نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه مردم از همه مدیران شهری و مسئولان در وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاهها انتظار همدلی و کمک به حل معضلات و مشکلات شهری را دارند، گفت: در بحث بافت فرسوده باید راهکارهای مناسبی برای سنددار کردن املاک در مناطق بازآفرینی ارائه شود.
کد خبر: ۱۳۶۷۹۶۳

به گزارش جام جم آنلاین همدان و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، سعید نظری در دیدار جمعی از اعضای شورا با معاون وزیر راه و شهرسازی، یکی از ویژگی‌های برتر شورای ششم را همدلی اعضا دانست و اظهار کرد: دشمن نظام را متهم به ناکارآمدی می‌کند و در این شرایط هر یک از مسئولان کوتاهی کند باید پاسخگو باشد.
وی با تأکید بر تخصص‌های مرتبط و موثر اعضای شورا در امور مورد نیاز شهری گفت: به لطف خدا تصمیمات شورای ششم در نهایت با خرد جمعی اعضا اتخاذ می‌شود و انشاالله در پایان این دوره مردم لذت خدمت را خواهند چشید.
نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: اکنون دشمن در حال چوب گذاشتن در چرخ جهش اقتصادی و پیشرفت کشور است تا نظام اسلامی را ناکارآمد معرفی کرده و آن را زمین‌گیر کند بگونه‌ای که جامعه از آن ناامید شوند و ما وظیفه داریم با تمام توان خود در خدمت مردم باشیم.
نظری با بیان اینکه مردم از همه مدیران شهری و مسئولان در وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاهها انتظار همدلی و کمک به حل معضلات و مشکلات شهری را دارند، افزود: در بحث بافت فرسوده باید راهکارهای مناسبی برای سنددار کردن املاک در مناطق بازآفرینی ارائه شود.
وی با اشاره به اهمیت آموزش‌های علمی کاربردی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی لازمه پیشرفت و توسعه است، تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی ظرفیتی بسیار عالی برای حل اشتغال جامعه است و در برنامه ششم توسعه نیز ۳۰درصد از آموزش‌های عالی باید مهارتی باشد.
نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: آموزش‌های کوتاه مدت مهارتی و مقطع‌دار کاردانی و کارشناسی نیاز امروز جامعه است و می‌توانیم از ظرفیت‌های پیدا و پنهان آن برای حل معضل بیکاری استفاده کنیم و به لطف الهی زمینه تحقق این موضوع فراهم شده است.
شرکت باز آفرینی ایران مسئله مردم را در چارچوب قانون حل کند
اکبر کاوسی‌امید با اشاره به پیگیری ردیف پروژه‌های 1400 در این جلسه اظهار کرد: فرصت جذب اعتبار ردیف پروژه‌ها تا پایان تیرماه 1401 است.
وی با بیان اینکه ردیف اعتباری پروژه‌ها به طور کامل تخصیص یافته است، گفت: به ویژه ردیف پروژه‌های حائز اهمیت از جمله 300 میلیون تومان به نوسازی در محلات قدیمی شهر همدان و چمن‌های کلپا، کبابیان و محله حاجی تخصیص یافته و باید توسط شهرداری پیگیری شود.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: 12 میلیارد تومان قیر رایگان نیز تخصیص یافته که شهرداری همدان باید هرچه سریع‌تر پیگیری و نسبت به جذب آن اقدام کند.
کاوسی‌امید با بیان اینکه یک ردیف بودجه نیز در تکمیل دیوارکشی رودخانه در حصار امام (ره) با 240 میلیون تومان اعتبار تعریف شده است، افزود: جذب یک میلیارد تومان نیز به منظور ایجاد مجموعه چند منظور در حصار امام (ره) باید پیگری شود.
وی خواستار حل مسیله مردم توسط شرکت باز آفرینی ایران در چارچوب قانون شد و تصریح کرد: همچنین مقرر شد در سال 1401 بنا بر پیشنهاد اعضای شورای حاضر در جلسه، پروژه‌هایی در مناطق بازآفرینی و مناطق توانمندی تعریف و متعاقباً به اطلاع شهروندان خواهد رسید.
کارکردهای محلات در مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان تعریف و تقویت شود
محمد آئینی در دیدار با اعضای شورای شهر همدان با بیان اینکه در اروپا مناطق تاریخی را تخریب نمی‌کنند بلکه طراحی نیازها بر اساس آن منطقه است، اظهار کرد: باید اقتضایات روز را در نظر بگیریم و نگاه خود را تغییر دهیم و این مهم باید به ویژه افراد فعال در حوزه فرهنگی در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه در گذشته دین و همگرایی در دل محلات و خانواده‌ها نفوذ داشت، گفت: چه شده که امروز نمی‌توانیم این فرهنگ را به دل آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها ببریم؟
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قطعا شیوه‌های قدیمی جواب نمی‌دهد و باید کاری مثل سلام فرمانده و با ابتکارات خاصی انجام شود.
آیینی با بیان اینکه از مدیران شهری و فعالان در حوزه فرهنگ انتظار دیگری داریم، افزود: یکی از برنامه‌ها احیای دوباره جلسات خانگی با ابتکارات جدید و جوان پسند در محلات کم برخوردار است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه در همدان بخش عمده خانه‌های ناپایدار با سازه سست در منطقه خضر واقع است، تصریح کرد: در حصار امام (ره) و منطقه شاه پسند هم اگر یک زلزله بیاید خانه‌ای باقی نمی‌ماند چرا که سازه درستی ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به عنوان مدیران جمهوری اسلامی حفظ جان، آبرو و دین مردم باید برای ما مهم باشد که متاسفانه اکنون حفظ جان فراموش شده است.
آیینی با تاکید بر اینکه باید نگاه خود را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: اگر مردم متوجه تلاش مدیران و مسیولان برای حفظ جانشان شوند در همه مسایل با ما همراه خواهند شد.
وی یادآور شد: دغدغه مردم اشتغال و جان آنهاست و باید به این دو مهم توجه داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: محله خضر، منوچهری، اسلام آباد و... اگر در منظومه شهری نقشی برای آنها متناسب با مزیت و خمیرمایه محله تعریف کنیم تغییرات مفید خواهد بود؛ در منوچهری فضای خانه‌های اقامتی راه افتاده در حال تغییر محله است.
آیینی خواستار تعریف و تقویت کارکردهای محلات و مناطق در مرکز پژوهش‌های شورا شد و گفت: بحث مردمی سازی اقدامات از مهمترین مباحث بوده و شعار دولت سیزدهم نیز همین مهم است.
وی با تاکید بر اینکه مردمی سازی کارها با گروه‌های جهادی و جوانان محقق می‌شود، بیان کرد: در بیانیه گام دوم بیش از ۵۰ بار کلمه جوانان به کار برده شده است و در بازآفرینی محلات به گروه‌های جهادی تخصصی در این نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ۱۶۲ هزار هکتار هدف بازآفرینی نیاز به ۲۰۰ هزار نیروی مخلص متخصص بوده و به پیوست فرهنگی نیز با نگاه جدید اعتقاد داریم؛ گروه‌های مردمی می‌توانند خیران را پای کار بیاورند.
آیینی با بیان اینکه همدان را پایلوت گروه‌های جهادی متخصص کنید و بناهای با ارزش حفظ شود، تصریح کرد: در حوزه نوسازی جولان را یک گزینه موفق می‌دانیم و پیوست فرهنگی نیز داشت.
وی با تاکید بر اینکه بنای با ارزش باید مرمت و حفظ شود، ادامه داد: اما تراکم های غیرمنطقی و زیاد را نباید بپذیریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آنچه شهرها اکنون گرفتار آن هستند تقسیم‌بندی به مناطق بالا و پایین است که در قدیم اینگونه نبود و غنی و فقیر کنار هم زندگی می‌کردند.
آیینی با بیان اینکه ادبیات دینی ما هم این را می‌گوید که نباید جایی کم درآمد و جایی پردرآمد شناخته شود، یادآور شد: این موضوع باعث ایجاد عدم امنیت و کاهش پایداری در جامعه می‌شود که متأسفانه اکنون اقتصاد، ما را به این سمت کشانده است.
وی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم این مناطق به هم نزدیک شوند و راهکار آن هم محلات معین است، اظهار کرد: محلات معین ضمن رفع مشکلات و نیازهای منطقه موجب همگرایی محلات می‌شود و تجاربی در این خصوص نیز داریم که شورای شهر می‌تواند محور این کار در همدان شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار داریم به عنوان شورای شهر، ستاد بازآفرینی شهرستان را فعال کنید و فرماندار محور کار بوده و پای کار بیاید؛ درخواست دارم هر ماه یکبار این ستاد برگزاری شده و نیازمندی‌ها بررسی شود.
آیینی با تاکید بر اینکه باید ۳۰ درصد اعتبار طرح‌های تملک دارایی استان به مناطق کم برخوردار اختصاص یابد، بیان کرد: مهاجرت حق مردم است واما باید راه و شهرسازی اعتبارات را به مناطق مختلف تخصیص داده و ستاد بازآفرینی فعال شود.
ارتقا اجتماعی و اقتصادی هدف بازآفرینی در مناطق کم‌برخوردار
سعید شهابی‌نیا نیز با بیان اینکه در مباحث بازآفرینی بیشتر هدف، مداخله‌ برای ارتقا اجتماعی و اقتصادی محله به منظور توسعه متوازن مدیریت اقتصادی محله است، اظهار کرد: در شهرها چند مشکل داریم، فرصت‌ها و امکانات در شهرها از جمله در همدان بسیار بوده و منابع مادی نیز موجود است اما نمی‌توانیم این موارد را به یکدیگر مرتبط کنیم.
وی علت عدم توانایی در مرتبط کردن امکانات، ظرفیت‌ها و منابع مادی، فراهم نبودن زیرساخت‌ها دانست و گفت: عدم توفیق در سرمایه‌گذاری از جمله نمونه‌های شاخص در همدان بوده که سرمایه‌گذار، فراوان داریم اما سرمایه‌گذاری به کندی انجام می‌شود و دلیل آن فراهم نبودن زیرساخت‌هاست.
رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: در محلات کم‌برخوردار سندها عادی بوده و امکان تفکیک و اخذ پروانه وجود ندارد و به این دلیل معابر و سرانه‌ها در این مناطق تامین نمی‌شود.
شهابی نیا با بیان اینکه ساکنان در این مناطق به دلیل عدم ارائه مجوز از سوی شهرداری پس از مدتی به صورت غیرمجاز اقدام به ساخت و ساز می‌کنند، افزود: شهرداری هم اجازه تخریب این ساخت و سازها را نداشته و در آینده معضلات بسیاری گریبان‌گیر این محلات خواهد شد.
وی خواستار ارایه راه حلی برای تفکیک املاک در این مناطق شد و تصریح کرد: با تفکیک این املاک سرانه‌ها و معابر در این مناطق دیده خواهد شد و پس از آن سندها درست شود.
رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: متأسفانه همواره در تمام حوزه‌ها از مردم عقب هستیم که از جمله آن ساخت و ساز در باغات است.
شهابی نیا با بیان اینکه تا زمانی که موضوع تفکیک در این مناطق حل نشود با وجود هزینه و کار، نتیجه آن بسیار کم خواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر کارها درست انجام می شد، امروز نیاز به این همه هزینه نبود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها