مواد غذایی مناسب برای مقابله با التهاب ریوی که معرفی می‌شود هیچ تأثیر معجزه‌آسایی ندارند و نمی‌توان آن‌ها را علاج صد در صد التهاب ریوی دانست. با این حال حاوی خواصی هستند که برای بهبود روند التهاب ریوی به‌ویژه در موارد عفونت ریوی مؤثر عمل می‌کنند. در ادامه این مواد غذایی پرخاصیت را معرفی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۳۳۸۱۳۲

به گزارش جام جم آنلاین، مشکلات ریوی همیشه بوده‌اند اما این روزها به دلیل همه‌گیری کووید 19 افراد زیادی هستند که درگیر مشکلات ریوی شده‌اند.

متأسفانه ویروس کرونا در بدن با تمام توان به ریه حمله می‌کند و تمام تلاش خود را برای آسیب زدن به این عضو مهم و حیاتی به کار می‌گیرد. حتی بعد از اینکه بدن ویروس را از بین می‌برد آسیب‌های ناشی از آن تا مدت‌ها باقی می‌ماند.

خوشبختانه برخی مواد غذایی مانند سبزیجات چلیپایی، سیر و زردچوبه در چهارچوب برنامه غذایی سالم و متنوع برای مقابله با التهاب ریوی مؤثر عمل می‌کنند.

این مواد غذایی می‌توانند باعث بهبود علائم عفونت‌های ریوی شوند که این مسئله به نوبت خود تأثیر مثبتی در مقابله با التهاب دارد.

به همین دلیل توصیه می‌شود در کنار داروهای تجویزی برای کاهش علائم و بهبود عملکرد ریه‌ها از این مواد غذایی استفاده کنید البته نیازی نیست که در تغذیه روزانه خود تغییر اساسی ایجاد کرده، داروها را قطع و سعی کنید این مواد غذایی را بیش از بقیه و به طور افراطی مصرف کنید. کافی است در کنار درمان‌هایی که می‌گیرد مصرف مواد غذایی ضدالتهاب را نیز بگنجانید.

بهترین مواد غذایی برای مقابله با التهاب ریوی

مواد غذایی مناسب برای مقابله با التهاب ریوی که معرفی می‌شود هیچ تأثیر معجزه‌آسایی ندارند و نمی‌توان آن‌ها را علاج صد در صد التهاب ریوی دانست. با این حال حاوی خواصی هستند که برای بهبود روند التهاب ریوی به‌ویژه در موارد عفونت ریوی مؤثر عمل می‌کنند. در ادامه این مواد غذایی پرخاصیت را معرفی می‌کنیم.

سبزیجات چلیپایی

نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که گل‌کلم و کلم بروکلی جزو بهترین‌های خانواده سبزیجات چلیپایی هستند که می‌توانند باعث کاهش علائم التهابی شوند. به همین دلیل نیز به افرادی که از مشکلات و بیماری‌های ریوی رنج می‌برند به شدت توصیه می‌شوند. این مواد غذایی حاوی ترکیبات ضدالتهابی به نام سولفورفان‌ها و همچنین ویتامین ث هستند.

باید بدانید که محققان تحقیقات زیادی در خصوص ویتامین ث انجام داده و در اکثر موارد به این نتیجه رسیده‌اند که این ویتامین باعث تقویت دستگاه ایمنی و بهبود واکنش‌های ایمنی بدن می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در هر حالت و بخصوص اگر از مشکلات ریوی رنج می‌برید حتماً این مواد غذایی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

سیر

سیر جز مواد غذایی مفیدی است که به درمان این نوع التهاب و عفونت کمک زیادی می‌کند. انواع سیرهای معمولی و حتی سیر سیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به کاهش التهاب کمک زیادی می‌کنند. محققان به گروهی از شرکت‌کننده‌ها سیر و به گروهی دیگر دارونما داده و به این نتیجه رسیدند که استفاده از این ماده غذایی در مقابله با التهاب و عفونت ریوی مؤثر عمل می‌کند.

سیر یک ماده غذایی با خواص متعدد است که می‌توان از آن در تهیه انواع غذاها استفاده کرد. با این حال توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از فواید ضدباکتریایی و ضدالتهابی سیر از آن به صورت عصاره سیر کهنه استفاده شود.

مصرف مواد غذایی فراوری‌شده را کنار بگذارید. مواد غذایی فراوری‌شده به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 6 و قند فراوان باعث بروز التهاب در بدن می‌شوند. به همین دلیل نیز اثرات مثبت مواد غذایی سالم را نیز از بین می‌برند

زردچوبه

ادویه‌ها به طور کلی حاوی خواصی هستند که برای سلامتی انسان مفید است. به عنوان مثال حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای عملکردهای اعضای بدن مفید هستند. یکی از این ادویه‌های شاخص که قدرت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی دارد زردچوبه است.

دانشمندان در خصوص مصرف زردچوبه در زمان درمان بیماری‌های ریوی بررسی‌های متعددی انجام داده و خواص آن را تأیید کرده‌اند. در واقع اثرات مثبت این ادویه در بهبود التهاب به دلیل وجود ترکیبی معروف به نام کورکومین است که یک رنگدانه زرد محسوب می‌شود و قدرت زیادی در مقابله با التهاب دارد.

محققان ورزشکاران را مورد بررسی قرار داده و متوجه شدند که مصرف زردچوبه باعث کاهش مدت زمان‌ ترمیم بعد از جراحات شده و احتمال پارگی عضلانی را کاهش می‌دهد. بنابراین به این نتیجه رسیدند که زردچوبه با کاهش التهاب شده و روند بهبودی را سرعت می‌دهد.

رژیم غذایی مناسب برای مقابله با التهاب ریوی: پیشگیری بهتر از درمان

یادتان باشد که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین لازم است که همه افراد رژیم غذایی مناسبی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های ریوی داشته باشند. توصیه کلی متخصصان است که در گام اول مصرف مواد غذایی تازه را افزایش داده و از مصرف مواد غذایی آماده و صنعتی بپرهیزید.

یک اقدام اصلی در پیشگیری از بیماری‌ها و افزایش ایمنی بدن مراقبت از میکروبیوت است. میکروبیوت همانند اولین سد دفاعی بدن عمل می‌کند. برای مراقبت از آن نیز نباید از مصرف ماست، شیرهای تخمیری و فیبرها غافل شد.

این مواد غذایی باعث افزایش سلامت میکروبیوت شده و عملکرد ایمنی بدن را بهبود می‌دهند. علاوه براین لازم است که مصرف میوه‌ها و سبزیجات را افزایش دهید. این مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای مقابله با رادیکال‌های آزاد و بهبود عملکردها حیاتی بدن لازم و ضروری هستند.

در نهایت اینکه از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و ترکیبات سمی ناشی از مصرف دخانیات که باعث به خطر انداختن واکنش‌های فیزیولوژیکی بدن می‌شوند بپرهیزید. چون این مواد بدن را در معرض ابتلا به بیماری‌های متعدد قرار می‌دهند.

حواستان به این موارد باشد

برخی مواد غذایی باعث بهبود علائم عفونت ریوی می‌شوند. با این حال داشتن یک تغذیه متنوع، سالم و متعادل باعث پیشگیری از بروز عفونت شده و ایمنی بدن را در برابر ارگانیسم‌های بیماری‌زا بالا می‌برند.

ورزش منظم یکی از عواملی است که به کاهش بروز بیماری‌ها در کوتاه و بلندمدت کمک زیادی می‌کند. متخصصان توصیه اکید دارند که عادت‌های نادرستی مانند مصرف دخانیات و الکل و همچنین مصرف مواد غذایی فراوری‌شده را کنار بگذارید.

مواد غذایی فراوری‌شده به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 6 و قند فراوان باعث بروز التهاب در بدن می‌شوند. به همین دلیل نیز اثرات مثبت مواد غذایی سالم را نیز از بین می‌برند.

منبع: تبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها