موزاییک عتیقه به‌جامانده از یک کشتی‌ امپراتور کالیگولای روم، پیش از بازگشت به موزه، به مدت ۵۰ سال میز قهوه‌ خوری ساختمانی در نیویورک بود.
کد خبر: ۱۳۴۹۲۸۳

به گزارش جام جم آنلاین، یک موزاییک ارزشمند رومی که زمانی زینت‌بخش کشتی امپراتور کالیگولا بود، نزدیک به ۵۰ سال در آپارتمانی در شهر نیویورک به عنوان میز قهوه‌خوری استفاده می‌شد.

وقتی موزاییک عتیقه، میز قهوه‌ خوری بود! (+عکس)

داریو دل بوفالو، کارشناس ایتالیایی سنگ و مرمرهای باستانی، کسی بود که به راز این موزاییک پی برد. ماجرا از آن جا شروع شد که دل بوفالو در سال ۲۰۱۳ در نیویورک نسخه‌هایی از کتاب سنگ سماق (پرفیری) خود را امضا و درباره این سنگ قرمز و بنفش مورد استفاده امپراتوران رومی سخنرانی کرد.

در کتاب پرفیری عکس یک موزاییک گمشده وجود داشت. این موزاییک زمانی بخشی از کف یکی از دو کشتی بزرگ تشریفاتی بود که به سفارش کالیگولا برای شناور شدن در دریاچه‌ای در نزدیکی روم ساخته شدند و با کشته شدن امپراتور به زیر آب رفتند.

این موزاییک و دیگر آثار باستانی در دهه ۱۹۳۰ از دریاچه بیرون آورده شده و در یک موزه محلی به نمایش درآمدند. نیروهای نازی در سال ۱۹۴۴ از ایتالیا عقب‌نشینی کردند و کشتی‌ها و بسیاری دیگر از گنجینه‌ها به آتش کشیده شدند.

دل بوفالو ۷۰ سال پس از این واقعه، همزمان با آن که نسخه‌هایی از این کتاب را امضا می‌کرد حرف‌های یک زن و مرد را با هم شنید. در حالی که زن به مرد می‌گفت موزاییکی که در کتاب است همان موزاییکی است که وی در خانه دارد!

این زن هلن فیورتی (Helen Fioratti) نام داشت، دلال هنری و مالک یک نگارخانه. براساس مصاحبه‌ این زن در سال ۲۰۱۷ با روزنامه نیویورک تایمز، او و همسرش که یک روزنامه‌نگار ایتالیایی بود، این موزاییک را در دهه ۱۹۶۰ میلادی از یک خانواده با اصل و نسب ایتالیایی خریدند و سپس آن را به یک میز قهوه‌خوری تبدیل کردند.

به گزارش دفتر دادستانی منهتن شواهد گویای آن است که این موزاییک احتمالا در دوران جنگ جهانی دوم دزدیده شده است.

این موزاییک حالا به ایتالیا بازگشته و مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰/ فروردین ۱۴۰۱) در موزه کشتی‌های رومی در شهر نِمی ایتالیا به نمایش گذاشته شد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها