در شرایطی که کم‌کم مدارس در حال بازگشایی هستند، اولیای مدرسه باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

سلام به مدرسه به شرط سلامت

می‌گویند در آستانه ورود به موج ششم همه‌گیری کرونا هستیم. می‌گویند اگر وضع اینچنین باشد، بهتر است مدارس بازگشایی نشوند. می‌گویند اگر مدارس باز هم شود، دانش‌ آموزان گروه‌بندی شده و هر دانش‌آموز، دو هفته مدرسه خواهد رفت.
کد خبر: ۱۳۴۶۶۳۷

می‌گویند اگر دانش‌ آموزی سر کلاس درس حاضر نشود، غایب محسوب می‌شود. می‌گویند که... هنوز بعد از دو سال از شیوع همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ درباره بسیاری از مسائل و تصمیم‌گیری‌ها سرگردانیم. در چنین شرایطی بهتر است خود ما تصمیم‌گیرنده باشیم و برای سلامتی خود و فرزندان‌مان تصمیم جدی بگیریم.

اگر مدارس باز شوند لازم است متناسب با شرایط دورانی که بخش زیادی از جامعه واکسینه شده‌اند اما بیماری هنوز جولان می‌دهد نکته‌های بهداشتی به‌روزشده را به بچه‌ها بیاموزیم و از طرفی اولیای مدرسه موارد مهم برای جلوگیری از گسترش بیماری را در نظر بگیرند.

خوشبختانه بیشتر بچه‌ها تا رده‌سنی ۱۲ ساله اکنون در بسیاری از نقاط کشور واکسن زده‌اند. اما این کافی نیست.

به این دلیل که تزریق واکسن به معنی ایمنی کامل در برابر کووید ۱۹ نیست و خطر ابتلا به کرونا بازهم وجود دارد بنابراین نخستین نکته‌ای که باید به بچه‌ها بیاموزید، این است که واکسن گرچه بدن آنها را ایمن می‌کند اما باعث ایمنی کامل نمی‌شود و باید نکته‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنند.

به بچه‌ها این موارد را بیاموزید:
ماسک ضروری است: چیدمان نیمکت‌ها حتما به شکلی است که دانش‌آموزان فاصله لازم از یکدیگر را دارند. اما بهتر است در تمام مدت کلاس، ماسک به صورت داشته باشند. فقط در زمان زنگ تفریح ــ اگر زنگ تفریحی درنظر گرفته شود ــ باید ابتدا دست‌ها را شسته و سپس ماسک را در فضای باز و دور از دیگران بردارند و خوراکی خود را بخورند. فاصله آنها با دیگران باید حداقل یک و نیم متر باشد. پیش از مصرف خوراکی، فقط استفاده از ژل ضدعفونی‌کننده  کافی نیست.

اسپری کنند: اولیای مدرسه باید نیمکت‌ها را هر روز ضدعفونی کنند اما بهتر است هر روز پیش از استفاده از میز و نیمکت، آن را ضدعفونی کرده و سپس وسایل خود را روی میز بگذارند.

تقسیم نکنند: دانش‌آموزان از خوراکی‌ یا نوشیدنی‌های دیگران نباید استفاده کرده و به همکلاسی‌ها نیز از خوراکی یا نوشیدنی‌های خود نباید بدهند. بهتر است برای مصرف هر نوع نوشیدنی در مدرسه از انواع بسته‌بندی شده یا لیوان‌ یک بار مصرف استفاده کنند.

دست زدن ممنوع: به چشم، گوش و دهان (در صورت برداشتن ماسک) دست نزنند. اگر دچار خارش گوش یا چشم شدند، حتما دست را شسته یا الکل روی دست اسپری کنند تا آلودگی‌ای روی دست یا زیر ناخن‌ها نباشد.

داخل کیسه: اگر سر کلاس درس اجازه برداشتن مقنعه را دارند حتما آن را درون کیسه و داخل کیف یا جامیزی گذاشته و بعد دوباره مقنعه را سر کنند. به این ترتیب خطر تماس با سطوح و آلودگی مقنعه از بین می‌رود.

اسپری هم لازم است: پس از استفاده از سرویس بهداشتی حتما دست‌ها را با آبگرم و صابون بشویند. سپس کمی الکل نیز روی دست‌ها اسپری کنند.

اولیای مدرسه باید مراقب باشند

درست است که والدین به بچه‌ها مواردی را آموزش داده و از طرفی طی این دو سال آنها با بسیاری از مراقبت‌ها آشنا شده‌اند اما در صورتی که دانش‌آموزان به شکل متمرکز به مدرسه بیایند باید این موارد را رعایت کنند:

ضدعفونی: هر روز باید همه کلاس‌ها، نیمکت‌ها، سرویس‌های بهداشتی، آبخوری‌ها، بوفه مدرسه، سالن‌ ورزشی یا ناهارخوری و ... ضدعفونی شوند. در همه سرویس‌های بهداشتی باید علاوه‌بر صابون مایع، دستمال‌کاغذی (در محفظه مناسب) و دستگاه اسپری ماده ضدعفونی‌کننده وجود داشته باشد. یک تا دو دستگاه اسپری ماده ضدعفونی‌کننده ــ بسته به تعداد دانش‌آموزان و آموزگاران و میزان استفاده ــ در راهروهای مدرسه قرار داده شود.

سنجش: هر روز باید با دستگاه تب‌سنج، حرارت بدن همه دانش‌آموزان اندازه‌گیری شود.

چیدمان: شکل چیدمان صندلی‌ها یا نیمکت‌ها ــ بهتر است از صندلی تکی استفاده شود ــ کاملا متناسب با شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد. تهویه کلاس‌ها باید خوب و کامل باشد. در فصل سرد سال قرار داریم و بازکردن پنجره‌ها کمتر امکان‌پذیر است. بنابراین باید از تهویه مناسب استفاده شود. سالن‌ ورزش، ناهارخوری، نمازخانه و... همگی باید علاوه‌بر ضدعفونی، در زمان حضور دانش‌آموزان در آن مکان تهویه مناسب داشته باشد.

بوفه مهم است

یکی از کانون‌های آلودگی دانش‌آموزان، می‌تواند بوفه مدرسه باشد. بنابراین درباره بوفه مدرسه به این موارد توجه کنید:

بسته‌ بندی: همه انواع خوراکی‌هایی که برای بوفه خریداری می‌شوند، باید بسته‌بندی باشند. این نکته باید شامل انواع کیک، شیرینی، آبمیوه، شیر، شیرهای طعم‌دار، ذرت بوداده، شکلات، آبنبات و ... باشد.

خانگی ممنوع: هیچ نوع آش، سوپ، غذا، کیک و ... خانگی نباید به بوفه آورده شود. به این دلیل که به شکل روباز سرو شده و امکان انتقال آلودگی وجود دارد.

بهداشت مهم است: بوفه باید هر روز ضدعفونی شود. همه افرادی که در بوفه فعالیت می‌کنند باید لباس مناسب شامل دستکش، پیش‌بند، ماسک و کلاه داشته باشند. علاوه‌بر این‌که میزان حرارت بدن آنها هر روز باید کنترل شود.

اگر بیماری زمینه‌ای دارند

نگرانی والدینی که فرزندشان دچار بیماری زمینه‌ای است، چندبرابر آنهایی است که فرزند آنها دارای مشکلات ریوی دارند. در بازگشایی مدارس، درباره دانش‌آموزان دارای بیماری زمینه‌ای مانند آسم، دیابت، سرطان و چاقی مفرط چه باید کرد؟

مشورت: پیش از هر اقدامی با پزشکی که فرزند شما تحت‌نظر اوست، مشورت کنید. اگر پزشک اجازه رفتن به مدرسه را بدهد، فرزند شما می‌تواند به مدرسه برود.

واکسن: مهم است که فرزند شما واکسن تزریق کرده است یا نه. فرزند شما دو دوز را دریافت کرده یا فقط یک دوز را دریافت کرده یا اصلا واکسن نزده است.

شرایط بازگشایی: تعداد دانش‌آموزانی که در کلاس هستند، بسیار مهم است. نحوه چیدمان صندلی‌ها، وضعیت ضدعفونی، تهویه و مراقبت از بچه‌ها در مدرسه به چه شکلی است.

کنترل: هر روز میزان تب و شرایط جسمی فرزندتان را بررسی کنید.

در صورت بروز هر نوع علامت، به‌سرعت به پزشک مراجعه کرده و او را به مدرسه نفرستید.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه جم جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها