لنزهای چشمی کورینواسکرال در کشور ساخته شد

درمان آسان خشکی‌ چشم با لنزهای جدید

رئیس مرکز تحقیقات لنز و اپتیک ایران از طراحی و ساخت لنزهای چشمی کورینواسکرال برای افراد دچار عیوب انکساری چشم به‌ویژه قوز قرنیه برای نخستین بار در کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۳۴۸۶۵۳

لنزهایی که نه تنها قیمت‌شان یک سوم نوع وارداتی آن است، بلکه به آسانی قابل استفاده‌اند و اکسیژن‌رسانی بالا و میدان دید بهتری را نیز برای بیمار فراهم می‌کنند.

گویا برای تجویز این نوع لنزها فقط لازم است مختصات چشم بیمار اندازه‌گیری و به دستگاه سی‌ان‌سی که ماشین‌های رایانه‌ای قابل برنامه‌ریزی هستند، داده ‌شود سپس دستگاه متناسب با وضعیت چشم بیمار، لنز را طراحی کرده و تحویل می‌دهد. در این رابطه با دکتر پرویز زرین‌ بخش، رئیس مرکز تحقیقات لنز و اپتیک ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

آیا لنزهای چشمی «کورینواسکرال» براى تمام گروه‌هاى سنى قابل استفاده است؟ طول عمرشان چقدر است؟


این لنزهای جدید برای تمام گروه‌های سنی از جمله نوزادان تا سنین بالا قابل استفاده است. طول عمر این لنزها بین سه تا پنج سال است به شرطی که در نگهداری و مراقبت آنها دقیق باشیم. یعنی مراقب باشیم نشکند و این‌که تمیزکردن آنها با محلول مناسب انجام شود.

استفاده از آنها مشابه لنزهاى تماسى دیگر است؟

قراردادن این لنزها در چشم به این صورت است که بیمار باید سر خود را خم و لنز را پر از مایع کند تا مایع بین لنز و قرنیه قرار بگیرد. چون در لنزهای دیگر، مایع بین لنز و قرنیه قرار نمی‌گیرد.

این لنزها چه مزایایی نسبت به لنزهاى تماسی دیگر دارد؟

مزیت اینها نسبت به لنزهای تماسی دیگر این است که حرکت ندارند، به‌عنوان یک ماده خارجی در چشم احساس نمی‌شوند و در زمان گرد و خاک و هوای آلوده نیز تحریک ندارند. مزیت دیگر این نوع لنز مرطوب نگه‌داشتن چشم و قرنیه است، به‌خصوص برای خشکی چشم که می‌دانیم ۸۰ درصد مردم دچار آن هستند.

چرا استفاده از این لنزها به بیماران داراى قوز قرنیه توصیه مى‌شود؟

چون در قوز قرنیه، سطح قرنیه مخروطی و تیز است و قوز قرنیه به پشت لنزهای معمولی ساییده می‌شود و خراش می‌اندازد و کدورت ایجاد می‌کند. در صورتی که این نوع لنزهای جدید چنین مشکلی را ایجاد نمی‌کنند؛ زیرا با سطح قرنیه فاصله دارند و آب بین آنهاست، بنابراین خراش و لک در قرنیه ایجاد نمی‌شود. مزیت دیگر آنها به این شکل است که این لنزها چون بزرگ هستند، سطح قرنیه را می‌پوشانند و دید خوب و ثابتی می‌دهند.

چه ارزش افزوده‌اى در جایگزینى این لنزها بر انواع وارداتى وجود دارد؟

لنزهای وارداتی حدود ۸۰۰ دلار (۲۰میلیون‌تومان) برای وارد کننده تمام می‌شود و در نتیجه هزینه تهیه آن برای بیمار نیز گران می‌شود. در حالی‌که لنزهای تولید داخل برای مصرف کننده بین سه تا پنج میلیون تومان هزینه دارد. جنس هر دو لنز وارداتی و داخلی یکسان است و هیچ تفاوتی ندارند. دستگاه ساخت لنزهای وارداتی و داخلی هم سی‌ان‌سی است که برای تراش لنز است. لنزهای تولید داخل به لحاظ کیفیت با مشابه خارجی رقابت می‌کند و از نظر هزینه نیز خیلی ارزان‌تر است.

آیا تجویز این لنزها تحت پوشش بیمه‌هاى تکمیلى قرار مى‌گیرد؟

اکثر بیمه‌های درمانی، لنزهای قوز قرنیه را پوشش می‌دهند و باید بیمه‌ها توجیه شوند که این لنزها جنبه درمانی دارند و برای زیبایی نیستند.

پونه شیرازی - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها