از ویژگی‌های فنی خودروهای تازه‌ وارد چینی كه این روزها نگاه‌ها را در خیابان‌ها به خود دوخته‌اند، بیشتر بدانید

فرش قرمز بازار برای آسیایی‌ها

بعد از بد عهدی آمریكایی‌ ها در برجام و شدت‌ گرفتن تحریم‌های خصمانه علیه ایران، حال بازار خودروی كشورمان برای مدتی طولانی خوب نبود.
کد خبر: ۱۳۳۵۶۴۶

از یك طرف جلوی واردات گرفته شد و خودروهای وارداتی دیگر جایی در بازارمان نداشتند و از طرفی دیگر، تولیدكنندگان و مونتاژگران هم به دلیل اتمام همكاری با شركت‌های خارجی و مشكلات این‌چنینی، از ادامه فعالیت بازماندند یا با محدودیت‌های فراوانی رو‌به‌رو شدند اما از سال گذشته، اوضاع كمی بهتر شده و راه برای ورود برخی خودروها كه غالبا چینی هستند، به بازار كشورمان باز شده است.

در ادامه به معرفی اجمالی برخی از خودروهای تازه‌ واردی خواهیم پرداخت كه با سر و شكلی تازه خیلی‌ها را كه قصد خرید خودرو دارند، در بازار این روزها وسوسه كرده‌اند.

دیگنیتی پرایم بهمن‌خودرو

این خودرو درواقع همان دانگ‌فنگ آی‌ایكس 5 است كه از سه سال پیش از سوی این شركت چینی روانه بازار چین و برخی از كشورها مثل اسپانیا، كره‌جنوبی و... شده است اما باتوجه به همكاری بهمن خودرو با دانگ‌فنگ در تولید این محصول كه ادعا می‌شود قرار است تا حدود 30 درصد از آن داخلی‌سازی شود و همچنین با هدف رهایی از مشكلاتی كه در صورت استفاده از لوگوی دانگ‌فنگ به سبب تحریم‌ها ممكن بود گریبان‌گیر بهمن‌خودرو شود، این محصول با لوگو و نام اختصاصی «دیگنیتی پرایم» وارد بازار كشورمان شد. نام این خودرو در زبان انگلیسی به معنای «وقار» است.

این خودرو از نظر طراحی در زمره خودروهای كراس‌اوور كوپه قرار می‌گیرد كه این رده را بیش از یك دهه پیش برای اولین بار در ب‌ام‌و ایكس6 دیده بودیم.

ظاهر آن شباهت بسیار زیادی به برخی خودروهای آلمانی مثل مرسدس‌بنز EQC در جلو و پورشه ماكان در عقب دارد و به‌زعم بسیاری، خودروی خوش‌چهره‌ای است.

دیگنیتی پرایم از پیشرانه چهار سیلندر 5/1 لیتری توربوشارژ به همراه گیربكس ضریب متغیر سی‌وی‌تی بهره می‌برد كه 148 اسب‌بخار و 220 نیوتن‌متر گشتاور را به محور جلو (خودرو تك‌دیفرانسیل است) منتقل می‌كند.

این قدرت موتور برای جثه تقریبا 1.6 تنی این خودرو چندان زیاد نیست و علی‌رغم ظاهر اسپرتش، با خودرویی اقتصادی و كم‌مصرف طرفیم. اما فهرست بلندبالایی از امكانات رفاهی، ایمنی و فنی در این خودرو به چشم می‌خورد كه از مهم‌ترین آنها می‌توان به چهار كیسه هوا برای سرنشینان جلو و جانبی، انواع سیستم‌های پایداری از جمله كنترل كشش و كنترل پایداری الكتریكی و سیستم توزیع نیروی ترمز و...، نمایشگر لمسی 12 اینچی با دوربین 360 درجه، رهیاب ماهواره‌ای و قابلیت اتصال به موبایل، سانروف پانورامیك دوحالته، دوربین ضبط وقایع جلو، اتوهُلد و... اشاره كرد.

فیدلیتی بهمن‌ خودرو

محصول دیگر بهمن‌خودرو است كه بعد از دیگنیتی معرفی شد و به‌تازگی تعداد انگشت‌شماری از آن به مشتریان تحویل داده شده و هر از گاهی در خیابان‌ها به چشم می‌خورد. این خودرو نیز یك كراس‌اوور سایز متوسط چینی و درواقع محصولی از زیرمجموعه لوكس چری به نام «جِتور ایكس70» است كه درست مثل دانگ‌فنگ آی‌ایكس 5 (دیگنیتی) سال 2018 معرفی شده و اكنون با توجه به شرایطی كه در مورد دیگنیتی گفته شد، با نام اختصاصی فیدلیتی (به معنای وفاداری) به بازار كشورمان عرضه می‌شود.

فیدلیتی هم همچون برادر بهمن‌خودرویی‌اش با موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ به ایران عرضه می‌شود كه 155 اسب‌بخار قدرت و 230نیوتن‌متر گشتاور (كمی بیشتر از دیگنیتی) تولید می‌كند و از جعبه دنده شش‌سرعته دوكلاچه به همراه محور فعال جلو بهره می‌برد اما امتیاز مثبت این خودرو برای استفاده خانوادگی این است كه خریدار می‌تواند از بین دو گزینه پنج‌نفره (دو ردیف) و هفت‌نفره (سه ردیف) این خودرو انتخاب كند.

ضمن این كه فیدلیتی هم از نظر امكانات فهرست بلند بالا و قابل قبولی دارد كه از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به چهار كیسه هوا برای سرنشینان جلو و جانبی، انواع سیستم‌های كنترل پایداری مثل كنترل شروع حركت در سربالایی و كنترل كشش، نمایشگر 10.25 اینچی لمسی به همراه هشت بلندگو، نمایشگر پشت آمپر 12.3 اینچی TFT، دوربین 360درجه، سنسور نقطه كور، سانروف پانوراما و... اشاره كرد.

یواز پاتریوت سروش دیزل مبنا

تازه‌وارد روسی بازار خودروی كشورمان كه با قیمت هشتصد و اندی میلیون تومانی حاشیه‌های فراوانی دارد، یواز پاتریوت است. از سال 2012 تاكنون در این خودروساز روسی تولید می‌شود و به‌تازگی از سوی شركت سروش دیزل مبنا به بازار كشورمان عرضه شده است.

پاتریوت یك شاسی‌بلند (یا همان اس‌.یو‌.وی) با شاسی مستقل از بدنه است كه به‌لطف بهره‌گیری از سیستم دو دیفرانسیل و گیربكس كمكی، قابلیت‌های آفرودی هم دارد. این خودرو موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی دارد كه 150 اسب‌بخار قدرت و 235 نیوتن‌متر گشتاور را فراهم می‌كند و توان این پیشرانه برای وزن 2.1 تنی این خودرو، آن هم با قابلیت‌های خارج از جاده‌ای، كمی جای بحث دارد.

یواز پاتریوت برخلاف شاسی‌بلندهای تازه‌وارد كشورمان از نظر امكانات چندان پر و پیمان نیست و فهرست امكانات آن به ترمزهای دیسكی در جلو و كاسه‌ای در عقب به همراه سیستم ضدقفل ای‌بی‌اس و ئی‌اس‌پی(ESP)، كیسه‌های هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم صوتی به همراه نمایشگر، شیشه بالابرها و آیینه‌های جانبی برقی، دوربین و سنسور دنده‌عقب و محدود است.

ضمنا فعلا پاتریوت فقط با گیربكس پنج‌سرعته دستی روانه بازار كشورمان شده، اما احتمالا به‌زودی نسخه اتوماتیك آن با گیربكس خودكار شش‌سرعته ساخت شركت Punch را نیز در بازار داشته باشیم.

كی‌اِم‌سی‌كی7 كرمان خودرو

كرمان خودرو هم به‌تازگی محصول جدیدش تحت عنوان كی‌اِم‌سی‌كی 7 (7KMC K) را برای فروش آماده كرده است كه این خودرو هم با فرمولی مشابه دیگنیتی و فیدلیتی تغییر هویت پیدا كرده است.

به این معنا كه این خودرو درواقع JAC Jiayue X7 یا Sehol X7، محصولی از یكی از زیرمجموعه‌های شركت JAC (كه شركت تجاری فولكس واگن محسوب می‎‌شود) است و با قرار گرفتن روی خط تولید كرمان‌موتور، با برند اختصاصی این خودروساز وطنی كه روی وانت پیك‌آپ آن یعنی تی8 هم به چشم می‌خورد و درواقع مخفف نام كرمان‌موتور نیز هست، به بازار كشورمان عرضه می‌شود.

كی7 هم از موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری توربو (مثل خیلی از چینی‌های دیگر) بهره می‌برد. اما در این خودرو با توان قابل توجه 171 اسب بخار و گشتاور 251 نیوتن‌متری مواجه هستیم. همچنین گیربكس شش‌سرعته اتوماتیك دوكلاچه به همراه محور فعال جلو، وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارند.

این كراس‌اوور پنج‌نفره با ظاهری كه برای برخی افراد عجیب است و بعضی‌ها دوستش دارند نیز فهرست خوبی از امكانات را به خریداران ارائه می‌كند.

دوربین 360 درجه به همراه سنسور جلو و عقب، ماساژور صندلی راننده، سیستم صوتی برند اینفینیتی با 10 بلندگو و نمایشگر 12.3 اینچی، تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیك، چهار كیسه هوا، انواع سیستم‌های پایداری مثل كنترل ایستایی در سربالایی و كنترل سرعت در سرپائینی، سیستم نیروی كمكی ترمز، اتوهُلد و... از مهم‌ترین امكانات محصول تازه كرمان‌موتور است.

اس دبلیو ام جی01 سیف خودرو

كراس‌اوور كامپكت خوش‌چهره چینی كه در سال 2018 معرفی شد و به‌تازگی دو نسخه جی01 و جی01اف (كه ظاهری اسپرت‌تر دارد) را شركت سیف خودرو به بازار ایران ارائه كرده است. اما جریان زمزمه‌های ایتالیایی بودن برند این خودروساز چیست؟! در سال 2014 میلادی، گروه صنعتی چینی Shineray شركت موتورسیكلت‌سازی SVVM ایتالیا را خریداری كرد و بعد از تغییر نام به SWM به تولید خودرو پرداخت. اما جی01 یك كراس‌اوور 4.6 متری است كه موتور آن از برلیانس (شریك تجاری ب‌ام‌و در چین) به عاریه گرفته شده است و با 1.5 لیتر حجم و توربوشارژر، قدرتی مشابه فیدلیتی و گشتاور یكسان با دیگنیتی یعنی به ترتیب 155 اسب‌بخار و 220‌نیوتن‌متر دارد.

گیربكس این خودرو شش‌سرعته اتوماتیك است و شتاب صفرتاصد اعلامی از سوی كارخانه برای جثه 1620 كیلوگرمی این خودرو، 7/12 ثانیه است. جی01 از نظر امكانات اوضاع خوبی دارد و در بخش ایمنی از ایربگ‌های سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای و ترمزهای دیسكی جلو و عقب به همراه سیستم‌های متنوع كنترل حركت و پایداری مثل EBD، EBA، EPB و... بهره می‌برد.

كی اِم سی تی8 كرمان‌موتور

كرمانی‌ها اخیرا یك پیك‌آپ جذاب نیز روانه بازار كشورمان كرده‌اند كه با نام تی8 شناخته می‌شود. این خودرو هم همچون كی7 در واقع محصولی از كمپانی JAC چین است كه با برند اختصاصی كرمان‌موتور به بازار عرضه می‌شود و با توجه به ظاهر جذابش توانسته تا این لحظه اقبال خوبی از خود نشان دهد.

این پیك‌آپ چینی در بازار جهانی با دو موتور بنزینی و دیزلی به فروش می‌رسد. اما كرمان‌موتور برای كشورمان نسخه 2 لیتری توربوی بنزینی این خودرو را انتخاب كرده كه 174 اسب‌بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور دارد.

گیربكس شش‌سرعته دستی به همراه سیستم دو دیفرانسیل و ترمزهای دیسكی هر چهار چرخ از جمله نكات فنی قابل توجه این خودرو هستند. همچنین رینگ‌های آلومینیومی 18 اینچی و امكاناتی مثل سیستم كنترل دینامیك خودرو، كنترل پایداری الكترونیكی، كنترل فشار باد تایرها، ترمز اضطراری، ترمز كمكی هیدرولیكی و دو عدد كیسه هوا برای سرنشینان جلو در بخش ایمنی و پاور ویندوز، كروز كنترل، روكش چرمی صندلی‌ها، سیستم صوتی همراه با مانیتور و شش بلندگو، دوربین و سنسور دنده‌عقب، قفل ایمنی كودك و... در بخش رفاهی، از جمله امكانات این خودرو هستند.

معید حمیدی - دانش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها