روند واکسیناسیون در کشورمان شتاب گرفته و براساس آماری که هر روز از سوی وزارت بهداشت و درمان منتشر می‌شود می‌توان گفت پیک پنجم کرونا در کشورمان در حال فروکش کردن است، اما هنوز قربانیان کرونا در کشورمان سه رقمی است.
کد خبر: ۱۳۳۷۰۰۱

برای نمونه از جمعه تا شنبه گذشته ۴۴۴ نفر دیگر از هموطنانمان جان باختند.‌ البته در این مدت ۱۶هزار و ۶۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ نیز در کشور شناسایی شد. به این ترتیب مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به پنج‌میلیون و ۲۷۵ هزار و ۵۶۷ نفر رسید.

این درحالی است که تا دیروز ۲۲میلیون و ۱۴۹هزار و ۱۸۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۱میلیون و ۷۷۷هزار و ۸۹۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌ های تزریق شده در کشور به ۳۳میلیون و ۹۲۷هزار و ۷۶ دوز رسیده است.

بنابراین می‌توان گفت روند واکسیناسیون در روزهای اخیر نشان می‌دهد تصمیمات و جریان‌های مثبتی برای بهبود شرایط آن به راه افتاده است؛ جریانی که در مدت کوتاهی از استقرار دولت جدید شکل گرفته و یکی از نکات مثبت آن واردات واکسن است؛ آنقدر که تعداد واکسن‌هایی که به کشور وارد شده، به طور محسوس و چشمگیری بالا رفته است. اتفاقی که امید را دوباره به میان مردم برگردانده است.

اما همچنان ضعف‌هایی هم وجود دارد که بهتر است هرچه زودتر در جهت رفع آن قدم برداریم؛ مثلا این‌که تجربه شخصی‌ام نشان می‌دهد هنوز مراکز واکسیناسیون به اندازه واکسن‌هایی که در اختیار دارند و مردمی که نوبت تزریق واکسن‌شان رسیده، افزایش پیدا نکرده است.

در واقع مراجعان به این مراکز زیاد است، در حالی که نیروهای اجرایی و ظرفیت مکانی این مراکز، پاسخگوی جمعیت متقاضی نیست.

البته به نظر می‌رسد این مشکل در شهرهای کوچک کمتر است و در شهرهای بزرگ و به‌خصوص تهران، بیشتر دیده می‌شود؛ چراکه این روزها خبرهایی از شهرستان‌های مختلف می‌رسد که مراکز شبانه‌روزی واکسیناسیون در آنها راه‌اندازی شده است.

گرچه امروز برای انجام چنین اقدامی دیر است و لازم بود ماه‌ها پیش به این فکر می‌افتادیم اما باز هم خبر خیلی خوبی است و باید با شدت و قدرت ادامه پیدا کند. آنقدر که لازم است از این نوع مراکز در سایر شهرهای بزرگ هم ایجاد شود.

اما یکی دیگر از خبرهای خوشی که در جریان واکسیناسیون این روزها اتفاق افتاده، اعلام آمادگی بیست و چهار ساعته نیروهای سپاه برای ارائه خدمات در جهت سرعت بخشیدن و تسهیل کردن واکسیناسیون است؛ اقدامی که اگر در بین همه سازمان‌ها و نهادها از جمله ارتش و سایر واحدهای نظامی فراگیر شود و بتوانیم از بخش‌های بهداری و دیگر بخش‌های مرتبط با این حوزه استفاده کنیم، بدون شک آینده روشنی در زمینه واکسینه کردن مردم کشور پیش‌رویمان خواهد بود.

چنان‌که می‌بینیم در بسیاری از کشورهای دیگر هم نیروهای نظامی حضور بسیار پررنگی برای مقابله با این بیماری داشته‌اند.

به طور کلی باید بگویم در حالی که مدت زمان زیادی از استقرار دولت سیزدهم نگذشته، اما شاهد تغییرات گسترده‌ای در زمینه مهم‌ترین نیاز فعلی کشور، یعنی واکسیناسیون هستیم که امیدواریم ادامه‌دار باشد.

این درحالی است که باید تاکید کرد برای عبور از بحران کرونا در کنار افزایش سرعت واکسیناسیون شهروندان نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را همچون گذشته رعایت کنند تا هرچه زودتر بتوانیم کرونا را در کشورمان کنترل کنیم.

نباید فراموش کرد کنترل این بیماری در کشور فقط با همکاری همه جانبه مسوؤلان و شهروندان میسر خواهد شد.

رویکردی که می‌توان از هزینه‌ای که کرونا به کشور تحمیل می‌کند، بکاهد و راه را برای بازگشت به زندگی نرمال هموار کند.

مهدی زارع - کارشناس مدیریت بحران / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها