دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: با توجه به شرایط هرمزگان، گردشگری یکی از اولویت های سند مهندسی فرهنگی این استان است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: با توجه به شرایط هرمزگان، گردشگری یکی از اولویت های سند مهندسی فرهنگی این استان است.
کد خبر: ۱۳۵۷۹۷۳

 

به گزارش جام جم انلاین هرمزگان،دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: با توجه به شرایط هرمزگان، گردشگری یکی از اولویت های سند مهندسی فرهنگی این استان است.

 

حجت الاسلام والمسلیمن عاملی در مراسم رونمایی از برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در بندرعباس افزود: استان هرمزگان سومین استانی است که این سند رونمایی می شود.


وی گفت: در استان هرمزگان با قدمت تاریخی و شرایط بومی ویژه و برجسته و با بهرمندی از مردم ساده زیست و فاخر امکان اجرایی شدن این برش فرهنگی فراهم می شود.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: برش استانی سند مهندسی فرهنگی بر مبنای سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور تنظیم می شود.


حجت الاسلام والمسلیمن عاملی، شرایط بومی را عامل تاثیرگذار بر برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی دانست و افزود: باید بر مبنای این عامل اولویت های یک تا پنج استان مشخص شود.


وی گفت: توجه به ظرفیت های گردشگری، منابع استانی و توجه به آسیب های اجتماعی و استفاده از ظرفیت های تعلیم و تربیت باید در این سند مورد توجه قرار بگیرد.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: بخش مالی و برنامه ای سند مهندسی فرهنگی استان هرمزگان توسط استانداری تنظیم شده و الزامات مالی و اداری دارد و پس از ابلاغ سند استان بر مبنای آن منابع مالی در اختیار نهادهای فرهنگی قرار می گیرد.


به گفته حجت الاسلام والمسلیمن عاملی، علاوه بر این، یک بودجه اخصاصی نیز برای تقویت سند مهندسی فرهنگی استانی توسط سازمان برنامه و بودجه تامین می شود.


وی مردم را اساس این سند دانست و گفت: زمانی سند موفق می شود که مردم کنشگر اصلی باشد و این سند به دنبال تقویت دانش و توانمندی های اجتماعی مردم است.


نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نیز در این مراسم گفت: از یک سال گذشته که مساله برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور آغاز شد، هرمزگان فعالیت را آغاز کرد و کارگروه‌هایی در نهادهای فرهنگی از جمله اداره کل ارشاد و حوزه علمیه برای تدوین این سند ایجاد شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با بیان اینکه برنامه اولیه سند مهندسی فرهنگی زودتر از تمام استان‌ها تعریف شد، افزود: پس از انجام مطالعات لازم برای تدوین این سند، 5 اولویت تعریف و برای هر کدام از اولویت‌ها 25 اقدام تعریف شد؛ یعنی در نهایت 125 اقدام ذیل 5 اولویت استان تعریف و به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان رسید.


وی، تدوین این سند را امری ضروری دانست و افزود: پس از بیانات رهبر انقلاب در این خصوص، شورای انقلاب فرهنگی به موضوع ورود کرد اما اهداف محقق نشد به همین جهت تصمیم گرفته شد که برش استانی سند مهندسی فرهنگی و اجتماعی تدوین شود تا در نهایت در دستگاه‌ها به برنامه عملیاتی تبدیل شود.


نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: سال 1401، سالی است که استان هرمزگان به صورت جدی باید پای کار بیاید تا سند فرهنگی و اجتماعی به نتیجه برسد و نهادهای فرهنگی حتما تمرکز خود را روی این موضوع قرار دهند.


وی افزود: ماموریت ما که به عنوان پایلوت انتخاب شده‌ایم دارای مسئولیت سنگینی هستیم به همین جهت تمام ارکان نظام و نهادها باید پای کار بیایند و ائمه جمعه می‌تواند در این امر نقش مهمی را ایفا کنند و انتظار داریم به صورت جدی برای اجرا سند فرهنگی در شهرستان‌ها اقدام کنند تا برای سایر استان‌ها الگو شویم.


نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با بیان اینکه هیچ نهادی تصدی‌گری سند فرهنگی و اجتماعی استان را بر عهده نخواهد داشت، گفت: پس از ابلاغ اقدام‌های تعریف شده به دستگاه‌ها، باید به سرعت تبدیل به برنامه عملیاتی شوند. این برنامه فعالیت جدیدی را تعریف نمی‌کند و تمام نهادها به فعالیت معمول خود ادامه می‌دهند اما جهت‌گیری فعالیت‌ها به صورت هدفمند و متناسب با سند برای تحقق اهداف پیگیری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها