ایسنا: وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری با اذعان به عدم تصویب طرح جامع شورای عالی علوم، تحقیقات و فنآوری برای بودجه 86 که در آن پیشبینی شده بود که 1.2 درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص یابد
کد خبر: ۱۳۴۰۸۵
، تحقق بند «و» تبصره 9 بودجه را تحولی در پژوهش کشور خواند که به افزایش چشمگیر بودجه پژوهشی نسبت به سال قبل منجر میشود.
دکتر زاهدی که روز یکشنبه در افتتاحیه پنجمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران سخن میگفت، خاطرنشان کرد: در مصوبه مجلس 86 بر اساس بند «و» تبصره 9 بودجه باید حداقل 1 و حداکثر 4 درصد از بودجههای دستگاههای دولتی (شرکتهای دولتی) به پژوهش اختصاص یابد که به عنوان مثال این رقم در خصوص وزارت نفت حداقل 300 میلیارد تومان است و اگر بتوان حداقل یک درصد را به بهترین نحو مدیریت کرد یقین دارم در سال جاری تحولی در پژوهش کشور اتفاق میافتد.
وی در عین حال تاکید کرد: باید آیین نامهای برای این امر در شورای عالی عتف تدوین شود که مراحل ابتدایی آن در دست انجام است و یقین دارم رییس جمهور از این مقوله حمایت جدی میکند و اعتقاد وی این است که باید کاری کنیم تا وزارتخانهها و سازمانهای بزرگ دولتی بیش از 1 درصد در امر پژوهش هزینه کنند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: بودجه پژوهشی سال گذشته (تلفیق وزارتین علوم و بهداشت) بیش از هزار میلیارد تومان (حدود هزار و 100 میلیارد تومان) بود اما با رایزنی زیاد با مراجع ذیربط از جمله سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور، مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیونهای بودجه و آموزش و تحقیقات و نیز شورای عالی عتف طرح جامعی برای بودجه سال 86 ارائه شد که در آن پیش بینی شده بود که 1.2 درصد از تولید ناخالص ملی بر اساس مدیریت مناسب منابع مالی و نیروی انسانی برای بودجه پژوهشی کشور در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: این طرح در شورای عالی علوم، تحقیقات و فنآوری (عتف) برای مدیریت بر منابع مالی و نیروی انسانی در تمام کشور به خصوص پروژههای استراتژیک ارائه شد و با این که پیشنهاد ما تصویب نشد اما با اضافه کردن بندهایی به بودجه، بودجه پژوهشی نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری یافته است.
به گزارش ایسنا، وزیر علوم در بیان جایگاه علمی ایران در میان کشورهای منطقه اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، ایران از نظر تولید علم در مقام دوم، از منظر سرعت و نرخ رشد مقام اول و از نظر شاخص سرانه تعداد محققان با متوسط دنیا اختلاف کمی داریم و علت آن در تفاوت محاسبه میزان محققان و تفکیک فارغالتحصیلان دورههای تحصیلات تکمیلی است.
دکتر زاهدی افزود: از نظر فنآوری، کشوری بالاتر از ما در منطقه وجود ندارد اما اول نیستیم و تجمیع و تولید علم، تبدیل آن به دانش فنآورانه، تولید نیمه صنعتی و صنعتی و پتنت، جایگاه ما را در قلههای رفیع دانش در منطقه قرار داده است.
وی در عین حال با اذعان به ارتقای برخی از کشورهای منطقه در میزان صادرات تکنولوژی اظهار داشت: این فنآوریها نشات گرفته از تولید علم بومی آنها نبوده و وارداتی است در حالی که ایران با همت و پشتوانه قوی علمی توانسته خود فنآوری را به دست آورده و آن را به محصول تبدیل کند.
وزیر علوم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری طی ماههای گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه سمنان مبنی بر ترسیم چشم انداز آینده کشور و اینکه علم و فنآوری در پنجاه سال آینده باید به جایگاهی برسد که زبان فارسی به عنوان مرجع علمی قرار گیرد گفت: آنچه مقام معظم رهبری از آن به عنوان علم جهت دار الهی یاد میکند چیزی جز علم و شناخت در مسیر معرفت بیشتر نسبت به خدا نیست و باید دانشمندان کشور به سمتی حرکت کنند که دانشمندان خارجی برای رفع نیازهای علمی خود مجبور به یادگیری زبان فارسی شوند.
دکتر زاهدی که در جمع محققان شرکتکننده در پنجمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران سخن میگفت، اظهار کرد: ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی، وضعیت زمین ساختی و شرایط اقلیمی از کشورهای حساس و خطرپذیر در جهان است که این عوامل در خسارات جبران ناپذیر طبیعی و انسانی اثر گذار است.
وی افزود: دستیابی به توسعه پایدار و کاهش خطر مستلزم تنظیم برنامههای هدفمند، واقعی، فرابخشی، دراز مدت و هماهنگ است که باید مبتنی بر دانش روز و تجارب حاصله از سوانح گذشته و پتانسیل علمی داخلی و خارجی باشد.
وزیر علوم تاکید کرد: تدوین سیاستهای کلی پیشگیری و کاهش خطرات سوانح طبیعی سبب شده تا با اقدامات به موقع و بهره مندی از عرصههای مختلف علمی و اجرایی کشوری ایمن و بالنده به آیندگان ارائه دهیم.
دکتر زاهدی ادامه داد: آنچه وظیفه مراکز تحقیقاتی است پرداختن به مطالعات و تحقیقاتی میباشد که رافع نیازهای روز کشور بوده و نگاه مردم به دانشگاهها و پژوهشگاهها به عنوان مراکز اصلی علمی ضمن ارتقای جایگاه علمی کشور در جهت برآورده کردن نیازهای ضروری آنها میباشد.
وزیر علوم در بیان مباحث ضروری در این حوزه از علم به مواردی چون شناخت و برآورد ظرفیت وقوع خطرات طبیعی، تحلیلپذیری، تدوین معیارها از طریق پژوهشهای کاربردی، ارزیابی بازتابهای خسارت بار انسانی و فرهنگی ، توسعه فرهنگ ایمنی عمومی با آموزش همگانی و توسعه فنآوریهای نوین و بهره مندی از دانش روز اشاره کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها