سیاست راهبردی شرکت آب و فاضلاب مشهد

بهره گیری ازتوان بومی متخصصین داخلی در سیستم های صنعت آب شهری

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در گفتگو با خبرنگار جام جم خراسان رضوی می گوید: بهره گیری از توان بومی مهندسین و متخصصین داخلی در توسعه و بهره برداری سامانه های آبرسانی از سیاست های راهبردی شرکت آب و فاضلاب مشهد است و نمونه آن بومی سازی سیستم های کنترل و مانیتور از راه دور (تله متری) در سیستم آبرسانی می باشد که ضمن پاسخگویی به نیاز بهره برداری سیستم و کاهش زمان اجرا، صرفه جویی ریالی را نیز بهمراه داشته است .
کد خبر: ۱۳۴۳۲۵۶
به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی؛  مهندس حسین اسماعیلیان در حال حاضر عمده چاه‌های آب شرب و بخشی از سیستم آبرسانی شهر مشهد مجهز به این سیستم تله متری بومی بوده که محصول همکاری کارشناسان این شرکت و شرکت های دانش بنیان  می باشد.
وی می افزاید : سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تله متری در صنعت آب کاملاً وارداتی بود که جدای از مشکلات واردات کالاها و بحث قیمت بالای آن، به دلیل امنیت سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌ افزاری موجب شد که علیرغم چالشهای فراوان در حوزه تولید با توان متخصصان داخلی عمده این سیستم‌ها را بومی کنیم و هم اکنون شاهد تولید این محصولات با هزینه ای معادل 30 درصد قیمت تمام شده نمونه خارجی با کیفیتی مناسب هستیم .
 وی با اشاره به اینکه مشهد و خراسان رضوی قطب علمی شرق کشور محسوب می شود و از ظرفیت‌های قوی تخصصی، دانشگاهی و دانش‌بنیان برخوردار است اضافه می کند: برابر ارزیابی‌های متعددی که از طرف وزارت نیرو صورت پذیرفته در چند سال اخیر آبفای مشهد موفق به کسب رتبه اول پژوهش و فناوری شده و برترین عملکرد را در میان تمامی شرکت‌های آب و فاضلاب داشته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه ارتباط بسیار تنگانگی با تمامی دانشگاه‌های مشهد از جمله دانشگاه فردوسی، پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان داریم، خاطرنشان می کند: یکی از کارهای بزرگی که تاکنون انجام گرفته اجرای طرح مدیریت فناورانه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده که در این خصوص آئین‌نامه‌ مدیریت فناوری تدوین شده است و این شرکت همکاری‌های گسترده‌ای طی سال‌های اخیر با مجموعه‌های دانش‌بنیان داشته است.
مهندس اسماعیلیان تصریح می کند: انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان را در قالب ۳ قرارداد خرید ایده و اختراع، ساخت محصول و خرید خدمات فناورانه و محصول داشته‌ایم، ضمن اینکه حمایت از مخترعان و شرکت‌های دانش‌بنیان را در ۸ قالب حمایت از محصول، توسعه محصول، ارائه خدمات مشاوره‌ای در جهت تکمیل و اصلاح ایده، صدور تاییده‌های لازم جهت اخذ مجوزها، دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های صنعت آب، ساخت محصول متناسب با نیاز صنعت آب و فاضلاب، خرید محصول داخلی در راستای حمایت از تولیدکننده ایرانی و تامین هزینه‌های ساخت پایلوت‌های آزمایشگاهی و پاراکلینیک نیمه ‌صنعتی کارگاهی و دانشگاهی از دیگر این اقدامات است.
وی بیان می کند: سالانه ۳ تا ۴ اقدام فناورانه مورد حمایت شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار می‌گیرد و طی ۴ سال اخیر از ۳۲ طرح فناورانه در قالب ۱۹ قرارداد جداگانه حمایت کردیم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با ذکر این نکته که یکی از اقدامات در حال انجام، هوشمندسازی شبکه‌ آب‌ شرب شهر مشهد به کمک هوش مصنوعی  و تامین تجهیزات مربوطه در این خصوص بوده است، تاکید کرد: در همین رابطه قراردادی با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به امضاء رسانده‌ایم که  طرح آن در سطح کشور ارائه شده و به الگویی مثبت برای تمامی نقاط کشور جهت استفاده و اجرا تبدیل خواهد شد.
اسماعیلیان اضافه کرد: یکی از مشکلات موجود در بحث کیفیت آب برخی از چاه‌هایی بود که در حال از دست دادن آنها به دلیل کاهش کیفیت بودیم، اما با حمایت صورت گرفته از طراحان طرح‌های فناورانه روش جدیدی برای رفع مشکلات آبی این چاه‌ها‌ به کار گرفته شد و در این خصوص از روش‌های نوین برای حفظ منابع آبی زیرزمینی بهره‌مند شدیم، وی ادامه داد: روش‌های نوین تصفیه آب‌های سطحی از جمله دستیابی به فیلترهای سرامیکی از دیگر اقدامات شاخصی بود که انجام شد، ضمن اینکه در بحث تکنولوژی‌های صنعت آب حمایت‌های لازم را از فعالان این صنعت داشتیم تا مناسب‌ترین اقدامات در راستای مقابله با خوردگی‌ها و فرسودگی‌ها صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بحث مدیریت منابع آبی در خصوص آبیاری فضای سبز با همکاری شرکت‌های آب منطقه‌ای خراسان رضوی و آب و فاضلاب مشهد و شهرداری مشهد به ‌طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان می کند: همواره معتقدیم که فضای سبز هر شهر گلوگاه تنفسی آن شهر است و در کلان‌ شهری مثل مشهد که در معرض آلودگی‌های زیست ‌محیطی قرار دارد داشتن یک فضای سبز خوب و با کمترین میزان آب مصرفی امری لازم و ضروری می باشد.
اسماعیلیان تاکید می کند: در شهر مشهد میزان مصارف فضای سبزی که از طریق آب شرب شهری آبیاری می‌شود به حداقل  رسیده است و معتقدیم که به این موضوع باید بیش از پیش از سوی تمامی مجموعه‌های متولی پرداخته شود.
وی با بیان توضیحاتی در خصوص پروژه حضرت نبی اکرم (ص) ، گفت: پروژه حضرت نبی‌اکرم (ص) با ۳ هدف رفع نواسانات فشار و تعدیل فشار شبکه آب شرب، افزایش ظرفیت تولید با استفاده از ظرفیت اصلی چاه‌ها و عدم تفاوت در استانداردسازی آب شرب اجرا شده است، با اجرای این پروژه آب‌ چاه ها به‌ صورت مستقیم به شبکه وارد نمی‌شود و آب شرب جمع‌آوری شده به سمت مخازن می‌رود تا با نسبت یکسانی در شبکه توزیع قرار بگیرند و همسان‌سازی کیفیت و فشار آب را شاهد باشیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در ادامه می گوید: در ۲ سال اخیر ظرفیت تامین آب از محل چاه‌ها از حدود ۵۶۰۰ لیتر بر ثانیه به حدود ۷ هزار لیتر بر ثانیه افزایش پیدا کرده است که رشد قابل توجهی را در ظرفیت  تامین آب به همراه داشته است و نتیجه آن منجر به عدم قطع و جیره‌بندی آب در تابستان گذشته بوده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد می گوید: در تابستان سال گذشته بازگشایی مراکز اقامتی را نداشتیم و شاهد حجم بالای زائران داخلی و خارجی نبودیم، اما امسال با توجه حضور بالای زائران افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی میزان آب مصرفی را به نسبت مدت مشابه سال قبل شاهد بودیم.
 
 به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ،اسماعیلیان با تاکید بر اینکه در تابستان امسال با اوج گرمای شدید مواجه شدیم، گفت: این تابستان تفاوت زیادی با تابستان‌های سال‌های قبل داشت، وقتی دمای هوا در ساعت ۱۰ شب ۳۷ درجه سانتیگراد باشد میزان مصرف آب به‌ دلیل شرایط آب و هوایی نرمال نیست و تفاوت بسیاری با زمان‌های عادی در این ساعت از شبانه‌روز دارد و یکی از وسایل برقی پرمصرف این روزها که همان کولرهای آبی بوده، عددی معادل ۶۰۰ لیتر آب را در شبانه روز می بلعد، که معادل میزان آب مصرفی روزانه کل خانوار و حتی بیشتر از آن است.
وی می افزاید: گرمای شدید هوا افزایش قابل میزان آب مصرفی در نوشیدنی‌ها و استحمام‌ها را به همراه داشته است، اما خوشبختانه به لطف الهی و عنایات حضرت امام رضا علیه السلام که صاحب اصلی شهر، استان و کشور ما هستند کوچکترین مشکلی در بحث آب در مشهد به ‌وجود نیامد.
وی می افزاید : در آخرین برآوردهای صورت گرفته نشان داده شده که ۷۵ درصد آب شرب مصرفی شهر مشهد مربوط به مصارف خانگی و ۲۵ درصد مصارف دیگر مثل تجاری و صنعتی بوده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود در صورت تداوم خشکسالی مشابه سال آبی گذشته شرایط ناپایداری برای تامین آب خواهیم داشت و لازم است شهروندان گرامی بیش از گذشته به رعایت مصرف صحیح آب توجه داشته باشند.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها