یک متخصص قلب و عروق در گفتگو با جام جم از سندرم قلب شکسته می گوید

سندرم قلب شکسته؛ شبیه و متفاوت با سکته قلبی

مطالعه نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری قلبی در زنان مسنی که به تنهایی زندگی می‌کنند، افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۳۵۱۱۲۸

به گزارش جام جم آنلاین، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که غذا خوردن در تنهایی می‌تواند خطر محسوسی برای سلامتی افراد به‌ویژه افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی در زنان مسن باشد.

مطالعه‌ای که در ابتدای نوامبر در نشریه امور زنان منتشر شد، نشان می‌دهد زنانی که به تنهایی غذا می خورند، ۲.۵۸ برابر بیشتر از همتایان غیر تنهای خود در معرض خطر ابتلا به آنژین قلبی هستند؛ مشکلی که یکی از علائم بیماری عروق کرونر می‌باشد.

آنژین، درد یا ناراحتی است که مانند فشار یا فشردن در قفسه سینه احساس می شود و دلیل آن کمبود خون‌رسانی به قلب است.

به گفته مؤسسه ملی کهنسالی، خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری قلبی برای همه افراد -چه مردان و چه زنان- با افزایش سن، به ویژه برای افراد بالای ۶۵ سال افزایش می‌یابد.

به نظر می‌رسد برای زنان، حداقل بخشی از افزایش خطر بیماری قلبی که با افزایش سن به وجود می آید، به کاهش سطح هورمون استروژن که پس از یائسگی رخ می دهد، مرتبط باشد.

استروژن اثرات مثبت زیادی بر سلامت قلب دارد: کلسترول بد را کاهش داده و نوع خوب آن را افزایش می‌دهد، رگ‌های خونی را آرام و صاف کرده و جریان خون را افزایش می‌دهد و رادیکال‌های آزاد را جذب می‌کند.

محققان برای اینکه بفهمند آیا غذا خوردن به تنهایی بر احتمال حمله قلبی تأثیر می‌گذارد یا خیر، از داده‌های ۵۹۰ زن یائسه ۶۵ ساله و بالاتر به واسطه نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه در سال ۲۰۱۶ استفاده کردند. شرکت‌کنندگانی که بیش از دو وعده در روز را به تنهایی می‌خوردند، در گروه افراد تنها و کسانی که بیش از دو وعده در روز را با دیگران می‌خوردند، در گروه همراه با دیگران (EO) قرار گرفتند.

پس از تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به عادات غذایی و خطر قلبی، محققان به این نتیجه رسیدند که زنان مسن‌تری که به تنهایی غذا می‌خورند نه تنها در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، بلکه کالری کمتری از کربوهیدرات، فیبر، سدیم و پتاسیم دریافت کردند اما افرادی که با دیگران غذا می خورند از این خطر احتمالی در امان بودند. افراد دارای زندگی انفرادی همچنین دانش کلی کمتری در مورد برچسب‌های مواد غذایی و نیازهای غذایی خود داشتند.

پزشکان و محققان معتقدند زندگی انفرادی و تنهایی غذا خوردن می‌تواند منجر به بروز افسردگی در افراد شود. وقتی بیماران افسرده می‌شوند، احتمالاً از نظر رژیم غذایی ناسالم، ورزش نکردن و افزایش مصرف الکل انتخاب‌های ضعیف‌تر و ناسالم‌تری داشته اند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) همه اینها عواملی هستند که می توانند بر سلامت قلب تأثیر منفی بگذارند.

طبق اعلام انجمن قلب امریکا، به نظر می رسد افسردگی با سلامت قلب رابطه دو طرفه دارد، به این معنی که افسردگی با احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است و افراد مبتلا به بیماری قلبی بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند.

یک چالش بزرگ دیگر در زندگی افراد مسن، شبکه های اجتماعی و به ویژه چالش انزوای اجتماعی در نتیجه شیوع همه‌گیری کرونا است.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها