خانم خانه‌دار ۵۵ساله‌ای وارد درمانگاه چشم شد و از علائم شدید سوزش و احساس جسم خارجی در چشم‌ها شکایت داشت و می‌گفت: «انگار همیشه چشم‌هایم پر از خاکریزه است و خیلی اوقات اشک ریزش دارم آقای دکتر!» سابقه کم‌کاری تیروِئید هم داشتند.
کد خبر: ۱۳۶۰۷۸۲

در معاینه، دیدشان کامل بود اما غدد چربی لبه‌های پلک‌شان ورم داشت. با این که حجم اشک‌شان زیاد شده بود اما به‌دلیل اختلال لایه چربی اشک در معاینات انجام‌شده، کیفیت اشک خوب نبود. به ایشان توضیح دادم که مبتلا به خشکی چشم هستند و دلیل اصلی آن التهاب غدد چربی لبه پلکشان است که باعث می‌شود اشک به‌سرعت از سطح چشم بخار شود.

قدم‌اول درمان رعایت بهداشت پلک‌هاست. مصرف مواد آرایشی باید کمتر شود و در صورت استفاده سریع‌تر پاک و شسته شو‌د. قبل از خواب باید پلک‌ها را با حوله گرم ماساژ داد و سپس با شامپوبچه لبه‌های پلک را شست.

برایشان اشک‌ مصنوعی نیز تجویز کردم. خوشبختانه سه ماه پس از پیگیری درمان علائم‌شان بهبود قابل‌توجهی پیدا کرده بود.

خشکی چشم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که از نظر تاثیر بر کیفیت زندگی اثری مشابه با بیماری‌های قلبی دارد. دو علت اصلی خشکی چشم کاهش تولید اشک در اثر افزایش سن یا بیماری‌های روماتیسمی و اختلال در کیفیت اشک تولیدی است.

لایه چربی موجود در سطح اشک از تبخیر زودهنگام اشک جلوگیری می‌کند. در اثر عوامل محیطی و ژنتیکی غدد اشک لبه پلک ممکن است دچار اختلال شده و علائم خشکی چشم مانند سوزش، اشک‌ریزش و احساس جسم خارجی در چشم ایجاد شود.

درمان خشکی چشم بسته به علت زمینه‌ای و شدت آن می‌تواند شامل رعایت بهداشت لبه پلک، ماساژ پلک‌ها، استفاده از شامپو بچه برای شست‌وشوی لبه پلک، اشک‌مصنوعی و قطره‌های ضد‌التهاب چشمی و استفاده از بخور برای افزایش رطوبت محیط داخلی منزل باشد. همچنین استفاده از عینک‌آفتابی می‌تواند از تبخیر اشک در اثر وزش باد جلوگیری کند.

با توجه به افزایش استفاده از نمایشگرهای الکتریکی مانند صفحه‌های گوشی موبایل توصیه می‌شود که در فواصل استفاده از موبایل با استراحت‌های کوتاه‌مدت علائم خشکی چشم را کاهش داد.

دکتر رضا میرشاهی - متخصص چشم/ روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها