فرزند حاصل زندگی مشترک است و عوامل گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر روی فرزندآوری تاثیر می‌گذارند، اما به اذعان کارشناسان حوزه سلامت و جمعیت بهترین سن مادران برای فرزندآوری بین سنین ۳۵-۲۵سالگی قرار دارد، اما بر اساس آمار و اطلاعات فاصله ازدواج والدین تا تولد فرزند چقدر است؟
کد خبر: ۱۳۵۰۱۵۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، سیف الله ابوترابی در مورد فاصله ازدواج والدین تا تولد فرزند، با استناد به آمار‌های نیمه نخست امسال، افزود: از۵۳۳ هزار و ۸۸ ولادت‌های ثبت شده در نیمه نخست سال امسال ۹.۷ درصد از کل ولادت‌ها فاصله رخ داد ولادت از تاریخ ازدواج پدر و مادر حدود یک سال بوده است.

وی ادامه داد: همچنین ۶۶.۲ درصد از تولد‌های ثبت شده دراین مدت با فاصله زمانی پنج سال و بیشتر از ازدواج والدین رخ داده است.

ابوترابی گفت: بررسی سن مادران و پدرانی که در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ صاحب فرزند شده‌اند، نه لزوما فرزند اول، نشان می‌دهد که میانگین سن مادران در ولادت‌های ثبت شده ۲۹ سال و ۳ ماه و میانگین سن پدران در ولادت‌های ثبت شده، ۳۳ سال و ۸ ماه است.

وی ادامه داد: بیشترین فراوانی ولادت‌ها متعلق به مادران ۳۰ ساله (با فراوانی ۳۳ هزار و ۲۰ نوزاد زنده متولد شده) و بیشترین فراوانی ولادت‌ها مربوط به پدران ۳۲ساله (با فراوانی ۳۷ هزار و ۴۹نوزاد زنده متولد شده) است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد: بر اساس تعداد متولدان ثبت شده در ۶ ماه نخست امسال، میانه سن مادران و پدران در زمان تولد فرزند به ترتیب ۲۹ و ۳۳ سال است، همچنین سهم پدران و مادران جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله از کل ولادت‌های جاری ثبت شده، بدون توجه به مرتبه تولد فرزند (فرند اول، دوم، سوم و...)، به ترتیب ۶۴.۲ و ۸۱.۱درصد است.

ابوترابی گفت: بیشترین سهم ولادت‌های رخ‌داده در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰، با ۲۶.۷ درصد مربوط به مادران ۳۰ تا ۳۴ ساله و پس از آن با ۲۵.۵ درصد مربوط به مادران ۲۵ تا ۲۹ ساله است و همچنین ۷۵.۶ درصد از ولادت‌های جاری ثبت شده مربوط به مادرانی است که کمتر از ۳۵ سال سن داشتند.

فراوان‌ترین نام‌های انتخابی خانواده‌های ایرانی برای نوزادنشان

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: اسامی فاطمه برای دختران و امیر علی برای پسران بیشترین فراوانی انتخاب اسم را از آغاز سال ۱۴۰۰ تا به امروز در میان خانواده‌های ایرانی داشته است.

ابوترابی گفت: بیشترین نام‌های انتخاب شده برای نوزادان پسر به ترتیب شامل، امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، آراد، آریا، ابوالفضل، آیهان، سامیار، امیرعباس، ماهان، محمدحسین، کیان، محمدطاها، مهدی، علیرضا، محمدرضا، محمدمهدی و امیر مهدی است.

وی افزود: برای دختران به ترتیب اسامی فاطمه، زهرا، رستا، حلما، آوا، زینب، بهار، مرسانا، آیلین، ریحانه، رها، دلوین، یسنا، نیلا، هانا، باران، فاطمه زهرا، نفس، نازنین زهرا و سلین بیشترین فراوانی را در میان اسامی منتخب برای نوزادان متولد شده از آغاز سال ۱۴۰۰ تا کنون داراست.

۹۹درصد از ولادت‌ها در کشور در مهلت قانونی ثبت می‌شود

وی گفت: اکنون بیش از ۹۹ درصد از ولادت‌ها در کشور در مهلت قانونی (۱۵ روز) ثبت می‌شوند و هموطنان باید دقت داشته باشند که ولادت را در مهلت قانونی ثبت کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۱۲ قانون ثبت احوال کشور درمورد ثبت ولادت، ولادت هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند، باید به نماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام شود و ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور هم به مأمور کنسولی ایران در محل اقامت، در غیر این صورت به نزدیکترین مامور کنسولی و یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.

وی در مورد اینکه چه افرادی می‌توانند برای ثبت ولادت نوزاد و اخذ شناسنامه اقدام کنند، تصریح کرد: پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه، مادر در صورتی که ازدواج او قانونی به ثبت رسیده باشد، وصی یا قیم یا امین با ارائه مدارک ذیربط، متصدی یا نماینده موسسه‌ای که طفل به آنجا سپرده شده و صاحب واقعه (ولادت) که سن او ۱۸ سال تمام به بالا باشد، می‌توانند برای ثبت ولادت و گرفتن شناسنامه اقدام کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها