با توجه به اجرای طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ١۴٠٠؛ ‌

چرا جمعیت شهر همدان اعلام نمی‌شود؟

مدیریت مطالعاتی دیرینه شناسی همدان ضروری است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان لازمه رفع یا پیشگیری از خطرات احتمالی و سوانح طبیعی را داشتن مدیریت مطالعاتی دیرینه شناسی دانست و گفت: مدیریت مطالعاتی در زمینه های دیرینه شناسی سوانح طبیعی زمین شناسی و موارد بومی استان باید صورت پذیرد و برنامه‌ریزی ها براساس مطالعات باشد.
کد خبر: ۱۳۶۹۷۶۷

به گزارش جام جم آنلاین همدان، علی‌اکبر نظری در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورا که پیرامون بررسی ایمن سازی ساختمان‌ها و اماکن پرخطر و تشکیل بانک اطلاعاتی شهرداری برگزار شد، افزود: مدیریت مطالعاتی در زمینه های دیرینه شناسی سوانح طبیعی زمین شناسی و موارد بومی استان باید صورت پذیرد و برنامه‌ریزی ها براساس مطالعات باشد.
نظری در خصوص مدیریت مطالعاتی اظهار داشت: لازم است این مطالعات به صورت بومی بوده و در صورت انجام اقدامات زوایای مختلف کار از جمله مباحث اجتماعی اقتصادی و فرهنگی نیز ملاک نظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی ایران، کشور ما جزو ۱۰ کشور خطرپذیر دنیا از نظر حوادث طبیعی است، اضافه کرد: شهرداری همدان باید ستاد بحران استان را فعال کرده و سازمان آتش‌نشانی نیز برنامه‌هایی با محور برگزاری مانورهای متعدد تدوین و به این ستاد ارائه دهد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه شهرداری باید آمادگی کامل برای مقابله با بحران و سوانح را داشته باشد، اظهار داشت: در حادثه دردناک ریزش متروپل چنانچه پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته بود این حادثه دلخراش و کشته شدن هموطنان را به دنبال نداشت.
نظری با بیان اینکه یکی از دلایل بروز حادثه متروپل را عدم آشنایی مسئولان یا عدم توجه به مسائل و بحران ها دانست و تصریح کرد: البته قصور مسئولان و شهرداری در خصوص رعایت اصول فنی و ایمنی نیز در بروز این حادثه دخیل بوده است.
وی با اشاره به اینکه در ساختار تشکیلاتی آتش نشانی هشت قسمت نظارت‌ها لحاظ شده است، اضافه کرد: اگر مجموعه دستگاه‌های اجرایی مرتبط در آبادان به این اصول توجه می‌کردند اینگونه، حادثه دردناک ایجاد نمی‌شد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان تاکید کرد: مدیریت بحران و آتش‌نشانی شهرداری همدان باید طبق برنامه‌ریزی‌ها مانورهای مختلف را برگزار کنند تا آمادگی لازم برای مواجه با بحران و سوانح را ناگوار باشد.
نظری در ادامه با تاکید بر رفع خطر ساختمان‌های خطر خیز اظهار داشت: لازم است در این خصوص جلساتی با دستگاه‌های مرتبط و اصناف برگزار شود تا قبل از بروز هر بحرانی پیش قدم باشیم.
وی همچنین به ظرفیت سیستم sdi شهرداری در خصوص اطلاعات اقدامات صورت گرفته سطح شهر اشاره کرد و گفت: بسترهای لازم در این خصوص صورت گرفته و ایجاد شده و لازم است از این ظرفیت برای پیش‌بینی و پیشگیری‌های مختلف بحران و سوانح استفاده شود.
وی خطاب به مجموعه شهرداری همدان تاکید کرد: شورای شهر با تصویب مصوبات خود انتظار اجرای به موقع آنها را دارد و شهرداری باید در اسرع وقت نسبت به این مهم اقدام کند و در غیر این صورت باید پاسخگو باشد چرا که اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی در قبال وظایف خود مسئول بوده و باید پاسخگوی مردم باشند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: شهرداری در ساخت و سازها نوک پیکان است و مدیریت شهری باید به پاساژهایی که طبقات منفی دارند توجه بیشتری داشته باشد.
نظری با اشاره به اقدام شهرداری همدان در خصوص اخطار رفع خطر ساختمان‌های پرخطر به مالکان، تاکید کرد: صرفا تذکر و ابلاغ دافع مسئولیت نیست و شهرداری باید پیگیری‌های لازم را نیز در این زمینه داشته باشد.
وی همچنین از احداث و ساخت و سازها در بستر رودخانه ها انتقاد کرد و گفت: در بعضی از ساخت و ساز‌ها کمیسیون ماده ۵ نیز مقصر است چراکه نباید اجازه تغییر کاربری به این گونه موارد داده شود.
اهمیت رعایت قوانین و ضوابط معماری و شهرسازی در ساخت و سازها
عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به فاجعه ریزش ساختمان متروپل آبادان، اظهار کرد: در حال حاضر اولویت و تمرکز بر ساختمان‎هایی است که به لحاظ ایمنی از جمله آتش نشانی برابر ضوابط موجود تایید نمی شود.
علی رحیمی‌فر با اشاره به اهمیت رعایت قوانین و ضوابط معماری و شهرسازی، اظهار داشت: متاسفانه در مواردی برای اصلاح و ایمن سازی ساختمان‌های احداث شده سختگیری‌های بیش از اندازه صورت می‌پذیرد که منطقی نیست .
رحیمی‌فر اضافه کرد: در ایمن سازی ساخت و سازها باید ملاحظات منطقی در چارچوب واقعیت موجود و مقررات باشد تا مردم در این زمینه مشارکت داشته باشند.
وی همچنین با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز و افزایش ارتفاع در برخی از نقاط شهر، اظهار داشت: احداث برج‌ در معابر کم عرض می‌تواند بحران‌ساز شود و شهرداری نباید مجوز احداث اینگونه برج ها را بدهد.

شناسایی 240 ساختمان خطرپذیر در همدان
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از اقدامات این سازمان در خصوص بررسی مکان ها و ساختمان های پرخطر شهر پرداخت و گفت: در بررسی ایمنی ساختمان ها در سطح شهر چالش‌های مختلفی از جمله احداث و ساخت ساختمان های فاقد مجوز و عدم نظارت بر آنها وجود دارد؛ ساختمان‌هایی در ادوار گذشته ساخته شده با مجوز های قانونی اما به دلیل گذشت زمان و تغییر ضوابط، ایمنی‌های لازم را ندارند.
سید صادق پورسینا اضافه کرد: همچنین ساختمان‌هایی که مجوز داشتند با مرور زمان به دلیل عدم نگهداری خوب و تعمیرات لازم ایمن سازی آنها انجام نشده و جزو ساختمان های پرخطر محسوب می شوند و برخی ساختمان ها نیز تغییر کاربری های غیرمجاز از مسکونی به تجاری داشته‌اند.
پورسینا افزود: در راستای آمادگی در برخورد با سوانح و حوادث، مانورهای مشترکی با حوزه‌های انتظامی و نظامی و دستگاه‌های اجرایی برگزار کرده‌ایم.
‏وی با اشاره به وظایف قانونی سازمان آتش نشانی، اظهار داشت: بر اساس این وظایف پایش هایی در خصوص ساخت و سازهای سطح شهر صورت گرفته که از ۸۰۰ پایش انجام شده ۲۴۰ مورد پرخطر بوده و در این زمینه اخطارهای لازم را به دستگاه‌های ذیصلاح ابلاغ کرده‌ایم.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان با بیان اینکه وظیفه ما ابلاغ اخطار و اطلاع به مراجع بالادستی است، ادامه داد: بر اساس رسالت ذاتی، در ابتدا مکاتبات و اخطارهای لازم در خصوص ساختمان هایی که مشکلات فنی و ایمنی دارند را به متولیان و مراجع ذی صلاح اعلام کرده‌ایم اما متاسفانه در بعضی از ساختمان‌ها همتی برای بازتوانی مجدد این اماکن وجود ندارد.
پورسینا بهترین راهکار برای رفع خطر را کمک گرفتن از مالکان ساختمان‌های پرخطر برشمرد و یادآور شد: بیشتر ساختمان های فاقد ایمنی لازم با مشکل سازه‌ای مواجه هستند که بر این اساس بخش فنی و سازه‌ای در تخصص سازمان آتش نشانی نیست بلکه سازمان متولی باید در این زمینه نظارت دقیق داشته باشد.
وی در پایان سخنانش اظهار کرد: لیست ساختمان های ناایمن و پرخطر شهر همدان را به مدیریت بحران و دادگستری ابلاغ کرده‌ایم.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان همچنین با اشاره به اقدامات سازمان آتش نشانی در خصوص تجهیزات این سازمان یادآور شد: برای نخستین بار در کشور جانمایی و نقطه زنی شیر آتش نشانی ها در معابر شهر همدان اجرا شده است که این اقدام در سطح کشور بی‌نظیر بوده و می تواند در مواقع بحران بسیار کمک کننده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها