معاون اقتصادی رئیس‌ جمهور گفت: در دولت سیزدهم جلوی این کار گرفته شده و واریز این دلار‌ها به بانک مرکزی را ساماندهی کردیم.
کد خبر: ۱۳۵۸۷۶۰

به گزارش جام جم آنلاین، محسن رضایی گفت : فروش دلارهای نفتی به بانک مرکزی یکی از ریشه‌های مهم مشکلات اقتصادی از دهه ۵۰ تاکنون است و به جای اینکه این دلارها را به بانک‌های دیگر بدهند، فقط به بانک مرکزی می‌دادند که پول بدون پشتوانه چاپ می‌شد.

به گفته معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، با این اتفاق هر وقت درآمد دولت بالا می‌رفت، تورم به وجود می‌آمد و هر وقت درآمد کم بود بازهم به دلیل استقراض از بانک مرکزی دو مرتبه تورم ایجاد می‌شد.

پیش از این علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی گفته بود «پول‌ های ایران که به دلیل محدودیت‌ های تحریمی در حساب کشورهای دیگر قابل مصرف نیست باعث شده، بانک مرکزی این ارز‌ها را بخرد و در ازای آن ریال بدهد. درنتیجه آن ارز هم عملاً به دلیل محدودیت‌ها وارد چرخه اقتصادی نمی‌شود. پس اتکای سیاست‌های بودجه‌ای دولت به نفت و بانک مرکزی از ریشه های تورم است.»

با این وجود، چهار روز پیش جواد اوجی وزیر نفت ایران گفته‌ بود وصول درآمدهای نفت و میعانات، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ خورشیدی نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شده است.

بر اساس بودجه ۱۴۰۱ نیز دولت قرار است یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی با قیمت ۷۰ دلار بفروشد.

به عبارتی دیگر، درآمد عمومی حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال آینده ۳۵ میلیارد دلار و ٧٠٠ میلیون دلار خواهد بود.

به گفته معاون اقتصادی رئیس‌ جمهور، اگر جلوی خرید دلار از سوی بانک مرکزی گرفته نشود، شاهد بیش از پیش افزایش تورم در کشور خواهیم بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها