چند نوع ورق سرد با استفاده از ورق سیاه ساخته می‌شود؟

شاید نام میلگرد و تیرآهن را زیاد شنیده باشید، اما شاید بتوان گفت پرکاربردترین محصول فولادی، ورق سیاه است. این مقطع فولادی نه‌تنها به‌صورت مستقیم مورداستفاده قرار می‌گیرد، بلکه از آن برای ساخت برخی مقاطع فولادی نهایی مثل قوطی پروفیل و لوله نیز استفاده می‌شود.
کد خبر: ۱۳۴۴۸۱۱
چند نوع ورق سرد با استفاده از ورق سیاه ساخته می‌شود؟
 
ورق سیاه همچنین پایه اصلی تولید ورق‌های سرد است. ورق‌های سرد تنوع بسیار بالایی دارند و این مقاله به معرفی 3 نوع پرکاربرد آن یعنی ورق اسیدشویی، ورق گالوانیزه و ورق روغنی اختصاص دارد.

لازم به ذکر است که قیمت تمامی این مقاطع فولادی، به قیمت ورق سیاه بستگی دارد.
 

چند نوع ورق سرد با استفاده از ورق سیاه ساخته می‌شود؟
 
1.   ورق اسیدشویی، پل ارتباطی ورق گرم و ورق سرد!


درست است که ورق اسیدشویی خود به‌تنهایی یک محصول مستقل محسوب می‌شود و کاربردهای مجزای خود را دارد، اما حقیقت این است که بدون فرایند اسیدشویی و استفاده از این ورق به عنوان ماده اولیه، نمی‌توان سایر ورق‌های سرد از جمله ورق گالوانیزه و ورق روغنی را تولید نمود.

به منظور تولید انواع ورق سرد از جمله ورق روغنی و گالوانیزه، بایستی ضایعات به وجود آمده روی سطح ورق سیاه که به آن پوسته می‌گویند، حذف شده و سطح آن صاف و صیقلی و ابعاد آن دقیق باشد. برای رسیدن به این اهداف، کویل‌های ورق سیاه را باز کرده و به‌صورت سر به سر به یکدیگر جوش می‌دهند. سپس طی چند مرحله و با استفاده از غلتک‌های متعدد و اسید، پوسته‌های آن را حذف کرده و با برش زدن کناره‌ها، ضخامت آن را یکسان و دقت ابعادی آن را بالا می‌برند.
 

چند نوع ورق سرد با استفاده از ورق سیاه ساخته می‌شود؟
 
2.   ورق گالوانیزه، مفیدترین محصول ورق سیاه!


ورق گالوانیزه شاید مفیدترین و پرکاربردترین محصولی باشد که با پایه ورق سیاه ساخته می‌شود. ساخت تأسیسات حیاتی یک ساختمان بدون ورق گالوانیزه را نمی‌توان تصور کرد، چرا که برای سال‌ها، تنها از این ورق برای ساخت کانال‌های تهویه، کانال کولر و سینی‌های انتقال کابل برق، استفاده می‌شود. جدای از این کاربرد حیاتی، اختراع ورق گالوانیزه انقلابی را در صنعت خودرو به وجود آورد و باعث شد که عمر بدنه خودرو، چندین برابر شود. در حال حاضر، حدود 80 درصد بدنه و شاسی یک خودرو با استفاده از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود.

از دیگر کاربردهای حیاتی ورق گالوانیزه، می‌توانیم به ساخت تجهیزات ترافیکی مثل تابلوهای راهنمایی و رانندگی و گاردریل اشاره کنیم. همچنین بیشتر سیلوهای نگهداری مواد غذایی را با استفاده از ورق گالوانیزه می‌سازند.
 


ورق گالوانیزه چگونه تولید می‌شود؟

 

برای تولید ورق گالوانیزه روش‌های مختلفی وجود دارد که نقطه مشترک تمامی آن‌ها، فلز روی است. روش‌های تولید این ورق، به 2 دسته سرد و گرم تقسیم می‌شود. در روش گرم، ورق سیاهی که اسیدشویی شده را از یک حمام حاوی فلز روی مذاب و دارای دمای بالا، عبور می‌دهند. همچنین ممکن است دمای حمام روی چندان بالا نباشد و حرارت پس از گذراندن ورق سیاه از محلول روی اعمال شود. در این روش، استحکام پیوند میان فولاد و روی، بالا خواهد رفت.

در روش گالوانیزاسیون سرد، از جریان الکتریسیته و فرایند الکترولیز برای تولید ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. کیفیت ورق گالوانیزه تولید شده به این روش پایین‌تر از روش قبلی است.


 
بهترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه


به گزارش آسرون : همانند سایر ورق‌های فولادی، اگر قصد خرید ورق گالوانیزه با کیفیت را دارید، باید به سراغ غول تولیدکننده انواع ورق‌های فولادی در ایران یعنی فولاد مبارکه بروید. کیفیت بالا و مناسب بودن قیمت ورق گالوانیزه این کارخانه، آن را از سایر رقبا یک سر و گردن بالاتر قرار داده است.

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه در عرض‌های 750 تا 1510 میلی‌متر و ضخامت‌های 0.25 تا 2 میلی‌متری تولید می‌شود. لیست سایر تولیدکنندگان ورق گالوانیزه را در ادامه می‌بینید:
 
·       صنایع هفت الماس

·       فولاد امیرکبیر کاشان

·       ورق خودرو شهرکرد

·       صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال

·       صنایع فولاد شهریار تبریز

·       مجتمع فولادی روی‌اندود کاوه
 

 

چند نوع ورق سرد با استفاده از ورق سیاه ساخته می‌شود؟
3.   ورق روغنی: یار ورق گالوانیزه در خودروسازی!


ورق روغنی در اصل همان ورق اسیدشویی است که تحت کشش و نورد مجدد قرار می‌گیرد. این ورق در اصل مکمل ورق گالوانیزه در ساخت بدنه خودرو بوده و فیلترهای خودرو و قطعات زیرین آن، با استفاده از ورق روغنی ساخته می‌شود. همچنین این ورق سرد در ساخت اکثر لوازم‌خانگی مثل یخچال، هود، اجاق گاز و آب‌گرم‌کن کاربرد دارد.

ورق روغنی به نوعی مکمل ورق گالوانیزه است و در اکثر صنایعی که ورق گالوانیزه حضور دارد، باید ردی هم از ورق روغنی دید. صنایعی مثل:
 
·       تهویه مطبوع

·       کپسول سازی

·       برق و روشنایی

·       ساخت رادیاتور

·       مخازن تحت‌فشار
 
 


ورق روغنی چگونه ساخته می‌شود؟


برای ساخت ورق روغنی، ابتدا ورق اسیدشویی را مورد شستشوی آبشاری قرار داده و سپس خشک می‌کنند. بعد از آن در اصلی‌ترین مرحله، کویل‌های ورق را از بین چند غلتک به‌صورت رفت و برگشتی حرکت می‌دهند تا تحت کشش قرار گرفته و از ضخامت آن کم شود. شاید به همین دلیل است که به این محصول، ورق کششی نیز می‌گویند.

پس از یک مرحله شستشوی دیگر، ورق روغنی تحت باز پخت مجدد قرار می‌گیرد تا ویژگی‌های شیمیایی و مکانیکی آن بهبود پیدا کند. پس از باز پخت، ورق مجدداً از چند غلتک عبور داده می‌شود تا پوسته‌های مرحله قبل حذف شود. در مرحله آخر، برای افزایش مقاومت ورق، سطح آن روغن‌کاری شده و سپس برش می‌خورد.
 


بهترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق روغنی


از آنجایی که فرایند تولید اکثر ورق‌های سرد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، طبیعی است که هر کارخانه تولیدکننده ورق اسیدشویی و ورق گالوانیزه، ورق روغنی نیز تولید کند. به این ترتیب، نام کارخانه فولاد مبارکه نیز در صدر فهرست برترین تولیدکنندگان ورق روغنی قرار می‌گیرد. پس از فولاد مبارکه، کارخانه‌های فولاد غرب آسیا و هفت الماس قرار دارند. در بین این کارخانه‌ها، قیمت ورق روغنی هفت الماس نسبت به سایرین مناسب‌تر است.
 
 
آشنایی با انواع ورق‌های سرد، به شما این امکان را می‌دهد تا محصول متناسب با نیازتان را انتخاب کنید. برای خرید هر کدام از انواع ورق سیاه، گالوانیزه و روغنی می‌توانید به وب‌سایت آسرون مراجعه کنید و با مقایسه قیمت تولیدکنندگان مختلف، مقرون به‌صرفه‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها