بزرگی می‌گفت اصلا خرید و فروش خانه و زمین در کربلا ایراد دارد. مگر نه این که سیدالشهدا (علیه السلام) وقتی رسید کربلا زمین را از صاحبانش خرید که خونش بر زمین خودش جاری شود؟ پس از ماجرای کربلا تکلیف زمین‌ها چه شد؟
کد خبر: ۱۳۳۹۴۸۰

طی سالیان دراز حکومت‌ها و گروه‌های مختلفی باور نکردند صاحب واقعی زمین و حکومت در این منطقه کسی دیگر است و در دوره‌های مختلف زمانی خواستند اسب خود را در این منطقه بتازانند.

مراسم پیاده‌ روی اربعین حسینی از همان سال اول و اربعین اول با رسیدن جابر بن عبدا... انصاری و به روایتی رسیدن کاروان اسرا به کربلا کلید زده شد.

بعد از آن هم در دوره‌های تاریخی مختلف کم یا زیاد، عاشقان حسینی این رسم را در زمینی که ملک مولایشان بود پا بر جا نگه داشتند. اما بعضی گروه‌ها که الان نامی در این سرزمین ندارند، نهایت تلاش‌شان را کردند که ریشه این رسم را از زمین کربلا بکنند.

امپراتوری عثمانی که تجزیه شد و انگلیسی‌ها عراق را به فرزند حسین، پادشاه مخلوع عربستان دادند، این سرزمین که تا آن موقع ثبات نسبی داشت درگیر فراز و نشیب‌های متفاوت شد تا این حزب بعث با حسن البکر روی کار آمد.

حسن البکر برای رام کردن این اسب سرکش شمشیر را از رو بسته بود و به‌خصوص با شیعیان از در خشونت وارد شده بود.

بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷هجری قمری شیعیان اربعین‌های خونینی را تجربه کردند اما هر سال دست از قرارشان با سیدالشهدا نکشیدند.

اولین اربعین در حکومت بعثی مصادف شد با به رگبار بستن زائران پیاده طریق کربلا از زمین و آسمان. حکومت با حساب و کتاب خودش اولین سال را این‌طور شروع کرده بود که از سال بعدش بساط اربعین برچیده شود اما نشد.

سال بعد مردم بیشتری در پیاده‌روی شرکت کردند و عده زیادی شهید شدند و این روال هفت سال ادامه داشت.

دقیقا چیزی شبیه پیاده‌ روی شیعیان نیجریه که هر ساله با برخورد نظامی ارتش روبه‌رو می‌شود. بعد از حسن البکر هم صدام حسین که البته خود را میانه‌روتر نشان می‌داد، حتی با سرکوب انتفاضه شعبانیه نتوانست مانع برگزاری این پیاده‌روی شود.

بعد از صدام داشت همه چیز بر مراد زائران اربعین رقم می‌خورد که سر و کله داعش پیدا شد و بین سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ شهدای زیادی خون‌شان را فرش طریق نجف-کربلا کردند اما باز پرچم پیاده‌روی بر زمین نیفتاد.

امسال هم با وجود شیوع ویروس کرونا همچنان زائران اربعین این پرچم را زمین نگذاشته‌اند و هر ساله این رسم را با شکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌کنند.

کافی است تاریخ هزار و سیصد و چند ساله این پیاده‌روی را ورق بزنید تا ببینید این سرزمین فقط یک حاکم و مالک دارد.

علیرضا رأفتی - روزنامه‌نگار / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها