از ۳میلیون دانش‌آموزی که سال تحصیلی گذشته به گوشی و تبلت دسترسی نداشتند فقط نیاز ۳۳۰ هزار دانش‌آموز رفع شده است

محرومیت هوشمند ۲.۷ میلیون دانش‌آموز

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش تشریح کرد

قابلیت های جدید شبکه دانش آموزی / امکان گفتگوی گروهی در شاد

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفت: چند سرویس جدید از جمله گفتگوی گروهی به شاد افزوده شده و امکان صحبت مستقیم همزمان با حداقل پنج دانش آموز فراهم شده است.
کد خبر: ۱۳۳۸۵۷۶

به گزارش جام جم آنلاین، عصر امروز علی باقرزاده در نشست خبری درباره قابلیت ها، چالش ها و مسائل شبکه آموزشی شاد که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در اسفند ۹۸ ابتدا تصور می‌کردیم مدارس تا پایان اسفند فقط تعطیل خواهد بود اما هرچه پیش رفتیم تعطیلی ها استمرار پیدا کرد و آموزش ها کاملاً غیرحضوری شد. در واقع هیچ کدام از کشورها آمادگی برای مقابله با این وضعیت را نداشتند و ۱.۷ میلیارد دانش آموز در جهان از رفتن به مدرسه منع شدند.

وی ادامه داد: شعار ما از ابتدا این بود که با تعطیلی مدارس آموزش تعطیل نیست و همانطور که همه می دانیم ابتدا مدرسه تلویزیونی آغاز به کار کرد که با وجود فراگیری، بازخوردهایی که دریافت کردیم در نهایت شبکه شاد شکل گرفت.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش بیان کرد: پیش از شکل گیری شبکه شاد قرار بود با پیام رسان های داخلی همکاری کنیم که به دلایل مختلفی امکان پذیر نشد اینترنت شاد با مصوبه ستاد ملی کرونا رایگان اعلام شد و تا امروز تراکنش مالی میان آموزش و پرورش و اپراتورهای تلفن همراه وجود نداشته است. اخیراً هم شورای عالی فضای مجازی، شبکه شاد را به عنوان پلتفرم رسمی آموزش در دوران کرونا معرفی و اینترنت مصرفی آن را نیز رایگان دانست.

باقرزاده ادامه داد: شبکه شاد خلأ عدم وجود تعامل دانش آموزان با معلمان را تا حدودی برطرف کرد و توانست یک محیط اختصاصی برای آموزش ایجاد کند. اکنون بیش از ۳۰۰ هزار کانال در شاد ایجاد شده که بزرگترین کانال اطلاع رسانی آن بیش از ۱۰ میلیون مخاطب دارد. ۲۴ میلیون و ۶۳۴ هزار مرتبه نصب شده است که حدود ۲۲ میلیون مورد منحصر به فرد است و تکرار نصب در این آمار نیست.

وی با اشاره به فعالیت ۱۸ میلیون و ۱۰۵ هزار کاربر در شبکه شاد اظهار کرد: شاد ۱۳ میلیون کاربر هفتگی و ۱۰ میلیون و ۲۳۷ هزار نفر کاربر روزانه دارد. حضور همزمان دو میلیون نفر در شبکه و ۷۰۰ هزار پخش زنده در شاد، ثبت شده است.

وی ادامه داد: ۱۲ میلیون و ۷۹۳ هزار دانش آموز معادل ۸۶ درصد جمعیت دانش آموزان در شاد احراز هویت شده اند. ۱۱۶ هزار مدیر مدرسه معادل ۹۹.۸ درصد در شاد احراز هویت شده اند. شمار معلمان احراز هویت شده در شاد نیز ۷۳۱ هزار و ۸۹۳ نفر معادل ۹۸ درصد است. ۴۷ میلیارد پیام در سال گذشته در شبکه شاد مبادله شده که اگر به تعداد دانش آموزان و معلمان تقسیم کنیم می‌توان گفت تقریباً هر شخص ۴۰۰۰ پیام ارسال کرده است همچنین تا کنون ۱۶ میلیارد فایل مبادله شده است.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه فردا قبل از ظهر نسخه جدید شاد رونمایی خواهد شد و بلافاصله در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد عنوان کرد: از روز جمعه نیز امکان احراز هویت و ورود به کلاس ها وجود دارد. یک بخش از تغییرات به ظاهر و پوسته اپلیکیشن بازمی‌گردد که ترمیم و اصلاح شده است. یک بخش دیگر به ارتباطات و زیرساخت ها مربوط است که بازنگری ها و کنترل هایی برای رفع مشکلات و تقویت زیرساخت ها انجام شده است.

باقرزاده افزود: چند سرویس جدید از جمله گفتگوی گروهی به شاد افزوده شده و امکان صحبت مستقیم همزمان با حداقل پنج دانش آموز فراهم شده و قابلیت تعاملی کردن را توسعه می دهد. آزمون ساز نیز توسعه قابل توجهی پیدا کرده و سرویس حضور و غیاب هم رشد کرده است. همچنین فرایند احراز هویت برای ماه اول تسهیل شده تا چالش های سال گذشته کاهش یابد. حق تشکیل کلاس به مدیر مدرسه داده شده است و مدیر می تواند به هر تعداد نیاز دارد کلاس ایجاد کند.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس گفت: از ابتدای مهر ماه مدارس کم جمعیت عشایری و روستایی به صورت حضوری و مدارس با جمعیت بالاتر به تدریج از آبان ماه به صورت بلوک بندی شده حضور پیدا می کنند. اختیار را به شورای مدرسه داده ایم. اگر واکسیناسیون عمومی تکمیل شود بازگشایی هم انجام و شاد به عنوان مکمل فعالیت خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیمکارت دانش آموزی موافقان و مخالفانی دارد، گفت: پیش نویس تفاهم نامه‌ای آماده شده و به محض مبادله آن، امکان تخصیص سیمکارت و اینترنت پاک فراهم می‌شود که بستگی به استقبال کاربران دارد. این آمادگی برای تهیه سیمکارت دانش آموزی به تعداد دانش آموزان وجود دارد.

باقرزاده در پاسخ به سوالی درباره جزئیات تشکیل کارگروهی که در نشست با وزارت ارتباطات مطرح شد اظهار کرد: این موضوع پیرو نشست مشترک بین سرپرست وزارت آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات درباره نحوه پشتیبانی از شاد بود که به پیشنهاد دکتر کاظمی کارگروهی شکل گرفت دو جلسه تاکنون برگزار و موضوعات متنوعی مطرح شده است که با نگاه تقویت همه جانبه شاد و ترافیک آن، نحوه اختصاص ترافیک به شاد مسائل دنبال می‌شود.

مدیر گروه شبکه شاد بیان کرد: در شاد کلاس‌های رسمی ایجاد می‌شود اما یک مورد هم نداشتیم که مورد اخلاقی در این کلاس‌ها وجود داشته باشد حتی مدیر مدرسه نیز نمی‌تواند بدون اجازه معلم وارد کلاس درس شود.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی بیان کرد: هیچ مدرسه دولتی و غیردولتی حق دریافت هزینه به عنوان ارائه خدمات شبکه شاد را ندارد؛ شاد رایگان است و این رایگانی را دولت انجام داده است.

باقرزاده درباره چالش‌های پیش روی شبکه شاد ادامه داد: شبکه شاد مانند سایر اپلیکیشن‌ها چالش‌هایی دارد که بخشی به زیرساخت و پهنای باند مربوط است؛ در آموزش و پرورش عدم دسترسی حدود ۱۳ درصد دانش‌آموزان برای ما مهم است این بخش مربوط به مناطق دورافتاده ای هستند که در طول سال آموزش حضوری داشته اند. تضمین کیفیت نیز یک چالش برای ماست اما براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی در کرونا، این شبکه پلتفرم رسمی ماست که در پساکرونا به عنوان یک ابزار مکمل خواهد بود.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها