی انگاری
بی‌توجهی به واکسیناسیون
کاهش سطح ایمنی بدن
بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی

راهکار

اطلاع‌رسانی درباره خطرات پیش رو از افزایش آمار
شستن دست‌ها چند بار در روز
استفاده از ماسک
تشویق یکدیگر به تزریق واکسن
کنترل هوشمند واکسیناسیون
محدود کردن ارائه خدمات شهروندی با کارت واکسیناسیون
پرهیز از حضور در دورهمی‌های شلوغ
تزریق واکسن دوز یادآور افرادی که شش ماه از تزریق واکسن آن‌ها می‌گذرد
خودقرنطینگی بعد از بروز علائم بیماری
ضدعفونی دست‌ها و سطوح

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها