جنس تغییرات صورت گرفته در حوزه اقتصادی در روزهای اخیر تا حدودی متفاوت است، البته بخشی از این تغییرات جزو سیاست‌های کلان نظام بوده و فقط مربوط به دولت قبل یا دولت فعلی نیست.
کد خبر: ۱۳۴۷۳۰۰

مثلا در این زمینه می‌توان به موضوع عضویت دائمی ایران در اجلاس شانگهای اشاره کرد که این موضوع جزو سیاست‌های کلی نظام بوده که ما به پیمان‌های منطقه‌ای به ویژه پیمان‌هایی که مستقل هستند و می‌توانند در شرایط دشواری که جریانات غربی به خصوص آمریکا برای کشورمان مشکلاتی را ایجاد کنند بپیوندیم؛ لذا اتفاقاتی مانند عضویت در این اجلاس‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

لذا این موارد سیاست کلی نظام برای پیوستن به پیمان‌های جهانی بوده که در دولت سیزدهم دنبال شده است اما موارد دیگری همچون آزادسازی 3.5 میلیارد دلار در همین دولت پیگیری شده و به نتیجه هم رسیده است؛ بنابراین نوع رفتارهای این دولت و برگزاری انتخابات برای دنیا پیام دارد و نشان می‌دهد به‌رغم فشاری که به مردم می‌آید، دموکراسی در ایران تعیین کننده و مردم‌ سالاری حاکم است.

از سوی دیگر در این دولت تلاش‌هایی جدی صورت گرفته و واقعیت این است که همه آنها به نتیجه نرسیده چراکه دولت هنوز به ثبات کامل نرسیده است؛ تغییر و تحولات دولتی هنوز در حلقه اول و دوم قرار دارد و به طور مثال هنوز مجموعه کابینه برای وزرا تکمیل نشده و حلقه دوم که شامل معاونان وزرا و مدیران سازمان‌هاست کماکان تغییر نکرده‌اند؛ حلقه سوم و چهارم هم همچنان مربوط به دولت قبل است. بنابراین این‌که توقع داشته باشیم دولت تمام آنچه مد نظرش بوده در ۱۰۰ روز اخیر پیاده کند، درست نیست و اینچنین هم نبوده است؛ لذا ما هنوز با آن وضعیت مطلوب که توقع می‌رود دولت جدید و مستقر
انجام دهد، فاصله داریم.

با این حال دولت سیزدهم در همین ایام توفیقات خوبی داشته و پیش‌بینی ما برای اقتصاد ایران مثبت است. ما رشد اقتصادی مثبت را از زمستان سال گذشته آغاز کردیم که در بهار و تابستان هم ادامه داشته‌است؛ هرچند به صورت کند پیش رفته اما پیش‌بینی ما این است که سال ۱۴۰۰ اقتصاد ایران با سرعت بهتری رشد کند.

نکته دیگر این است یک پارادایم فکری در دولت گذشته وجود داشت مبنی بر این‌که تا زمانی که توافق اصلی جریان پیدا نکند و ما به توافق نرسیم، امورات اصلاح نمی‌شود بنابراین می‌گفتند ما اول باید به سمت درست کردن مذاکره برویم سپس به داخل بپردازیم؛ لذا این تفکر بر سیاست‌های مختلف دولت و اقدامات و عملکرد آن سایه انداخته بود.

حالا اما دولت جدید این پارادایم فکری را کنار گذاشته و اعلام کرده ما باید هر کاری که می‌توانیم در داخل انجام دهیم تا از گردنه‌های سخت تحریم‌ها عبور کنیم؛ بنابراین توفیقات فعلی هم ناشی از همین طرز تفکر است.

مهدی طغیانی - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها