فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران خبر داد:

بستری ۲۵۰۰ بیمار کرونایی در پایتخت

نتایج نخستین مطالعه جهانی: کاهش 53 درصدی کرونا با ماسک

اولین مطالعه جهانی در نوع خود نشان می دهد که استفاده از ماسک تنها موثرترین اقدام بهداشت عمومی در مقابله با بیماری ناشی از ویروس کووید-19 است که باعث کاهش 53 درصدی ابتلا می شود.
کد خبر: ۱۳۴۸۳۳۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین، واکسن ها ایمن و مؤثر هستند و جان انسان ها را در سراسر جهان نجات می دهند. اما اکثر واکسن ها قرار نیست محافظت 100 درصدی داشته باشند.

از سویی دیگر بسیاری از کشورهای دنیا واکسیناسیون عمومی را آغاز نکرده اند و از سویی دیگر هنوز مشخص نیست که آیا تزریق واکسن کرونا از انتقال سویه های جدید در آینده جلوگیری می کند یا خیر.

در سراسر جهان، موارد ابتلا به ویروس کرونا در این ماه از 255 میلیون فراتر رفت. این ویروس هنوز هم هر 90 روز 50 میلیون نفر را در سراسر جهان به دلیل نوع بسیار قابل انتقال دلتا آلوده می کند و روزانه هزاران نفر جان خود را از دست می دهند.

اکنون یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز مداخلات غیردارویی برای اولین بار نشان داده است که استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها همگی اقدامات موثری برای مهار کرونا هستند به خصوص استفاده از ماسک.

محققان در اینباره نوشتند: «این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز نشان می‌دهد که چندین اقدام از جمله شستن دست‌ها، زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی با کاهش بروز بیماری ناشی از ویروس کووید-19 مرتبط است.»

آنها گفتند که نتایج نشان می دهد نیاز به ادامه استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست ها برنامه هایی است که باید در کنار واکسیناسیون ادامه داشته باشد.

محققان دانشگاه موناش و دانشگاه ادینبورگ می گویند اقدامات چند وجهی مانند قرنطینه و بسته شدن مرزها، مدارس و محل کار نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری برای ارزیابی اثرات منفی بالقوه آنها بر جمعیت دارد.

مداخلات بهداشت عمومی یا غیردارویی در مبارزه با عفونت‌های تنفسی مانند آنفولانزا مفید هستند و کشورهای سراسر جهان سعی کرده‌اند از آن‌ها برای مهار گسترش همه گیری کرونا استفاده کنند.

با این حال تا کنون بررسی ها به اندازه کافی قوی نبوده است که به متخصصان اجازه دهد تا در مورد اثربخشی چنین اقداماتی در مقابله با کووید نتیجه گیری کنند.

نتایج بیش از 30 مطالعه از سراسر جهان به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نشان دهنده کاهش آماری معنی دار 53 درصدی در بروز کووید با استفاده از ماسک و کاهش 25 درصدی با فاصله گذاری اجتماعی است.

شستن دست ها همچنین کاهش قابل توجهی 53 درصدی در بروز بیماری کرونا را نشان داد.

به گفته محققان تجزیه و تحلیل دقیق برای سایر اقدامات، از جمله قرنطینه کشوری، قرنطینه جهانی و بسته شدن مرزها، مدارس و محل های کار، به دلیل تفاوت در طراحی مطالعه چندان موثر نیست.

استفاده از ماسک توسط بسیاری از کشورها در آغاز همه‌گیری پذیرفته شد، اما تقریباً دو سال بعد از آغاز همه گیری بسیاری از مردم آن را کنار گذاشته اند.

دولت هلند در این ماه تصمیم گرفت اجباری بودن زدن ماسک صورت را مجدداً اعمال کند تا از یک پیک کرونایی دیگر عبور کند.

رومانی، جمهوری چک، اسلواکی و لهستان نیز اخیرا قوانین استفاده از ماسک را تشدید کرده اند. اما مجارستان که در این ماه شاهد افزایش شدید موارد ابتلا بوده است، در برابر اجباری بودن زدن ماسک در فضاهای بسته مقاومت کرده است.

در انگلیس، الزام قانونی برای پوشیدن ماسک در ماه ژوئیه به پایان رسید. در اکثر کشورهای اروپایی نیز زدن ماسک کمابیش اجباری است هر چند در بسیاری از موارد رعایت نمی شود.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در این ماه بدون ماسک در حین بازدید از یک بیمارستان مورد انتقاد نماینده ویژه سازمان بهداشت جهانی در امور کووید قرار گرفت.

با توجه به افزایش موارد ابتلا و مرگ در سراسر جهان دوباره تاکید بر زدن ماسک بسیار زیاد شده است. واکسیناسیون به تنهایی برای مهار کرونا کافی نیست.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها