منابع آمریکایی خبر دادند؛

انجمن ملی اسلحه ایالات متحده هک شد

از هالیوود تا ویرجینیا

در یک ساختار امنیتی، تفاوت گاف، سوءمدیریت و انحلال ساختاری کاملا مشخص است. مولفه‌های اول و دوم، مصداق معضلات روبنایی و مولفه سوم، مصداق عینی وقوع یک بحران زیربنایی در این ساختارها محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۳۵۲۴۴۸

طی ماه‌های اخیر، رخدادهای قابل‌تاملی در آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان‌های متعلق به آن به وجود آمده است.

مثلا به‌تازگی مقامات ضد اطلاعات آمریکا به مراکز و پایگاه‌های سازمان سیا در سراسر جهان نسبت به مشکلات و چالش‌های ایجاد شده برای خبرچین‌های این سازمان هشدار داده و عنوان کردند در شماری از موارد، این خبرچین‌ها یا دستگیر یا کشته شده‌اند.

روزنامه نیویورک‌ تایمز که برای نخستین بار این گزارش را منتشر کرده است، به گسترش فعالیت و عوامل آژانس‌ های ضد اطلاعات کشورهای رقیب آمریکا در سراسر دنیا اشاره کرده و اشراف اطلاعاتی آمریکا بر نظام بین‌الملل را عملا زیر سوال برده است.

سازمان سیا برای به خدمت گرفتن جاسوس‌ ها در فضای عملیاتی، با بحران‌هایی مواجه است که جنس آنها، روبنایی و سطحی نیست.

به نظر می‌رسد بنیان‌هایی که سازمان‌های امنیتی آمریکا بر اساس آنها تعریف شده و فراتر از آن، نقاط اتصال محافل امنیتی ملی و بین‌المللی آمریکا به یکدیگر، مورد هدف رقبای واشنگتن قرار گرفته است.

در چنین شرایطی نشت اطلاعات، حملات سایبری مستمر به زیرساخت‌های امنیتی آمریکا، قرار گرفتن افسران برون‌مرزی سیا در خلأ اطلاعاتی و... جملگی منبعث از یک خطا یا شبکه‌سازی نادرست نیست، بلکه برآمده از ساختاری است که حکومت آمریکا سعی دارد به هر شکل ممکن آن را حفظ کند.

بسیاری از تحلیلگران امنیتی در غرب معتقدند اعتماد به نفس بیش از اندازه و اغراق‌آمیز سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در کنار کوچک شمردن دستگاه‌های اطلاعاتی رقبا، محاسبه نقطه گریز امنیتی واشنگتن را برای دیگران آسان کرده است.

در چنین شرایطی تمرکز مقامات آمریکایی بر مناسبات روبنایی، صرفا ظاهر ماجرا را تا مدتی کوتاه به سود آنها تغییر می‌دهد و پس از آن، بحران‌های سخت و نرم، یکی پس از دیگری از جای جای این ساختار رونمایی می‌شوند.

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل آسیب‌پذیری دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا را بتوان توهم تک قطبی بودن خواند.

این توهم پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ابتدا حکم یک ارزش آمریکایی را نزد سیاستمداران و مقامات امنیتی ایالات متحده پیدا کرد و اکنون، تبدیل به پاشنه آشیل اطلاعاتی این کشور شده است.

آری! مقامات آمریکایی و صاحبان مخفی و آشکار قدرت در این کشور، به اندازه‌ای محو فیلم‌های فرازمینی ساخته شده در هالیوود شده‌اند که بحران تمام عیار داخلی و امنیتی در مرکزیت سازمان سیا در ایالت ویرجینیا و سایر سازمان‌های تابعه را فراموش کرده‌اند.

بدون شک هر اندازه زمان بگذرد، مصادیق و نمادهای این آسیب‌پذیری بیشتر تقویت خواهد شد.

حنیف غفاری - دبیر گروه بین‌الملل / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها