معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت؛

گردهمایی قرآنیان همزمان با روز قرآنی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: انتخاب کتاب سال استان اردبیل، بستری برای رشد کمی و کیفی کتاب در استان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: انتخاب کتاب سال استان اردبیل، بستری برای رشد کمی و کیفی کتاب در استان است.
کد خبر: ۱۳۵۵۱۹۶
به گزارش جام جم آنلاین اردبیل، اختتامیه چهارمین دوره کتاب سال استان اردبیل، برگزار و برگزیدگان این دوره از کتاب سال استان اردبیل معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.
عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در این اختتامیه گفت: کتاب و فرهنگ مطالعه کتاب در بین مردمان ایران زمین و همچنین در بین مردمان استان اردبیل از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.  بطوریکه، نقال‌خوانی، با قدمتی طولانی در فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان، نشانگر این است که فرهنگ کتابخوانی از دیرباز در جامعه ما مورد توجه بوده است..
وی با اشاره به چالش‌های حوزه توزیع کتاب افزود: متأسفانه، شاهد مشکلات فراوانی در سیستم توزیع کتاب در کل کشور هستیم که امیدواریم با برنامه ریزی و تدابیر مناسب، فرایند توزیع کتاب در کشور بهبود یابد.
بحرالعلومی در ادامه سخنان خود، به سرانه مطالعه کتاب و کتابخوانی پرداخت و بیان کرد: علل و عوامل مختلفی در پایین بودن سرانه مطالعه کتاب نقش دارند که با قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار، بعنوان نیازمندیهای یک خانواده، سرانه مطالعه و فرهنگ کتاب و کتابخوانی از رشد قابل توجهی برخوردار خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: انتخاب کتاب سال استان، فرصتی برای تقدیر و قدردانی از فعالین حوزه کتاب است و این عرصه، بستری برای رشد کمی و کیفی کتاب را در استان اردبیل فراهم می نماید.
وی با اشاره به چهارمین دوره انتخاب کتاب سال استان اردبیل بیان کرد: آثار در موضوعات ده گانۀ رده بندی دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان ارزیابی و داوری شد در این دوره، در مجموع 115 عنوان مورد ارزیابی قرار گرفت که پس از داوری مرحلۀ اول 34 عنوان کتاب به مرحلۀ دوم راه یافت که از میان آثار یادشده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر توسط حداقل دو نفر از داوران، 5 عنوان کتاب، برگزیده و 9 عنوان کتاب، شایستۀ تقدیر شناخته شد.
براساس آیین نامۀ جایزۀ کتاب سال استانی، داوری در چند مرحله انجام شد. ابتدا تمام کتاب ها از سوی گروه داوران مربوطه مورد ارزیابی قرار می گیرند و آثار که حداقل یک رأی مثبت را احراز کنند به مرحلۀ دوم داوری راه می یابند. کتاب های راه یافته به مرحلۀ دوم از سوی دو داور ارزیابی می شوند و نتایج ارزیابی در فرم های ویژه ای که بدین منظور طراحی شده است درج می شود. کتاب هایی که از 100 امتیاز حداقل 70 امتیاز کسب کنند به مرحلۀ نهایی راه می یابند. در مرحلۀ نهایی در نشست مشترک داوران اصلی، آثار راه یافته به این مرحله، مورد بررسی و ملاحظه نهایی قرار می گیرند چنانچه امتیاز اثر، 80 و بیش از 80 باشد به عنوان برگزیده و در غیر اینوصرت به عنوان شایستۀ تقدیر به هیئت علمی جایزۀ کتاب سال استانی معرفی خواهد شد. در هیئت علمی نیز پس از بررسی آثار منتخب و داوری ها، آثار منتخب تأیید شده از سوی اعضای این هیئت، اعلام میگردد.
همچنین براساس آیین نامۀ کتاب سال استانی معیارهای بهترین کتاب، بدیع بودن کتاب، رعایت استانداردها در ساختار، فصل بندی، نگارش، دستور زبان و گزینش واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مأخذ، بالا بودن عیار علمی محتوای کتاب، بهره مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، پاکیزگی و آراستگی از حیث حروف چینی، صفحه آرایی و چاپ، رعایت استانداردهای تصحیح و ترجمه در خصوص آثار ترجمه شده و تصحیح شده می باشد.
در چهارمین دوره انتخاب کتاب سال استانی اردبیل، آثار در موضوعات ده گانۀ رده بندی دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان ارزیابی و داوری شد در این دوره، در مجموع 115 عنوان مورد ارزیابی قرار گرفت که پس از داوری مرحلۀ اول 34عنوان کتاب به مرحلۀ دوم راه یافت که از میان آثار یادشده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر توسط حداقل دو نفر از داوران، 5 عنوان کتاب، برگزیده و 9 عنوان کتاب، شایستۀ تقدیر شناخته شد.
در چهارمین دوره انتخاب کتاب سال استانی اردبیل، آثار در موضوعات ده گانۀ رده بندی دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان ارزیابی و داوری شد در این دوره، در مجموع 115 عنوان مورد ارزیابی قرار گرفت که پس از داوری مرحلۀ اول 34 عنوان کتاب به مرحلۀ دوم راه یافت که از میان آثار یادشده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر توسط حداقل دو نفر از داوران، 5 عنوان کتاب، برگزیده و 9 عنوان کتاب، شایستۀ تقدیر شناخته شد.
آثار برگزیده چهارمین دوره کتاب سال استان اردبیل
- کتاب ابزار دقیق در پزشکی، تألیف ناتاراجان،آر، آناندا به ترجمۀ بابک رضایی افشار، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اردبیل در بخش علوم کاربردی(علوم پزشکی)
- کتاب کاربرد تنظیم کننده های رشد گیاهی در کشت بافت، تألیف کامران مرادی، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اردبیل در بخش علوم کاربردی( مهندسی کشاورزی و دامپروری)
- کتاب رد انگشت های اصلی، نوشتۀ حسین قربان زادۀ خیاوی، انتشارات سورۀ مهر تهران در بخش ادبیات(نثر معاصر)
- کتاب دیده رگین خومپارالار، نوشتۀ رضا کاظمی، انتشارات ایلقار تبریز در بخش ادبیات(نثر معاصر ترکی)
- کتاب بیزیم ده باغچادا قاروار، سرودۀ مهدی میرزارسول زاده، انتشارات ساوالان ایگیدلری در بخش ادبیات(شعر معاصر ترکی)
آثار شایستۀ تقدیر چهارمین دوره کتاب سال استان اردبیل
- کتاب برنامه ریزی منابع انسانس در بخش سلامت، تألیف سید سعید طباطبائی، انتشارات آریتان اردبیل در بخش علوم کاربردی(علوم پزشکی)
- کتاب الکترومایوگرافی؛راهنمای انجام مطالعات عصبی و الکترومایوگرافی به زبان ساده، األیف وایس، جی، ترجمۀ الناز احمدی و بابک رضایی افشار، انتشارات نگین سبلان اردبیل در بخش علوم کاربردی(علوم پزشکی)
- کتاب کنترل مبدل های الکترونیک قدرت و سیستم ها، تألیف فرد بلابیرگ، ترجمۀ حسین شایقی، قاسم شکری، اله نادری و فرزاد صداقتی، انتشارات محقق اردبیلی در بخش علوم کاربردی(مهندسی برق)
- کتاب مفاهیم زیستی در بیوتکنولوژی علوم دامی، تألیف هدایت ایوریق و اکبر ابرغانی، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اردبیل، در بخش علوم کاربردی(مهندسی کشاورزی و دامپروری)
- کتاب نه!، سرودۀ کاظم نظری بقاء، انتشارات محقق اردبیلی در بخش ادبیات(شعر معاصر)
- کتاب فال و فنجان دروغ می گویند، سرودۀ مهدی میرزارسول زاده، انتشارات شیران نگار اردبیل در بخش ادبیات(شعر معاصر)
- کتاب بقعه های خاندانی دوران صفویه؛ معماری، مذهب و قدرت در ایران مدرن، تألیف کیشوار ریزوی، ترجمۀ سامان ابی زاده و نادر زالی، انتشارات دانشگاه گیلان، در بخش تاریخ و جغرافیا
- کتاب از ارته ویل تا اردبیل، تألیف رحمان شاه محمد اردبیلی، انتشارات مکارمی اردبیل در بخش تاریخ و جغرافیا
- کتاب آب و زنجیر، نوشتۀ حسین قربان زاده خیاوی، انتشارات به نشر مشهد، در بخش کودک و نوجوان(داستان نوجوان).
 
سولماز نعمتی خبرنگار جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها