به نظر می رسد عوامل خطر زوال عقل با افزایش سن تغییر می کند و به گفته محققان، دانستن این موضوع می تواند به افراد کمک کند تا با تغییر در شیوه زندگی، احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.
کد خبر: ۱۳۶۷۳۵۸

به گزارش جام جم آنلاین، «امر مک گرات»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ملی ایرلند گالوی، گفت: «زوال عقل یک بیماری پیچیده است و نمرات پیش بینی خطر باید متناسب با فرد باشد.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های جمع آوری شده از حدود ۴۹۰۰ آمریکایی را که در مطالعه قلب فرامینگهام ثبت نام کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان تقریباً از سن ۵۵ تا ۸۰ سالگی تحت نظر بودند و از سن ۶۵ سالگی پیگیری شدند تا ببینند چه کسانی دچار زوال عقل شده اند.

شرکت‌کنندگانی که در سن ۵۵ سالگی دیابت داشتند، چهار برابر بیشتر از افرادی که دیابت در آن سن نداشتند، بعداً به زوال عقل مبتلا شدند.

محققان همچنین دریافتند که افراد مبتلا به فشار خون بالا در سن ۵۵ سالگی بیشتر در معرض ابتلاء به زوال عقل بودند و با هر ۱۰ امتیاز افزایش فشار خون سیستولیک، این خطر حدود ۱۲ درصد افزایش می‌یابد که بالاترین عدد در مطالعه است.

یافته‌ها نشان داد افرادی که در سن ۶۵ سالگی بیماری قلبی داشتند، اما سکته مغزی نداشتند، تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلاء به زوال عقل بودند.

بر اساس این گزارش، احتمال ابتلاء به زوال عقل در افراد ۷۰ سال که دیابت و سکته داشتند بیشتر بود و افراد ۸۰ ساله که سکته مغزی یا دیابت داشتند بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به زوال عقل بودند.

مک گرات می‌گوید: «این یافته‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا خطر ابتلاء به زوال عقل در آینده را پیش‌بینی کنیم و توصیه‌های فردی در مورد تغییرات سبک زندگی و کنترل عوامل خطر برای کمک به کاهش خطر زوال عقل در آینده را ارائه نماییم.»

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها