گفت‏و‏گوی جام‎‌‌جم با یک متخصص عفونی

خطر شیوع سرخک

خبرهای تازه حاکی است که بیماری قدیمی سرخک که سال‎ها برایمان غریبه شده بود به کشور بازگشته است.
کد خبر: ۱۳۶۴۳۴۷

دوشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰ دکتر محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت به ایسنا گفت: «از خانواده‌ها می‌خواهیم اگر کودک زیر پنج سال دارند که تاکنون واکسن دریافت نکرده است، حتما سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون فرزندشان اقدام کنند.» این بیمارى را ویروسى از گونه موربیلى ویروس (از خانواده پارامیکسو ویروس) ایجاد مى‌کند که از طریق انسان به انسان منتقل شده و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

با توجه به شیوع این بیماری قدیمی که سال‌هاست نامش را در رده خبرهای هشداردهنده وزارت بهداشت نشنیده بودیم از دکتر داوود یادگاری‎نیا درباره علت شیوع سرخک و علائم اصلی آن پرسیدیم و او این‎طور پاسخ داد: «این بیماری در جهان رو به ریشه‏کن‌شدن بود؛ علتش هم انجام واکسیناسیون گسترده در دنیاست اما مدتی است به دلیل همه‌گیری کرونا، خانواده‎ها واکسن سرخک فرزندان را به تعویق انداختند یا برای تزریق واکسن احساس نگرانی داشتند. در کنار این موضوع، بحث اتباع خارجی که از افغانستان وارد ایران می‏شدند هم وجود داشت. در بعضی موارد سرخک از طریق کودکان افغانستانی به کشور وارد شد. همه اینها باعث شده سرخک دوباره شیوع پیدا کند.»

علامت‌های هشداردهنده سرخک


دکتر یادگاری‏نیا می‎گوید: «علائم سرخک بسیار شبیه سرماخوردگی است و با تب و لرز همراه است. قرمزی چشم‏ها هم می‌‏تواند یکی دیگر از علامت‏ های جدی باشد. معمولا سه چهار روز پس از تب نشانه های راش پوستی در صورت و در مراحل اولیه بیشتر روی صورت و گردن ایجاد می‏ شوند و کم‏کم در اندام‏ های تحتانی بروز پیدا می ‏کند. این بیماری ویروسی سیستم‌ایمنی را ضعیف می‏کند و در صورت شدت‌پیداکردن و مراجعه‌نکردن به پزشک باعث بروز آنسفالیت، کوری چشم و... می‌شود. دوره این بیماری معمولا دو تا سه هفته طول می‎کشد و برای نگهداری از بیمار باید دستورالعمل‎هایی شبیه کووید ــ ۱۹ را رعایت کرد. سرخک به‌شدت مسری است و اگر بگوییم این بیماری جزو مسری‎ترین بیماری‎ها به حساب می‎آید، اشتباه نکرده‎ایم.»

واکسن را جدی بگیرید

این متخصص عفونی درباره هشدارهای اخیر وزارت بهداشت می‎گوید: «این هشدارها در روزهای اخیر غیر از این‌که با هدف آگاهی‎رسانی درباره انجام واکسیناسیون کودکان بوده است به این علت بوده که مراکز بهداشت و درمان هم آمادگی رسیدگی به بیماران را داشته باشند و هوشیار باشند که سرخک در کشورمان شیوع پیدا کرده است. انجام واکسیناسیون به‌موقع می‎تواند تا ۹۹درصد از ابتلا به بیماری سرخک جلوگیری کند و بدن را در برابر این بیماری ویروسی ایمن کند. تاکید ما این است که خانواده‏ها حتما تزریق واکسن سرخک را جدی بگیرند و آن را به تعویق نیندازند. به‌طورکلی تمامی کودکان بالای شش‌ماه باید حتما واکسن سرخک بزنند و یکی از دزهای واکسیناسیون کودک تا یک‌سالگی است. اولین دز این واکسن بین ۱۲ تا ۱۵ماهگی به کودک تزریق می‎شود. دز بعدی هم در چهار تا شش‌سالگی یعنی سنین قبل از مدرسه تزریق می‏ شود. اگر خانواده‎ای شک دارد که دز دوم واکسن برای کودکش تزریق شده، کافی است به مراکز درمانی مراجعه کند و از طریق سامانه مرتبط با ثبت واکسیناسیون، آن را پیگیری کند.

سرخک مخصوص کودکان است؟

شاید این‌طور تصور شود که بیماری سرخک فقط مخصوص کودکان است. دکتر یادگاری‎نیا توضیح می‌دهد: «ممکن است افراد در بزرگسالی یعنی در سنین بالای ۲۰سال گرفتار این بیماری ویروسی شوند. در چنین حالتی معمولا بیماری خیلی سخت‎تر از دوران کودکی است و عوارض، مشکلات و خطرات آن هم بیشتر خواهد بود.»

منبع: cdc.gov

مریم ملی - دانش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها