دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی بیان کرد

۴ نکته اساسی درباره ورزش و هوای آلوده

با گسترش آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها و شهرهای صنعتی، سوالی که پیش می آید ارتباط این آلودگی با فعالیت های ورزشی است.
کد خبر: ۱۳۶۱۴۲۲

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ورزشی ایران، می دانیم که بیش از ۱۸۰ نوع آلاینده هوا شناسایی شده و انواع ریزگردها با قطرهای متفاوت در هوا وجود دارد که همگی اینها می توانند نه تنها روی افراد پرخطر مبتلا به بیماری قلبی و بیماری های زمینه‌ ای و دیگر بیماری ها تأثیرگذار باشد، بلکه در فعالیت فیزیکی و ورزشی افراد سالم هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. لذا لازم است به چهار نکته توجه جدی شود...

۱.فعالیت ورزشی بهتر است با چه شدت و چه نوع فعالیت ورزشی در شرایط آلودگی هوا داشته باشیم؟

با توجه به اینکه با افزایش فعالیت ورزشی و تنفس دهانی بویژه در ورزش های هوازی مثل دوچرخه سواری و دوومیدانی، میزان نفوذ آلاینده ها در بدن بیشتر خواهد شد و سدهای محافظتی بدن بعد از گذشت زمان اندکی کارایی لازم را نخواهد داشت توصیه می‌شود لذا توصیه می‌شود ورزش‌های با شدت بالا در زمان آلودگی هوا محدود شده و بیشتر به ورزش‌های سبک پرداخته شود.

۲.شرایط مکانی فعالیت ورزشی چگونه باشد؟

توصیه این است که بیشتر فعالیت ورزشی در سالن‌های بسته و به دور از مراکز ترافیکی و صنعتی شهرها انجام شود و از فعالیت ورزشی در فضای باز جدا خودداری شود، به ویژه برای افراد پرخطر دارای بیماری‌های زمینه‌ای و قلبی ریوی. چنانچه بنا به اقتضای شرایط الزام به فعالیت ورزشی در فضای باز دارید، طبیعتاً بوستان های حواشی شهرها مکان مناسبتری برای انجام فعالیت‌های ورزشی تلقی می شوند.

۳. در شرایط آلودگی هوا چه ساعتی از شبانه روز برای ورزش کردن مناسب تر است؟

در کلان شهرهایی مثل تهران قبل از ساعت ۷ صبح میزان آلاینده ها به میزان قابل توجهی کمتر است، لذا پیش از ساعت ۷ صبح می تواند زمان مناسب تری برای انجام فعالیت‌های ورزشی باشد.

۴. در شرایط آلودگی هوا چه نوع تغذیه ای داشته باشیم؟

در زمان آلودگی هوا فعالیت ورزشی الزاماً باید با تغذیه مناسب همراه باشد. توجه به مصرف کافی سبزیجات و میوه جات که حاوی ویتامین هایA-E-C و آنتی اکسیدان ها بجد مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی برای پیشگیری و خنثی کردن سرب هوای آلوده، توجه مصرف لبنیات به ویژه شیر توصیه می‌شود چرا که کلسیم موجود در شیر می تواند سرب را در بدن خنثی کند.

جمع بندی:

این محورها را ورزشکاران حرفه ای هنگام فعالیت ورزشی به آن توجه لازم را داشته باشند تا با حداقل خطرات و عوارض ناشی شرایط آلودگی هوا، این شرایط را پشت سر بگذارد. توصیه اکید می شود که گروه هایی که می توانند فعالیت ورزشی در این زمان نداشته باشند، ورزش کردن را به تعویق بیندازند.

 

تعداد بازدید : 3

دکتر سید اشکان اردیبهشت / دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها