گفت‌ و گو با دبیر سی‌ و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه

بی‌اعتمادی کارگردان‌ها به اکران آنلاین

نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه به دبیری سید صادق موسوی، دیروز در محل وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۴۲۶۶۶
در این نشست خبری خبرنگار جام‌جم درباره اکران برخط فیلم‌های جشنواره سؤال کرد که موسوی درباره تعداد فیلم‌هایی که بنا بر اجازه صاحبان‌شان در پلتفرم میزبان جشنواره، نمایش آنلاین خواهند داشت، گفت: ۸۰ فیلم از ۱۲۵ فیلم ایرانی حاضر در دوره سی و هشتم اجازه داده‌اند فیلم‌شان در پلتفرم‌ها اکران آنلاین شود و بیش از یک سوم از صاحبان آثار فقط با نمایش اثرشان روی پرده سینما در روزهای جشنواره موافقت کرده‌اند.
موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگار جام‌جم بیان کرد: صاحبان اثر سه ماه پیش همان موقع تصمیم گرفته بودند در بخش آنلاین باشند یا نه. مربوط به امروز و دیروز نیست. نگرانی‌ها هم مشخص است یک فضای بیمارگونه می‌تواند این باشد که یک نفر بر اساس خصومت شخصی فیلم‌ها را ضبط و در اینترنت پخش کند و این‌چنین مانع ورود فیلم به جشنواره‌های دیگر باشد. امیدوارم امسال بچه‌ها اجازه بدهند بیشتر فیلم‌ها به بخش آنلاین بیایند.
موسوی با اعلام برگزاری جشنواره در محل پردیس سینمایی ایران‌مال، از روند رو به‌ جلوی آن ابراز خرسندی کرد و گفت: من پنج سال است که دبیری را به‌ عهده دارم و مهم‌ترین اتفاق این جشنواره، ارتقای سطح آن از هر جهت بوده است،گرچه هنوز معتقدیم به نقطه آرمانی نرسیده‌ایم.
دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه، با بیان این‌که این جشنواره، تنها جشنواره اسکارکوالیفاید (درگاه ورود به اسکار)  در ایران است، گفت: تنها برنده بخش بین‌المللی جشنواره به اسکار معرفی می‌شود و بخش مسابقه ملی ما ارتباطی به اسکارکوالیفاید ندارد. اسکار هم می‌داند ما در ایران فعالیت می‌کنیم و فیلم‌های خارجی ما با پارامترهای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود. البته نسخه داوران، نسخه اصلی است اما آنچه در فضای عمومی پخش می‌شود، متناسب با فضای عمومی است.

امتیاز ویژه جشنواره
صادق موسوی تصریح کرد: پارسال ۴۵۰۰ اثر در بخش بین‌الملل ثبت‌نام کرده بودند و امسال بیش از ۲۰۰۰ اثر نیز اضافه شدند. یکی از دلایل ما جوایز ارزی بود که در بخش جایزه بزرگ ۵۰۰۰ یورو هدیه می‌دادیم. موقعیت ما در منطقه و صنعت سینمایی که وجود داشت و قدمت این رویداد، مؤلفه‌هایی بود که نشان از اعتبار جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دارد. من پنج سال است که دبیر جشنواره‌ام اما برای اولین بار ایمیل فیلمسازان خارجی را دریافت کردیم که به چه علت فیلم ما در جشنواره نیست؟ چون در کل جهان، تعداد ۱۲۷ جشنواره اسکار کوالیفاید هستند و ۶۷ مورد آنها فقط در آمریکا برگزار می‌شوند و ایران عزیز ما سومین کشور مسلمانی است که از این امتیاز برخوردار است. ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، مصر و ترکیه و ایران تنها کشورهایی‌اند که جشنواره‌های‌شان اسکار کوالیفاید است.

این فضای پر از خشم
وی در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض چند فیلمساز به سانسور آثارشان توضیح داد: اعتراض‌ها جنس‌های مختلفی دارد اما مهم‌ترین منطق برای نبودن بسیاری از آثار صرفا محدودیت فرصت است، زیرا ۱۶۵۰ اثر ناگزیر از جشنواره بیرون ماندند و از این میان اگر ۱۰درصدشان معترض باشند، یعنی ۱۶۵ نفر معترض فعال داریم. من می‌فهمم بچه‌ها با سختی‌های بسیار به ساخت آثارشان مبادرت می‌ورزند اما ای‌ کاش رویدادی بود که همه این فیلم‌ها می‌توانستند در بستر آن دیده شوند. همه این فضای پر از خشم به دلیل کمبود امکانات است. در این مدت توهین‌هایی به من شد که فقط با این موضوع توانستم آرام شوم که خودم را جای آنها می‌گذاشتم. برخی حمله می‌کردند و شب پیام می‌دادند که ناراحت نشو. من یا هرکسی دیگری که مسؤولیت می‌پذیریم باید خودمان را سیبل کنیم، چون به هرحال برخی از آنها به‌حق هستند.
موسوی بابیان این‌که اگر دوستان ما یک‌بار فراخوان را بخوانند بسیاری از مسائل حل می‌شود، گفت: این جشنواره را وزارت فرهنگ و ارشاد و با بودجه بیت‌المال برگزار می‌کند و باید در چارچوب سیاست‌های آن نقد شود. ما جشنواره‌ای خنثی نیستیم. بسیاری از جشنواره‌ها در جهان ممکن است محدودیت نداشته باشند اما در ابتدای فراخوان نوشته بودیم چه اولویت‌هایی داریم. مثلا فیلم‌های امیدبخش با محوریت همبستگی اجتماعی، سرمایه‌های اجتماعی و... مورد قبول بود. اگر دو فیلم با دو موضوع متفاوت و باکیفیت برابر باشند حتما آن فیلمی را انتخاب می‌کنیم که درباره خانواده باشد. حتی در جایزه‌ها هم گفته‌ایم بیشتر به فیلمی جایزه می‌دهیم که درباره همبستگی اجتماعی باشد. برخی فیلم‌ها را کنار گذاشتیم چون کاملا مغایر با اولویت‌ها بود. دست‌کم در این پنج سال از همه آقایان و خانم‌ها شنیده‌ام ۱۰ تا ۱۵ فیلم شاخص هستند، برخی در سطح۲ و نسبت زیادی در رده سوم کیفیت قرار دارند. اگر بخواهیم بسته رفتار کنیم باید فقط ۱۵ فیلم انتخاب کنیم. چند سال پیش کمی فضا را باز کردیم اما بقیه گفتند چرا همه فیلم‌ها راه پیداکرده است، بنابراین کار سختی را همیشه پیش رو داریم.

چیزی را پنهان نکردیم
دبیر جشنواره سی و هشتم توضیح داد: ما سه مؤلفه اصلی داریم. همه فیلم‌ها باید از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرد. امسال پنج فیلم مجوز نگرفت و چهار فیلم اصلاحیه خورد. این فیلم‌ها به لحاظ کیفی هم باید حداقل‌هایی داشته باشند و دیگر این‌که باید در چارچوب اولویت‌ها قرار بگیرند. ما چیزی را پنهان نکردیم این سه پارامتر برای ما مهم بود. آن چهار فیلمی را که شورا رد کرد، ما قبول کرده بودیم. برخی فیلم‌ها خوب، اما جامعه‌ستیز بودند و با سیاست‌های اعلامی ما مغایرت داشتند.
او درباره داوران جشنواره توضیح داد: ۸۰ درصد داوران بین‌الملل خارجی هستند. ۲۶ سال است که در حال کار هستم و به پشتوانه فیلمسازان جوان در این مدت مشغول  بودم. البته مهم‌ترین جشنواره خاورمیانه به دلیل آثار و جوایز ارزی هستیم که باتوجه به افزایش نرخ دلار حفظ این سطح از کیفیت جوایز سخت است. جایزه ما ۵۰۰۰ یورو بود که جزو جوایز ارزنده سینمایی دنیا به‌ حساب می‌آید.

مهم‌ترین رویداد فیلم کوتاه ایران
موسوی در خصوص تعداد آثار خارجی توضیح داد: ۶۴۰۲ فیلم خارجی داریم و در عین‌ حال تنها رویداد رایگانی هستیم که به‌ دلیل تحریم‌ها به مشکلات مالی برای تبادل ارز و... رو به‌ رو شدیم. برای همین باید گفت این اتفاق مهم‌ترین رویداد در سینمای کشور است.
وی ادامه داد: در بخش جهانی از ۱۲۸ کشور، فیلمساز شرکت می‌کنند. هند با ۶۲۱ فیلم در رده اول و بعد فرانسه با ۵۹۰ فیلم در رده دوم قرار می‌گیرد. آمریکا هم با ۳۹۹ فیلم در این جشنواره حضور دارد. در کدام رویداد هنری ایران این تعداد کشور حضور دارند؟
وی در خصوص بخش ملی گفت: در بخش ملی تعداد فیلم‌ها افزوده شده است و ۱۷۷۵ فیلم در بخش‌های ملی آمده است و از این تعداد ۱۲۵ فیلم انتخاب شده‌. در حقیقت می‌توان گفت ۷ درصد آثار راه‌ یافته است. محدودیت فرصت‌ها مهم‌ترین مشکل و مانع ما برای پذیرش فیلم است.
 
علی رستگار - سینما / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها