اگر سس گوجه فرنگی یکی از علایق غذایی شماست، بدانید که با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد.
کد خبر: ۱۳۳۸۵۴۴

به گزارش جام جم آنلاین، برخی افراد طعم و مزه هر غذایی را در استفاده از سس برای آن می‌دانند؛ از اسپاگتی گرفته تا پیتزا و حتی ساندویچ‌ها. اما زمان آن فرا رسیده که چشمان خود را باز کنیم و از عوارض مصرف سس گوجه فرنگی مطلع شویم! به یاد داشته باشید که سهل‌انگاری و بی‌توجهی در این زمینه می‌تواند شما را در معرض دردسرهای بزرگ قرار دهد.

نه تنها بچه ها، بلکه دیگر گروه‌های سنی نیز از هواداران سس گوجه فرنگی هستند اما چیزی که آنها متوجه نمی شوند این است که این طعم‌دهنده فقط شامل گوجه فرنگی تازه نیست. بجز گوجه، مواد مختلف زیادی در درون هر سس کچاپ وجود دارد.

یک متخص تغذیه درباره این طعم‌دهنده غذایی می‌گوید: سس گوجه فرنگی نه پروتئین دارد و نه فیبر. شکر، نمک، انواع ادویه‌جات ترش و تند و شربت فروکتوز محتوای درونی هر سس کچاپ است.

مصرف بیش از حد غذاهای حاوی شربت فروکتوز با افزایش خطر چاقی، دیابت مقاومت به انسولین، تری گلیسیرید بالا و بیماری‌های مرتبط با کبد چرب همراه است.

مهم است که قبل از افزودن سس گوجه به هر غذایی، مراقب مصرف قند و سدیم خود باشیم. این به این دلیل است که کچاپ می تواند باعث ایجاد شرایطی مانند فشار خون بالا و عدم تعادل مواد معدنی شود.

غذاهای فرآوری شده و نگهداری شده با خطر ایجاد التهاب در ارتباط هستند بنابراین بهتر است قبل از افزودن سس گوجه فرنگی به رژیم غذایی خود به همه جوانب آن فکر کنید.

در اینجا به تعدادی از معضلاتی که در اثر استفاده از سس گوجه‌فرنگی برایتان بروز می‌کند، اشاره می‌کنیم:

۱. فاقد محتوای مفید و مغذی

یک ماده غذایی غنی، ریز مغذی‌های موردنیاز بدن را فراهم کرده و به ایجاد ایمنی و تقویت سیستم دفاعی کمک می کند. این در حالی است که سس گوجه فرنگی ارزش غذایی کمی داشته و فاقد پروتئین و فیبر است.

۲. عامل بیماری قلبی

مصرف زیاد غذاهای دارای شربت فروکتوز کلسترول بد خون را افزایش داده و زمینه‌ای برای بروز مشکلات قلبی می‌باشد.

۳. اسیدیته و سوزش معده

سس گوجه فرنگی، به عنوان یک ماده غذایی اسیدی، به دلیل وجود اسیدهایی مانند اسید مالیک و اسید سیتریک می‌تواند باعث اسیدیته و سوزش سر دل شود. بنابراین کسانی که مشکلات گوارشی مانند استرس گوارشی یا بیماری رفلاکس معده (GERD) دارند، باید از مصرف سس گوجه فرنگی اجتناب نمایند.

۴. بیماری‌های کلیوی

غذاهای فرآوری شده دارای مقدار زیاد سدیم بوده که باعث افزایش کلسیم در ادرار می شوند. دفع کلسیم با ادرار احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

۵. آلرژی

گوجه فرنگی‌  هایی که در سس گوجه فرنگی وجود دارند غنی از هیستامین بوده و می توانند منجر به بروز واکنش‌ های آلرژیک مانند عطسه و حتی تنگی نفس شوند.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها