برخی از دانشجویان می‌گویند آماده نیستیم. می‌گویند حضوری شدن یکباره دانشگاه‌ها بدون هیچ اطلاع‌رسانی و زمینه‌سازی قبلی و بعد هم رفت و آمدشان در هوای گرم و با زبان روزه در ماه مبارک رمضان، تمرکز کافی برای تسلط روی دروس را از آنها گرفته است.
کد خبر: ۱۳۶۳۷۷۱

به همین علت، تعدادی از آنها در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، درخواست تاخیر برگزاری امتحانات پایان ترم‌شان را در قالب پویش ارائه کرده‌اند؛ دانشجویانی که معتقدند نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه دروس‌شان دارند تا بتوانند با آمادگی بیشتری، امتحانات پایان ترم‌شان را بگذرانند. اما چقدر حق با آنهاست؟

به نظر می‌رسد دلایل دانش‌جویان برای این درخواست آنقدر کافی نیست که بتواند مسؤولان دانشگاهی را برای به تعویق انداختن امتحانات پایان ترم قانع کند.

این را محمدرضا دلیری، معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید که معتقد است امتحانات پایان نیمسال دوم ۱۴۰۱ تداخلی با ماه مبارک رمضان ندارد «برای همین هم در زمان مشخص شده از تاریخ ۲۵خرداد تا ۵تیرماه، امتحانات در این دانشگاه به صورت حضوری برگزار می‌شود.»

موضوعی که مسؤولان دیگر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران، علامه‌طباطبایی و خوارزمی هم با آن هم‌نظر هستند.

آنقدر که محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران می‌گوید:« ما براساس بخشنامه وزارت علوم عمل می‌کنیم؛ براین اساس، امتحانات پایان نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰به‌صورت حضوری و در تاریخ مقرر برگزار می‌شود.»

عبدا... معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم پیش از این گفته بود امتحانات پایان نیمسال دوم طبق اعلام وزارت علوم به صورت حضوری برگزار می‌شود. این‌طور که مشخص است، برنامه امتحانی دانشگاه‌های پیام‌نور و دانشگاه آزاد هم در تمام مقاطع به صورت حضوری و مطابق برنامه امتحانی و در زمان مقرر برگزار خواهد شد و برخلاف درخواست برخی دانشجویان، تصمیمی برای تعویق یا غیرحضوری شدن امتحانات دانشگاه‌ها وجود ندارد.

برنامه‌هایی که به هم ریخت

محمدحسین حیدری، دانشجوی ترم آخر رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد است و از به هم خوردن خیلی از برنامه‌هایشان کلافه است «باتوجه به غیرحضوری بودن کلاس‌ها ابتدای ترم، برنامه کاری‌ام را چیدم؛ اما حالا که ناگهان کلاس‌ها حضوری شد، نتوانستم سرکار بروم و در آستانه بیکار شدن هستم.» همین برقرار نشدن تعادل بین شغل و کلاس‌هایش، او را درباره وضعیت امتحان‌هایش هم نگران کرده و معتقد است شاید اگر کمی امتحان‌ها به تعویق بیفتد و وقفه‌ای بین کلاس‌ها و زمان امتحان‌ها وجود داشته باشد، فرصت بیشتری برای درس‌خواندن داشته باشد.

ضرورتی ندارد

اما یوسف مرادزاده -که دانشجوی ترم ششم رشته پزشکی دانشگاه آزاد مشهد است- نظری خلاف دیگر دانشجویان دارد و معتقد است تعویق یا برگزاری غیرحضوری امتحانات در شرایط فعلی هیچ ضرورتی ندارد «درست است که حضوری شدن کلاس‌ها در ماه رمضان، سختی‌های خودش را داشته است، ولی این موضوعی نیست که تازگی داشته باشد. در واقع هر دانشجویی باید بتواند خودش را با شرایط وفق بدهد و برنامه‌اش را برای درس خواندن تنظیم کند. به همین علت صرف این موضوع، دلیل موجهی برای به تعویق افتادن امتحانات نیست و فقط زمان دانشجویان را هدر می‌دهد.»

در ضمن آقای مرادزاده معتقد است ارزیابی دانشجو در امتحانات حضوری خیلی بهتر صورت می‌گیرد تا غیرحضوری «تعارف که نداریم! امتحانات غیرحضوری واقعا ملاک خوبی برای علم دانشجو نبود.»

نرگس خانعلی زاده - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها