وضعیت رودخانه شهر افسانه ای هزار جاذبه!

قره‌سو؛ گنج متعفن!

پالايشگاه کرمانشاه هويت شهر و استان کرمانشاه محسوب مي‌شود.
کد خبر: ۱۳۴۰۲۲۲

به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ رسول صفری در روزنامه نقد حال نوشت: دومين پالايشگاهي که در کشور ساخته شد و در زمان ملي‌شدن صنعت نفت و پايين‌کشيدن تابلوي انگليس از سر‌در پالايشگاه عکس‌هايي غرور‌آفرين به يادگار مانده و اين سير تحولي تاريخي در جنگ و بمباران‌هاي پياپي پالايشگاه در قاب لنز دوربين‌هاي روزنامه‌نگاران بزرگي چون استاد هندسي ثبت و ضبط شده است.

با‌وجود اينکه بسيار پيگير رخدادهاي پالايشگاه کرمانشاه چه در بستر تاريخي‌اش و چه در واگذاري‌اش به بخش خصوصي ‌به‌عنوان سندي مهم در هويت شهر بوده‌ام ولي از نزديک و آن‌طرف حفاظ‌هاي پالايشگاه گام نگذاشته بودم تا روز سه‌شنبه که توفيق حاصل شد و براي اولين‌بار وارد پالايشگاه تاريخي کرمانشاه شدم. ‌پالايشگاه نفت کرمانشاه (پالايشگاه کرمانشاه) در سال 1301 با ظرفيت روزانه 2 هزار بشکه به بهره‌برداري رسيد.

اين پالايشگاه در زمان خود دومين پالايشگاه ايران بود و نفت خام آن از ميدان نفتي نفت‌شاه تامين مي‌شد.

اما از سال 1348 با نياز به افزايش توليد نفت تاسيسات اين پالايشگاه تغيير کرده و مجددا در سال 1350 اين پالايشگاه با ظرفيت روزانه 15 هزار بشکه آغاز به‌کار کرد.

پالايشگاه نفت کرمانشاه در زمان جنگ 8 ساله ايران و عراق چندين‌بار مورد حمله‌ي هوايي نيروهاي عراق قرار گرفت.

اين پالايشگاه در سال 1359 يک ‌بار، 1365 چهار بار و در سال 1366 دو بار بمباران شد، اما به لحاظ موقعيت استراتژيک‌اش هيچ‌گاه تعطيل نشد.

محمد‌رضا امامي‌نيا مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل شرکت پالايش نفت کرمانشاه را چند سالي هست که مي‌شناسم.

جواني خوش‌فکر و متعهد به کار است. با رسانه‌ها ارتباطي منطقي دارد و هميشه در برابر سوالات اهل رسانه خود را پاسخگو نشان داده است.

اولين ديدار رودر‌روي من با امامي‌نيا مصادف شده بود با رونمايي و افتتاح از نمايشگاه دائمي عکس‌هاي پالايشگاه کرمانشاه که در نوع خودش اتفاقي خوب و شايسته بود. عکس‌ها تاريخ‌هاي مختلفي از پالايشگاه را در بر مي‌گرفت‌.

از حمل لوله‌هاي انتقال نفت با اسب و قاطر در اواخر قرن سيزده و کلنگ‌زني و ساخت پالايشگاه در اولين سال‌هاي قرن چهارده تا يک عکس زيبا از همين چند روز پيش پالايشگاه، عکس‌هايي که سه قرن را نشان مي‌داد.

عکس‌ها سه دوره تاريخي بر پالايشگاه کرمانشاه ‌را به تصوير مي‌کشيد. مراحل ساخت، ملي شدن صنعت نفت و جنگ سه محور اصلي اين‌ نمايشگاه دائمي را شامل مي‌شد.

در گپ‌و‌گفت کوتاهي با محمدرضا امامي‌نيا او هدف اصلي‌اش از اين کار را حفظ هويت تاريخي و شناساندن آن به مردم دانست.

با‌وجود اينکه به واسطه محيط امنيتي پالايشگاهي و تردد کم افراد به اين مجموعه ولي تلاش براي حفظ هويت تاريخي و جمع‌آوري مستندات تاريخ نفت کرمانشاه براي ثبت در تاريخ کاري به نوبه خود شايسته است و اين کار مي‌تواند ابعاد بزرگتري فرا‌تر از نمايشگاه عکس را شامل شود و موزه و محلي براي زدودن غبار فراموشي از ساحت تاريخ شهر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها