جام‌جم از آخرین دستاوردهای تحقیقات ژنتیک در ایران گزارش می‌دهد

نسخه ژنتیک برای درمان بیماری‌ها

پس از دو دهه تحقیق؛

ژنوم کامل انسان توالی یافت

محققان ادعا می کنند بالاخره کل نقشه ژنتیک انسان را تکمیل کرده اند. به گفته آنها اکنون قطعات گمشده این معما حدود دو دهه پس از آغاز تحقیقات، تکمیل شده است.
کد خبر: ۱۳۶۰۲۹۰

به گزارش جام جم آنلاین، یک تیم بین المللی از محققان اعلام کرد برای نخستین بار ژنوم کامل انسان را توالی داده است. این تحقیق در ژورنال ساینس منتشر شده است.

تلاش های قبلی برای توالی ژنوم انسان کامل نبودند زیرا فناوری های به کار رفته قادر به خواندن بخش هایی از دی ان ای نبودند. حتی پس از آپدیت فناوری ها حدود ۸ درصد ژنوم انسان توالی نیافته بود.

اوان ایچلر از دانشگاه واشنگتن و یکی از دست اندرکاران تحقیق جدید در این باره می گوید: برخی از ژن هایی که سبب یگانگی انسان می شوند در حقیقت در این بخش تاریک ژنوم قرار داشتند. این تحقیق حدود ۲۰ سال طول کشید اما بالاخره انجامش دادیم.

به گفته محققان تصویر کامل ژنوم انسان، درک عمیق تری از تکامل و بیولوژی فرد فراهم می کند و همچنین به اکتشافات جدیدی در حوزه های سالمندی، سرطان و بیماری های قلبی منجر می شود.

نخستین پیش نویس از توالی ژنوم انسان در سال ۲۰۰۰ اعلام شد. ژنوم انسانی از حدود ۳.۱ میلیارد واحد زیرمجموعه دی ان ای (جفت هایی از پایه های شیمیایی به نام هایA، C،G و T) تشکیل شده است. ژن ها رشته هایی از جفت هایی از این حروف هستند که دستوراتی برای ساخت پروتئین ها را در برداند. باید توجه داشت پروتئین ها نیز بلوک های اصلی سازنده حیات هستند. انسان ها حدود ۳۰ هزار ژن دارند که در ۲۳ گروه به نام کروموزم ها دسته بندی شده اند. این کروموزوم ها در هسته هر سلول وجود دارند.

تا پیش از انجام این تحقیق شکاف هایی بزرگ و دائم در نقشه ژنوم انسان وجود داشت. این شکاف ها در مناطق مهمی نیز قرار داشتند.

در همین راستا یک محقق ژنومیک در دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز با آدام فیلیپی از انستیتو ملی تحقیقات ژنوم انسان همکاری کرد تا تیمی از محققان برای انجام یک پژوهش جدید توالی ژنوم انسان همراه بخش های گمشده آن را سازماندهی کند.

پژوهش های این گروه اطلاعات ژنتیک جدیدی به ژنوم انسانی افزود و اشتباهات قبلی را اصلاح کرد. همچنین این تحقیق نشان داد رشته هایی طولانی از دی ان ای شناخته شده نقش مهمی در تکامل و بیماری دارد. نسخه ای از این تحقیق سال گذشته منتشر شد.

تینگ وانگ از دانشگاه واشنگتن در این باره می گوید: این تحقیق در حقیقت ارتقای بزرگی در پروژه ژنوم انسانی است.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها