به گزارش
جامجم آنلاین به نقل از خبرخودرو، سخنگوی اتحادیه فروشندگان صنف لوازم یدکی خورو و ماشینآلات تهران ضمن اشاره به کاهش قطعات بیکیفیت در بازار از ۲۰ درصد به ۱۰ تا ۱۵ درصد گفت: بخشی از قطعات بیکیفیت موجود در بازار مربوط به فروش قطعات متفرقه وارداتی با بستهبندی ایرانی است.
سید مهدی کاظمی در خصوص تاثیرات کرونا بر بازار لوازم یدکی خودرو و تعطیلیهای ناشی از شیوع این بیماری اظهار داشت: در فروردین ماه ۹۹، صنف لوازم یدکی خودرو در گروه یک اصناف قرار گرفت و پس از آن، علیرغم تعطیلیهای مکرر به دلیل جهش این بیماری، وقفهای در فعالیت صنف فروشندگان لوازم یدکی ایجاد نشده است.
وی ضمن اشاره به اینکه شیوع این بیماری و تعطیلیهای ناشی از آن بر میزان درآمد فروشندگان لوازم یدکی و رکود بازار تاثیرگذار بوده است، افزود: کاهش تردد خودروها و خرابیهای ناشی از آن از میزان تقاضا در بازار لوازم یدکی کاسته است.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان صنف لوازم یدکی خورو و ماشینآلات تهران گفت: هیچگونه حمایت، ارائه تسهیلات و تخفیفات اعم از تسهیلات بیمهای، مالیاتی و هزینههای شهرداری حتی در دوران شیوع کرونا از سوی دولتها تاکنون نسبت به صنف لوازم یدکی به عمل نیامده است.
کاظمی در خصوص وضعیت اجرای طرح شناسه رهگیری کالا به منظور ساماندهی قطعات قاچاق در بازار لوازم یدکی بیان کرد: به منظور ساماندهی قطعات یدکی قاچاق در بازار، پس از برگزاری جلسات متعدد با ستاد مبارزه با قاچاق کالا، دفتر صنایع نیرومحرکه وزارت صمت و سازمانهای مرتبط از آبان ماه سال ۹۹ تاکنون، کارگروهی متشکل از کارشناسان اتحادیه و سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد تا اجرای این طرح به شکل جامع و منطقی عملیاتی گردد.
وی در خصوص وضعیت رسیدگی به قطعات بیکیفیت در بازار به وجود بیش از ۲۰۰ نوع خودرو در سطح کشور متشکل از حداقل از ۴ هزار قطعه و همچنین تعدد تولیدکنندگان و واردکنندگان از کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: مکررا از سازمان استاندارد و گمرک درخواست مراجعه به کارشناسان اتحادیه به منظور تایید کیفیت قطعه وارداتی در زمان ثبت سفارش را مطرح کردهایم و اتحادیه نیز خود راسا نسبت به جمعآوری و امحاء قطعات بیکیفیت وارداتی اقدام میکند.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان صنف لوازم یدکی خورو و ماشینآلات تهران گفت: اتحادیه ضابط قضایی ندارد و با توجه به ورود روزانه حداقل ۱۰ پرونده شکایت به اتحادیه، ایجاد یک شعبه حل اختلاف به همراه یک قاضی در اتحادیه ضروری به نظر میرسد. اکنون در صورت تکرار تخلف، اتحادیه نسبت به ارسال نامه به اماکن مبنی بر پلمپ واحد صنفی متخلف اقدام میکند.
کاظمی با بیان اینکه اکنون قطعات بیکیفیت موجود در بازار از ۲۰ درصد به ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته، در خصوص میزان استقبال از قطعات داخلی و وارداتی در بازار گفت: ۱۰۰ درصد قطعات تولید داخل در بازار خریدار دارد و ۵۰ درصد از میزان خرید نیز مرتبط با قطعات وارداتی است که امکان تامین کافی آن از سوی تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد.
وی بیشترین مراجعه به تعمیرگاهها را ناشی از خرابی قطعات متفرقه خارجی دانست و افزود: قطعات ایرانی موجود در بازار بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده، زیرا مرجوعی آن سریعتر اتفاق میافتد و شکایتهای واصله به اتحادیه از قطعات ایرانی نیز محدود به یک تا دو مورد در سال است.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان صنف لوازم یدکی خورو و ماشینآلات تهران در ادامه ضمن تاکید بر کیفیت برتر قطعات داخلی در مقایسه با قطعات وارداتی تصریح کرد: بخشی از قطعات بیکیفیت موجود در بازار مربوط به فروش قطعات متفرقه وارداتی با بستهبندی ایرانی است که ناشی از کیفیت برتر و سهولت فروش قطعات داخلی بوده، ضمن اینکه با مراجعه به کارخانه تولیدکننده، تفاوت آرم و جعبه مشخص میشود، اما متاسفانه این بیکیفیتی به نام قطعه ایرانی تمام میشود.
کاظمی در پایان در خصوص کیفیت قطعات وارداتی چینی خاطرنشان کرد: کشور چین از ظرفیت تولید قطعات باکیفیت برخوردار است، اما سودجویان با سفارش قطعات ارزان به دلیل سودآوری بیشتر اقدام به واردات اجناس بیکیفیت میکنند که اکنون واردات این کالاها به بازار کاهش یافته است.