در دو سال اخیر کشتار کوسه ها در سواحل مختلف جهان افزایش یافته است. دلیل این کار بی رحمانه چیست؟ این به دلیل تاثیر روغن موجود در پوست کوسه جهت درمان بیماری کروناست یا دلایل دیگری هم وجود دارد؟
کد خبر: ۱۳۴۹۱۷۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از news-medical ، خواص ضد میکروبی پوست کوسه ممکن است انگیزه دیگری برای توسعه مواد منحصر به فردی باشد که از سطوح در برابر آسیب باکتری ها و میکروارگانیسم ها محافظت و همچنین از رسوب زیستی در بخش صنعتی جلوگیری می کند.

یک مطالعه جدید که توسط گروهی از دانشمندان چینی در ژورنال Science Direct منتشر شده که در آن به اهمیت حیاتی پوست کوسه ها اشاره شده است.

در این مطالعه علمی دانشمندان ویژگی‌های ریز و سطحی پوست کوسه و تأثیر ویژگی‌های سطحی آن بر عفونت باکتریایی و تولید مثل را مورد مطالعه قرار دادند.

 

استفاده از پوست کوسه در پزشکی

این مطالعه نشان می‌دهد که خواص پوست کوسه می‌تواند از چسبیدن باکتری‌ها در مراحل اولیه عفونت جلوگیری کند.

بیماران بستری در بیمارستان ها که با بیماری دست و پنجه نرم می کنند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند. اکنون دانشمندان می خواهند با استفاده از پوست کوسه این مشکلات را از بین ببرند. فناوری جدید استفاده از پوست کوسه می تواند به مبارزه با باکتری های بسیاری خطرناکی به نام ای.کولی و استافیلوکوکوس کمک کند.

همچنین رسوب زیستی در تجهیزات پزشکی نیز موضوع دیگری بود که بسیار مورد اهمیت قرار گرفت. در واقع از فناوری پوست کوسه می توان به بهترین شکل ممکن انواع تجهیزات پزشکی را ضدعفونی کرد.

رسوب بیولوژیکی یک مشکل جدی برای صنایع مختلف خارج از دنیای دریایی از جمله پزشکی، بیوتکنولوژی محیطی و مناطق صنعتی است.

رسوب زیستی در وسایل پزشکی و محصولاتی مانند کاتترها، ایمپلنت‌ها و حسگرهای زیستی رخ می‌دهد که می‌تواند منجر به گسترش بیماری‌های عفونی، دفع بافت‌های مصنوعی توسط بدن انسان و اختلال در مکانیسم‌هایی شود که حالت پایدار را حفظ می‌کنند.

ژو-ون چن نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه ملی علم و فناوری کائوسیونگ توضیح می‌دهد که دستگاه‌های پزشکی نقش حیاتی در درمان بسیاری از بیماری‌ها دارند و برای جایگزینی یا بازیابی عملکردهای بیولوژیکی در انسان طراحی شده‌اند.

مهندسی بیومیمتیک از پوست کوسه برای بررسی خواص ضد رسوب زیستی آن استفاده کرده است.

پوست کوسه، که به وفور با فلس‌های پلاکوئید پوشیده شده ، سطحی ناهموار از شیارها و برآمدگی‌هایی است که «برآمدگی‌های نانوساختاری» را تشکیل می‌دهند که به کوسه‌ها اجازه می‌دهد با مقاومت کمتری شنا کنند. این ساختار از چسبیدن میکروارگانیسم‌ها به بدن کوسه جلوگیری می‌کنند.

نرخ کشتار کوسه ها در جهان بسیار بالاست. بخشی از این کشتار به دلیل همه گیری ویروس کرونا در جهان است چرا که روغن موجود در پوست کوسه به عنوان دارویی جهت درمان بیماری کرونا معرفی شده بود.

اما اکنون دلایل دیگری برای کشتار کوسه ها عنوان می شود. دانشمندان بیشتر از هر زمان دیگری متوجه اهمیت حیاتی پوست این جانور درنده دریایی شده اند. اما حتی معجزات رخ داده در رابطه با  پوست این حیوان باز هم توجیهی برای ذبح دسته جمعی این جانوران نیست.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها