تلاش دشمن برای ایجاد بحران‌ های امنیتی در ایران

آمریکایی‌ ها از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون سناریوهای مختلفی را با همکاری هم‌پیمانان خود برای ایجاد التهاب در کشور ما آزموده‌اند.
کد خبر: ۱۳۶۱۴۲۶

 آنها بسیار علاقه‌مند بودند موضوعات قومیتی در کشور ما موجبات تجزیه ایران را فراهم آورد. یادمان نرفته است که برخی بلواها در کشور در گنبد و کردستان و دیگر شهرها در ابتدای انقلاب با هدف تخریب هویت ایران و ایرانی صورت گرفت.

با این وصف تیر آمریکایی‌ها در این بخش به سنگ خورد. در مقاطع بعدی تلاش کردند اقشار و اصناف مختلف جامعه را به جان هم بیندازند.

آن‌هم با تمرکز رهبری انقلاب بر وحدت کلمه و تاکید چندین‌باره رهبر معظم انقلاب بر حفظ وحدت و یکپارچگی و انسجام ملی عملا همه بهانه‌ها را از دست بدخواهان کشور گرفت.

آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر پس از فرار از افغانستان تلاش کردند حاکمانی در آن کشور بر سرکار بیایند که به‌سرعت با ایران درگیر شوند اما واقعیت آن است که با درایت و پیش‌بینی‌هایی که در سطح ملی انجام شد این طرح ناکام ماند.

حالا برخی از اذناب آمریکا در منطقه به‌خصوص کشورهایی که جریان‌های تکفیری و رویکردهای خلاف اسلام ناب را پیگیری و تقویت می‌کنند در پی آن هستند تا آن چرا که آمریکایی‌ها با خروجشان از افغانستان به دست نیاوردند با برخی از موج‌های مهاجرت یا تقویت رویکردهای تکفیری در داخل کشور ما به دست آورند.

اینجاست که همگان باید هوشیار باشند. سال‌هاست دو ملت ایران و افغانستان در این منطقه با یکدیگر همسایه‌اند و سوابق و اشتراکات قوی فرهنگی و علایقی که نسبت به یکدیگر دارند، می‌تواند زمینه تقویت همگرایی در منطقه غرب آسیا را فراهم آورد اما از سویی دیگر برخی از کم‌کاری‌ها هم وجود دارد.

موج مهاجرت‌ها که بعضا به‌صورت قاچاق صورت می‌گیرد و کنترلی روی آن نیست یا کسانی که از قاچاق انسان سود می‌برند یا بسیاری از موضوعات پیرامونی آن می‌تواند در حال و آینده بحران‌ها و شبه‌بحران‌هایی را در حوزه‌های امنیتی پدید آورد.

اکنون یک‌روند از سوی دشمنان ما در حال پیگیری است که نقاط قوتی مثل وحدت میان شیعه و سنی در کشور را به ضعف تبدیل کند.

هوشیاری نیروی انتظامی و وزارت کشور از یکسو، ایجاد نظم و انضباط قوی از سوی وزارت خارجه از سوی دیگر و ایجاد روال‌ و مقررات و قواعدی که آسیب‌ها را به حداقل برساند و مهاجرت‌ها را در راستای منافع ملت ایران قرار دهد موضوعاتی است که باید در سطوح مختلف منطقه‌ای، استانی و ملی موردتوجه قرار گیرد.

حوادث اخیر نشان داد باید شورای‌ عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور با رویکرد فعالانه جلوی انفعال را در هر زمینه‌ای بگیرند.

عباس مقتدایی - نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها