معاون توسعه و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست خبری هفته کتاب، در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم از رویکرد فرهنگی جاری در وزارت آموزش و پرورش به‌ شدت انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۳۴۶۸۱۵
به گزارش جام‌جم، مهدی رمضانی در تشریح برنامه‌های این نهاد به‌ مناسبت هفته کتاب به رویکرد افزایش مشارکت مردم در مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی ‌اشاره کرد و گفت: طرح کتابدار افتخاری یا کتاب‌یار به تصویب قطعی رسیده است و در هفته کتاب و کتابخوانی اجرای آن آغاز خواهد شد. بر این اساس، محور عمل ما بهره‌گیری از مشارکت از دانش‌آموزان و دانشجویان برای ارائه خدمات است و در این طرح، مدارس، شعب کتابخانه‌های عمومی ‌فرض می‌شود.
خبرنگار ما از معاون نهاد پرسید چه تضمینی وجود دارد این طرح مانند بسیاری از طرح‌های دیگر که مدعی مشارکت دادن مردم به‌خصوص نسل جوان در مدیریت امور است، به کارهای تبلیغی و مقطعی تبدیل نشود؟ و رمضانی در پاسخ گفت: برای گسترش امور فرهنگی هیچ گریزی از ایجاد اصلاحات در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد ارتباط پایدار میان این وزارتخانه و دیگر دستگاه‌های فرهنگی کشور نیست.
وی با اشاره به حذف پست کتابدار از چارچوب وزارت آموزش و پرورش و جمع شدن کتابخانه‌های مدارس، گفت: همین الان نیز کتابداران ما یکی از کارهایشان در طول هفته این است که به مدارس رفته، کتاب‌ها را به دانش‌آموزان معرفی می‌کنند و با دانش‌آموزان ارتباط می‌گیرند. اشکال اینجاست که این ارتباط سیستماتیک نیست و براساس علاقه‌مندی کتابداران و حمایت آموزش و پرورش در سطح مدرسه، شهرستان و استان است اما در سطح کلان در وزارت آموزش و پرورش یک حالت بستگی وجود دارد که ناگزیریم این فضا را بشکنیم.
وی با انتقاد از وجود مقاومت در بدنه آموزش و پرورش برای انجام همکاری‌های فرهنگی بین‌بخشی گفت: حمایت در لفظ اتفاق می‌افتد اما در عمل نه. در دولت قبل وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داد ساختمان‌های مازاد این وزارتخانه در اختیار اين نهاد قرار گیرد تا به کتابخانه تبدیل شود اما با وجود موافقت وزیر، به‌دلیل این‌که یک کارشناس با این کار مخالف بود، این پیشنهاد عملی نشد. ما تلاش بسیار زیادی کردیم که جشنواره کتابخوانی رضوی را که در همه رده‌های سنی برگزار می‌شود، وارد چرخه آموزش و پرورش کنیم اما در‌نهایت برای این جشنواره اجازه دادند یک پنل در سامانه شاد ایجاد شود. چرا آموزش و پرورش باید در برابر یک حرکتی که در آن مطالعه اتفاق می‌افتد و متونی مورد تأیید و سالم هم مطالعه می‌شود، مقاومت کند؟
رمضانی با بیان این‌که ما در تمام کتابخانه‌های عمومی، بخش کودک ایجاد کرده‌ایم و اکنون به‌ دنبال ایجاد بخش نوجوانیم، گفت: نمونه مشابه مورد نظر ما سازمان داوطلبان هلال‌احمر است. ما موانع قانونی را مرتفع کرده‌ایم تا بتوانیم بستر این کار را فراهم کنیم.
رمضانی با بیان این‌که هر‌کسی یا مجموعه‌ای که کار می‌کند، مورد سؤال و هجمه واقع می‌شود، به انتقاد از برخی حملات رسانه‌ای به نهاد کتابخانه‌های عمومی ‌پرداخت و گفت: تخریب موفقیت دستگاه‌ها در فضای تغییر دولت تا حدی طبیعی است اما برخی حملاتی که به ما می‌شود، اساسا بر‌ پایه خبرهای دروغ بنا شده است. البته رسانه‌های رسمی کشور حواس‌شان هست و فریب این بازی‌ها را نمی‌خورند.
وی همچنین در تشریح برخی از عملکرد اين نهاد در سال‌های اخیر گفت: در سال ۹۲ تعداد شهرهای بدون کتابخانه در کشور ۲۵۶ شهر بود که امروز و با وجود افزایش تعداد شهرهای کشور، این تعداد به ۱۳۸ شهر کاهش یافته است. همچنین تعداد کتابخانه‌های سیار در کشور از ۱۱ کتابخانه به ۳۶ عدد رسیده است.
 
آرش شفاعی - فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها