رییس انجمن اطلاع رسانی دیابت کشور:

۳۵ میلیون ایرانی درگیر دیابت نوع ۲ هستند

گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد بیماری‌ های مزمن تنفسی، قلبی و عروقی، دیابت و سرطان ۷۲ درصد از مرگ و میرها را در کشور شامل می شوند و این بیماریهای غیرواگیر به عنوان مهمترین مشکل بهداشتی مطرح هستند.
کد خبر: ۱۳۷۱۲۹۲

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان جهانی بهداشت از دو دهه پیش بیماری‌های غیرواگیر را جزو اولویت‌ های بهداشتی در کشورهای در حال توسعه اعلام کرده، ۶ میلیون از ۸ میلیون مرگ ناشی از بیماری‌ های غیرواگیر در سنین کمتر از ۷۰ سال رخ می دهد و بیش از ۸۰درصد این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه است.

افزایش شیوع این بیماری‌ها، ماهیت مزمن و پیش‌رونده و ناتوان کننده آنها، باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای می شود که متاسفانه نیروی مولد جوامع را مستقیم در معرض خطر مرگ و میر، ناتوانی و معلولیت قرار می‌دهد.

کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات از عوامل ایجاد کننده‌ چهار بیماری دیابت، قلبی، عروقی، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی هستند که مهمترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بوده و این بیماری‌ها و عوامل، احتمال مرگ را افزایش می‌دهد، به همین خاطر سازمان جهانی بهداشت، کنترل بیماری‌ها و عوامل زمینه ساز آنها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است.

بدیهی است عامل مسبب این چهار بیماری ریشه در سبک زندگی و رفتارهای افراد مانند رژیم غذایی ناسالم، نداشتن فعالیت بدنی، دخانیات و مصرف الکل دارد. در حال حاضر با افزایش امید به زندگی و بالا رفتن طول عمر افراد، تغییر در سبک زندگی، افزایش مصرف دخانیات، مصرف کم میوه و سبزی، کم تحرکی و غیره بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان ها در حال افزایش است که می‌توان با رعایت خودمراقبتی آن ها را مدیریت کرد و با تشخیص زودهنگام و به موقع آن را درمان کرد.

البته شیوع همه گیری کرونا طی دو سال اخیر باعث شد که آسیب های زیادی بر سلامت جامعه از لحاظ ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر وارد شود و در مبتلایان به دیابت، سرطان، قلبی و عروقی و مزمن تنفسی نیز کرونا نفوذ کرد و آنها دچار ناتوانی‌های زیادی شدند.

تنش‌های روانی بیماری‌های غیرواگیر را افزایش داده است

سیدضیاالدین مظهری استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در این زمینه به ایرنا گفت: با توجه به گذر اپیدمیولوژیک که طی سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان رخ داده بیماری‌های غیرواگیر مهمترین معضل بهداشتی در کشورهای است، افزایش میانه سنی جمعیت، رشد سریع شهرنشینی، توسعه فناوری و به دنبال آن کاهش فعالیت‌های جسمانی و افزایش تنش‌های روحی، روانی موجب گسترش عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و تنفسی شده است.

وی افزود: ۳۸درصد از کل مرگ‌ها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است در حالی که با اصلاح شیوه‌های زندگی و تغییر رفتارهای پرخطر می توان از شیوع این بیماری به میزان ۸۰ درصد کاست.

شیوه زندگی تغییر یابد

مظهری تصریح کرد: افزایش روزافزون شیوع بیماری‌های غیرواگیر خسارات اقتصادی زیادی را به کشور وارد می کند، تغییر شیوه زندگی باعث شده که برخی از عوامل خطرساز مهم از جمله مصرف دخانیات، نبود فعالیت بدنی مناسب، مصرف ناکافی میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات، سوانح و حوادث، تعداد مبتلایان به فشار خون بالا و چربی و قند خون بالا در جامعه افزایش یابد و این خود زنگ خطری است برای افزایش مرگ و میر و ناتوانی های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر که در حال حاضر گریبانگیر کشورمان شده است.

وی افزود: با شیوع موارد ابتلا به کرونا در کشور، وضعیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه سلامت بویژه بیماری‌های غیرواگیر تحت الشعاع قرار گرفت و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و مزمن تنفسی برای دریافت خدمات کمتر به مراکز درمانی مراجعه کردند.

به گفته این استاد دانشگاه، با توجه به اهمیت بیماری کرونا درگیری کادر بهداشت و درمان به منظور قطع زنجیره انتقال بیماری، خدمات پیگیری فعال به مبتلایان بیماری‌های غیرواگیر بطور موقت به حالت غیرفعال درآمد و طی این مدت مراقبت بیماران به شکل حضوری کاهش یافت.

مظهری با بیان اینکه افزایش بار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در دوران پساکرونا زیاد است، تصریح کرد: اقدامات لازم آموزشی، مشاوره‌ای و مراقبتی در خصوص جلوگیری از روند مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر باید گسترش یابد تا در دوران پساکرونا با موجی از مبتلایان به این بیماری‌ها مواجه نشویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها