بعد از دو سال، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به صورت حضوری با برنامه‌های متنوع در مصلی تهران برگزار می‌شود

نمایشگاه قرآن، پرنشاط‌تر از همیشه

ستاد ملی کرونا تقریبا از دو ماه پیش، مجوز برگزاری حضوری نمایشگاه‌های قرآن و نمایشگاه کتاب تهران را صادر کرد و در این فاصله، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی برگزاری این نمایشگاه دست به کار شد و دیروز در نشست خبری بیست و نهمین دوره این نمایشگاه تاکید شده که این دوره قرار است پرنشاط‌تر از همیشه برگزار شود، به این منظور برنامه‌های متنوعی در آن تدارک دیده شده است.
کد خبر: ۱۳۶۱۹۸۸
تلاش برگزارکنندگان بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم این بوده که فضای نمایشگاه تفرجگاهی باشد برای تفریح و نشاط معنوی در شب‌های پربرکت ماه مبارک رمضان، به این منظور برخی بخش‌های این نمایشگاه متفاوت با دوره‌های قبل برگزار می‌شود و چند بخش تازه هم اضافه شده است. در مجموع فضای نمایشگاه به این ترتیب خواهد بود که خانواده‌ها بتوانند در آن گردش کنند و خوراک معنوی مناسب‌شان را کسب کنند، کودکان و نوجوانان برنامه‌های خاص خودشان را در نمایشگاه داشته باشند، به وقت اذان مهمان یک افطاری ساده باشند و پیش از نیمه‌شب به خانه بازگردند. بیست و نهمین دوره نمایشگاه قرآن از ۲۷ فروردین مصادف با ۱۴ رمضان و شب میلاد امام حسن مجتبی(ع)‌ هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه به مدت دو هفته برپا خواهد بود.
علیرضا معاف، رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در توضیحاتی مختصر و مفید، توضیحاتی درباره این دوره از نمایشگاه به نمایندگان رسانه‌ها ارائه کرد اما پیش از آن، ایستگاه بیست و نهم برای این نمایشگاه را قدر دانست و از برگزاری دوباره نمایشگاه به صورت حضوری ابزار خرسندی کرد. 
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره مهم‌ترین ویژگی بیست و نهمین دوره این نمایشگاه گفت: «نمایشگاه قرآن به عنوان اتفاق چندجانبه و جذاب در محیطی که به عنوان تفریح دینی و تفرجگاه دینی مردم محسوب می‌شود، برگزار خواهد شد و یکی از سیاست‌های ما در برگزاری نمایشگاه قرآن کریم، این بوده که محیط نمایشگاه محیطی جذاب‌تر، شادتر و خانواده‌محورتر از دوره‌های قبل باشد.» معاف پویش «ماه امید» را یکی از برنامه‌های ویژه این دوره از نمایشگاه برشمرد که براساس شعار این دوره از نمایشگاه راه‌اندازی شده است. برای بیست و نهیمن نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شعار «قرآن، کتاب امید و آرامش» درنظر گرفته شده است.
به روایت اعداد
۴۵ بخش مختلف در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تدارک دیده شده است.
۴۰۰۰۰ مترمربع فضایی است که به برگزاری این نمایشگاه اختصاص یافته است.
۸۰ نوآوری، ابتکار و ایده خلاقانه در این دوره از نمایشگاه تدارک دیده شده است.
۲۰۰۰ متر مربع فضا به نام‌آوران و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی کشور اختصاص یافته که بتوانند هنرهای دستی در این زمینه را با تخفیف ویژه به شرکت‌کنندگان ارائه کنند.
۱۰۰ ناشر مکتوب و دیجیتال در این دوره از نمایشگاه حضور دارند و آثار مرتبط با حوزه دین و قرآن را با تخفیف ویژه عرضه می‌کنند.
۲۰ وبینار با موضوعاتی مانند وحدت اسلامی، تقریب مذاهب، جنبش‌های اسلامی، مساله فلسطین و یمن و دیپلماسی قرآنی با حضور کارشناسان بین‌المللی و همزمان با نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود.
۱۲۰ نشان مطرح در حوزه عفاف و حجاب در این دوره از نمایشگاه آثارشان را با تخفیف ویژه عرضه می‌کنند.
۲۰۰۰ خادم قرآنی، خادم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در بیست و ششمین دوره تجلیل از خادمان قرآنی با هم رقابت‌ می‌کنند.
بخش‌های مختلف نمایشگاه
بیست و نهمین دوره نمایشگاه قرار است با ۴۵ بخش مختلف و ۸۰ برنامه تازه برگزار شود و البته بسیاری از برنامه‌های همیشگی آن هم برقرار است. مثل نمایشگاه ناشران، نمایشگاه صنایع‌دستی مرتبط با دین و قرآن، نمایشگاه حجاب و عفاف و همین‌طور ارائه خدماتی مانند تعویض، صحافی و مرمت قرآن‌های قدیمی. معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی از مهم‌ترین بخش‌های مختلف این نمایشگاه را برشمرد که از این قرار است:
تجلیل از خادمان قرآنی: بیست و ششمین دوره از تجلیل خادمان قرآن امسال همزمان با نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود و البته امسال برای اولین بار در همین رویداد از خادمان نهج‌البلاغه و خادمان صحیفه سجادیه نیز تقدیر می‌شود.
مرکز بازی‌های رایانه‌ای: در این دوره از نمایشگاه یک مرکز تجربه بازی رایانه‌ای راه‌اندازی شده که ۲۴ نوجوان می‌توانند در ۱۵ نوع بازی، در حوزه‌های مفهومی دینی و اهل بیتی شرکت کنند.
بخش محتوایی کودکان: در این بخش برای حوزه‌های قرآنی، نماز و محبت اهل بیت برنامه‌های ویژه‌ای برای گروه سنی چهار تا ۱۲سال تدارک دیده شده است.
پویش ستارگان زمین: این پویش با هدف ترویج جلسات قرآنی در خانه‌ها راه‌اندازی شده و با ارائه جلسات نمونه و استاندارد، احیای جلسات اینچنینی را بعد از دوره کرونا دنبال می‌کند.  مسجد جامعه‌ساز و تمدن‌ساز: در این بخش نمایشگاه نمادهای تمدنی و فرهنگی در ارتباط با مسجد ارائه می‌شود تا براساس سفارشات رهبر معظم انقلاب، پیوند قرآن کریم و مساجد تحکیم شود.
مشاوره‌های خانوادگی: این بخش که در سال‌های گذشته از بخش‌های پرمخاطب بوده، امسال هم برقرار است و خانواده‌ها می‌توانند از مشاوره‌های کارشناسان و اساتید دینی بهره‌مند شوند.
چادراولی‌ها و نذر حجاب: هر سال بخش عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن کریم برگزار می‌شود امسال در برای اولین بار در این بخش برنامه‌هایی تدارک دیده شده و شامل کسانی می‌شود که برای اولین بار چادر به‌سر می‌کنند و نیز کسانی که نذر حجاب کرده‌اند.
رویدادهای دانش‌بنیان: انتخاب شعار سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» برای سال جدید از سوی رهبر انقلاب، برگزارکنندگان نمایشگاه را بر آن داشته که یک فضای استارتاپی برای این دوره از نمایشگاه قرآن تدارک ببینند. در این بخش به مدت سه روز ایده‌های خلاقانه و طرح‌های نوآورانه مرتبط با فرهنگ دینی ارائه می‌شود.
مشاوره‌های تربیتی: والدین شرکت‌کننده در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم می‌توانند فرزندان خود را به بخش‌های مرتبط به خودشان در نمایشگاه بسپارند و خودشان در برنامه‌های پیش‌بینی شده برای تربیت فرزندان شرکت کنند و از آموزش‌های مرتبط با تربیت دینی کودکان و نوجوانان بهره بگیرند.
تاسیس دارالترجمه قرآن: در بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، دارالترجمه قرآن که زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شده، رونمایی می‌شود. این مرکز به منظور حمایت از ترجمه قرآن، در کنار مرکز نشر و طبع قرآن فعالیت خواهد کرد.
بخش مجازی، همچنان برپاست
تجربه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، دستاوردهایی داشته و فوایدی به همراه آورده که دست‌اندارکاران این جشنواره را بر آن داشته تا امسال در کنار برگزاری نمایشگاه در مصلای تهران، بخش مجازی را به قوت قبل برگزار کنند. براساس توضیحات عزیززاده قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بخش مجازی نمایشگاه، تور سه‌بعدی از نمایشگاه نیست، بلکه محتوای مستقل دارد و یک تلویزیون اینترنتی محسوب می‌شود که برنامه‌های متنوعی مستقل از برنامه‌های نمایشگاه ارائه می‌کند و از آن جمله می‌توان به گفت‌وگوها و جلسات کارشناسی اشاره کرد. همچنین محصولات فرهنگی نمایشگاه از طریق فضای مجازی نیز در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.
پوسترهایی از مرد میدان قرآن
نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال سه پوستر خواهد داشت که یکی از آنها به موضوع نمایشگاه اختصاص دارد و دو پوستر دیگر مزین به تصویر حاج‌قاسم سلیمانی است. معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که مرد میدان قرآن حاج‌قاسم سلیمانی است، گفت: «در پوسترهای نمایشگاه قرآن تلاش کردیم که حال و هوای حاج‌قاسم را مورد توجه قرار دهیم تا این‌گونه بتوانیم از ایشان تقدیر و تشکری در نمایشگاه داشته باشیم و در همین راستا سه پوستر پیرامون ابعاد شخصیتی ایشان طراحی شده است.» سه پوستر نمایشگاه قرآن با حضور فرزند شهید اصلانی، طلبه‌ای که در حرم مقدس امام رضا(ع) به شهادت رسید، رونمایی شد.
 
آذر مهاجر - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها