معاون اداره کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

فعالیت‌های فرهنگی هنری باید خصوصی‌سازی شود

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تأسیس موسسات فرهنگی و هنری با هدف برون‌سپاری فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی صورت می‌گیرد، گفت: این امر منجر به مشارکت بیشتر مردم و تنوع رویدادهای فرهنگی می‌شود.
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تأسیس موسسات فرهنگی و هنری با هدف برون‌سپاری فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی صورت می‌گیرد، گفت: این امر منجر به مشارکت بیشتر مردم و تنوع رویدادهای فرهنگی می‌شود.
کد خبر: ۱۳۵۱۹۸۶
به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ، افشین تحفه‌گر در خصوص هدف و تأثیر راه‌اندازی این مؤسسات فرهنگی و هنری اظهار کرد: موسسات فرهنگی و هنری یکی از بخش‌هایی است که در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. در واقع این مؤسسات مصداق برون‌سپاری فعالیت‌های فرهنگی و تصدی‌گری نکردن دولت در رویدادها و فعالیت‌های اجرایی و واگذاری آن به بخش خصوصی است که مجوز این مؤسسات از طریق ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ می‌شود.
وی با بیان اینکه مؤسسات فرهنگی و هنری با ۲ رویکرد چند منظوره و تک منظوره فعالیت دارند، ادامه داد: موسسات چند منظوره تمام حوزه‌های فرهنگی مانند سینمایی، ادبی، آموزشی و تولیدی را در بر می‌گیرد. مؤسسات تک منظوره نیز با انتخاب یک موضوع با نگاهی تخصصی به فعالیت می‌پردازند. بر این اساس ۱۷ موضوع در زمینه‌های مختلف تولید، خدمات، تحقیقات و آموزش در جهت فعالیت مؤسسات تک منظوره در نظر گرفته شده است که متقاضیان می‌توانند متناسب با سوابق شغلی، تجارب پیشین و مدرک تحصیلی خود موضوع مورد نظر را انتخاب کنند تا پس از آن که مستندات و مدارک مورد بررسی قرار گرفت و با متقاضی مصاحبه‌ای گرفته شد با ارزیابی ظرفیت‌های فرد و منطقه مجوز تاسیس موسسه صادر شود.
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: شاخصی برای شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها در نظر گرفته می‌شود و متناسب با موضوع مؤسسات فعال در منطقه، راه‌اندازی این مؤسسات در دستور کار قرار می‌گیرد. انتخاب و تأسیس موسسات با موضوعات مختلف نیازمند سنجش عمومی در شهرهای گوناگون است. در واقع باید اولویت‌های فرهنگی در طراحی ساختار فرهنگ، ادب و هنر مورد بررسی قرار گیرد. 
تحفه‌گر در خصوص اولویت موضوعات مؤسسات فرهنگی هنری خاطرنشان کرد: موضوعات مرتبط با حوزه سبک زندگی، آموزش‌های این حوزه و تعیین استراتژی‌های ویژه خراسان یکی از موضوعاتی است که مورد استقبال قرار گرفته و در واقع ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در خراسان به شمار می‌رود. از این رو در راستای کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی و معضلات فرهنگی سطح جامعه سبک زندگی رضوی باید مورد توجه قرار گیرد و طبق آن آموزش‌هایی نیز در خصوص کنش‌ها، واکنش‌ها و اخلاقیات ترسیم و تدوین شود که این رویکرد در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تمدن آیین اسلامی خواهد بود.
وی عنوان کرد: زبان و ادبیات فارسی موضوع دیگری است که توجه به آن ضروری است و ظرفیت‌های متناسب با آن نیز در خراسان رضوی وجود دارد؛ به شکلی که علی‌رغم تمام تلاش‌های دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی همچنان نیازمند توسعه و گسترش زبان و ادبیات فارسی هستیم. یکی از اولویت‌های نظام و رهبری نیز بر گسترش زبان و ادبیات فارسی تأکید دارد. همچنین خرده‌فرهنگ‌ها و تهیه و عرضه محصولات فرهنگی مرتبط با اقوام خراسانی و مذاهب موضوع دیگری است که بخش فرهنگ و هنر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و لازم است مورد توجه قرار گیرد.
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: به تازگی چهار موسسه‌ فرهنگی هنری در استان مجوز تأسیس گرفته‌اند که یکی از این مؤسسات در زمینه آموزش‌های کوتاه‌مدت در حوزه IT و در جهت برگزاری آموزش‌های مهارتی آزاد و مهارتی کار و دانش فعالیت خواهد داشت. سه مؤسسه دیگر در زمینه برگزاری همایش‌ها و سمینارهای تخصصی از طریق ارائه خدمات فرهنگی و هنری مجوز دریافت کرده‌اند. 
تحفه‌گر اضافه کرد: به اعتقاد من نگاه و نگرش دولت در تمام رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی هنری باید به سمت بخش غیردولتی هدایت شود؛ به گونه‌ای که بخش خصوصی و غیردولتی به برگزاری این رویدادها بپردازند زیرا رویکرد دولت نسبت به این رویدادها اغلب نظارتی و حاکمیتی است و بخش اجرایی و برگزاری نیز در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد. همچنین بهره‌گیری از بخش خصوصی مشارکت مردمی بیشتری را به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه واگذاری امور فرهنگی هنری به بخش خصوص و مشارکت بیشتر مردمی، از خلاقیت بیشتری برخوردار بوده و تنوع متناسب با خواسته مردم ایجاد می‌کند، تصریح کرد: علاوه بر این‌ها این رویکرد ایجاد اشتغال فرهنگی را به دنبال دارد و تولید محصولات فرهنگی را نیز افزایش خواهد داد. به تعبیری اقتصاد فرهنگ و هنر نیز مورد توجه بخش خصوصی قرار می‌گیرد. بنابراین یکی از راه‌های برون‌رفت از چالش‌های برگزاری برخی از رویدادهای فرهنگی هنری برون‌سپاری برگزاری آن‌ها به بخش غیردولتی و خصوصی است. 
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت اقتصاد فرهنگ و هنر گفت: به عبارتی چنانچه توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر را در اولویت قرار دهیم، علاوه بر تولیدات فاخر، اشتغال فرهنگی نیز ایجاد خواهد شد و صادرات محصولات فرهنگی نیز تسهیل خواهد یافت چرا که به سبب اشتراکات فرهنگی میان ایران و کشورهای همسایه، برخی از مراکزی که با این کشورها ارتباط برقرار کرده‌اند، توانسته‌اند تولیدات و محصولات فرهنگی خود را به این کشورها صادر کنند.
تحفه‌گر اضافه کرد: به گونه‌ای که در  سال گذشته ۲ میلیارد تومان فروش کتاب به کشورهای همسایه داشته‌ایم که به سبب ایجاد بازارهای جدید توسط ناشران محقق شده است. بخش دولتی نیز بسترهایی فراهم کرده‌است تا صادرکنندگان با کمترین مانع به صادرات کتاب بپردازند و به نوعی روند را تسهیل کرده‌است. در این راستا در حوزه محصولات چاپی و بسته‌بندی ۱۵۰۰ میلیارد تومان آورده و ارز به داخل کشور وارد شده است. بنابراین می‌توان با نگاه به اقتصاد فرهنگ و هنر از طریق اقلام، تولیدات و محصولات فرهنگی و هنری زمینه صادرات فرهنگ را فراهم ساخت که این امر از طریق مؤسسات فرهنگی تک منظوره و چند منظوره تحقق می‌یابد و تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر رفع موانع تولید نیز سرلوحه کار قرار می‌گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها