توجه به ظرفیت‌های درونی اسلحه تحریم را از کار می‌اندازد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور تاجیکستان:

توجه به ظرفیت‌های درونی اسلحه تحریم را از کار می‌اندازد

کد خبر: ۱۳۶۸۵۰۶
نویسنده شهریار حیدری - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

یکی از برنامه‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران پیشبرد سیاست تقویت روابط با همسایگان و کشور‌های همجوار است و این موضوع مورد تاکید جدی رهبر معظم انقلاب هم قرار دارد.

در این میان تاجیکستان اگرچه مرز مشترک زمینی با ما ندارد، اما وجود اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی باعث شده پیوند‌های عمیقی ورای مرز‌های مشترک و حوزه همسایگی پیش روی تحکیم روابط دو کشور قرار گیرد. تاجیکستان از بدو تاسیس همواره روابط خوبی با ایران داشته، اما در مقطعی به واسطه اثرات لابی‌های معاندان، این تعامل به سردی گرایید. ابتکار رئیس دولت سیزدهم در سفر به دوشنبه به عنوان اولین سفر خارجی، باعث شد این کدورت‌ها برطرف و زمینه توسعه روابط در نتیجه یک دیپلماسی فعال، فراهم شود. ایران و تاجیکستان از ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی برخوردارند و می‌توانند به واسطه این توانمندی‌ها، تعاملات خود را در بالاترین سطح افزایش دهند. مردم تاجیکستان علاقه فراوانی به ایران و مردم این سرزمین دارند و از این رو تجار و سرمایه‌گذاران هر دو کشور می‌توانند به راحتی برای فعالیت تجاری خود تلاش کنند. یکی از موضوعات حائز اهمیت برای تهران و دوشنبه، مساله تروریسم است.

ما سال‌هاست با این پدیده نامبارک روبه‌رو هستیم و ملت ایران در طول چهار دهه گذشته همواره به واسطه حمایت و پشتیبانی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی از اقدامات تروریست‌ها، آسیب دیده و حتی در حوادث اخیر هم شاهد تحرکات تروریستی در کشور بوده‌ایم. تاجیکستان و کشور‌های آسیای مرکزی هم از این پدیده شوم بی‌نصیب نیستند. ایران همواره در عرصه‌های بین‌المللی و برابر با الزامات حقوقی اعلام کرده آمادگی همکاری با همه کشور‌ها به منظور کنترل و مهار تروریسم را دارد.
 
در حال حاضر تروریست‌ها تلاش دارند در منطقه آسیای مرکزی جای پای خود را محکم کنند و اهداف خود را با اقدامات خرابکارانه پیش ببرند. جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پایبندی به همه الزامات بین‌المللی در این حوزه، از همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه در زمینه مقابله با تروریسم استقبال می‌کند. از این رو معتقدم ایران و تاجیکستان می‌توانند در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌های امنیتی و دفاعی، گام‌های بزرگی را برای مهار تروریسم در منطقه بردارند.
 روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها