درمان تشنج و صرع همان‌طور که می‌دانید به معنی جلوگیری از تکرار آن است؛ این کار در درجه‌اول و عمدتا با داروهای ضد تشنج قابل انجام خواهد بود اما موارد ناشایعی وجود دارد که با وجود مصرف دوز بالای داروهای ضد‌تشنج و حتی استفاده از چند داروی همزمان، امکان مهار بیماری و جلوگیری از تکرار تشنج وجود نداشته و بیمار به شدت در معرض آسیب است.
کد خبر: ۱۳۳۵۲۸۱

در این موارد درمان جراحی ممکن است بتواند به بیمار کمک کند. اگر علت تشنج ضایعه مشخصی در مغز باشد مانند خونریزی، ضایعات عروقی، تومورها و ... در این صورت می‌توان با انجام نوار مغزی و تائید این‌که این ضایعات علت اصلی تشنج هستند با کمک جراحی و برداشتن آنها نسبت به درمان بیماری و جلوگیری از تکرار تشنج اقدام کرد البته در مواردی که ضایعه مشخص و قابل برداشتنی وجود ندارد مانند مشکلات مادرزادی گسترده در ساختار مغز، عوارض عفونت یا ضربه مغزی و ... درمان جراحی برای کمک به بیمار محدودیت خواهدداشت.

در نهایت این مورد باید مد نظر بیمار باشد که انجام جراحی به معنی رهایی کامل از خطر تشنج و همین‌طور به معنی قطع داروها خصوصا در مراحل اول نیست؛ به عبارت دیگر انجام جراحی به‌معنی کمک به درمان دارویی است تا این‌که بتوان دوز مصرفی داروها را کاهش داد و با دوز و تعداد داروی کمتر تشنج بیمار را کنترل کرد.

اگر بعد از جراحی به این هدف دست یابیم درواقع جراحی موفقیت‌آمیز بوده و در موارد نسبتا ناشایع ممکن است انجام جراحی به بهبود کامل بیمار و حتی نیاز نداشتن وی به مصرف داروهای ضد تشنج بینجامد اما در هر دو حالت در مراحل اولیه پس از جراحی مصرف داروها کاسته نشده و به‌تدریج طی ماه‌ها و حتی سال‌های بعد، از دوز داروها و تعداد آنها کم می‌شود تا جایی که به بهترین حالت ممکن در کنترل بیماری با کمترین مصرف دارو برسیم.

در پایان باید بدانید در برخی موارد انجام جراحی موفقیت‌آمیز نبوده و تاثیری در کاهش دوز مصرفی داروها و کاهش بروز تشنج نمی‌گذارد؛ به این دلیل تصمیم‌گیری در مورد انجام جراحی برای درمان صرع بسیار مهم و حساس است؛ زیرا به هر حال هر عمل جراحی خطراتی دارد و لازم است میزان موفقیت و شانس بیمار در سود بردن از این عمل جراحی به دقت سنجیده شود.

دکتر علیرضا طبیب خوئى - متخصص جراحی مغز و اعصاب / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها