نتایج یک مطالعه که به تازگی منتشر شده است، نشان می دهد ذرات آلاینده ریز ناشی از دود آتش سوزی در غرب آمریکا خطر ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از این بیماری را در افرادی که در مناطق آسیب دیده زندگی می کنند، افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۳۲۰۵۵

به گزارش جام جم آنلاین، محققان خاطر نشان کردند که در فاصله زمانی میان ماه های مارس و دسامبر سال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار مورد ابتلا به کووید ۱۹ و ۷۵۰ مورد مرگ ناشی از این بیماری در کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن با افزایش آلودگی ذرات معلق در هوا یا PM۲.۵، ناشی از آتش سوزی های جنگلی در منطقه مرتبط است.

«فرانچسکا دومینیچی»، استاد آمار زیستی، جمعیت و علوم داده در دانشگاه هاروارد و نویسنده این مطالعه در بیانیه مطبوعاتی گفت: سال ۲۰۲۰ با همه گیری کووید ۱۹ و آتش سوزی های وحشی در غرب آمریکا، چالش های غیرقابل تصوری در سلامت عمومی به همراه داشت.

وی ادامه داد: در این مطالعه ما شواهدی را ارائه می دهیم که نشان می دهد تغییرات آب و هوایی که تعداد و شدت آتش سوزی ها را افزایش می دهد و همه گیری کووید ۱۹، ترکیبی فاجعه بار را تشکیل می دهند.

این استاد آمار زیستی، جمعیت و علوم داده در دانشگاه هاروارد افزود: مانند همه منابع آلودگی هوا، آتش سوزی ها سطح بالایی از PM۲.۵ را تولید می کنند که ذرات میکروسکوپی نامرئی هستند و با چشم غیر مسلح مشاهده نمی شوند.

تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض این ذرات باعث بروز مشکلات سلامتی قابل توجهی از جمله آسم، بیماری های مزمن انسدادی ریه و سایر بیماری های تنفسی می شود و می تواند کشنده باشد.

علاوه بر این، در تحقیقی که در ماه ژوئیه در جریان کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی اروپا ارائه شد، محققان ارتباطی میان قرار گرفتن کوتاه مدت و بلندمدت در معرض ذرات آلاینده PM۲.۵ و خطر ابتلا به کووید ۱۹ پیدا کردند.

دومینیچی و همکارانش در این مطالعه جدید یک مدل آماری طراحی کردند تا میزان مشارکت دود ناشی از آتش سوزی را در موارد اضافی ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن را در کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن، سه ایالتی که سال گذشته بیشترین آتش سوزی را در سراسر غرب آمریکا متحمل شده بودند، تعیین کنند.

به گفته محققان، در این تجزیه و تحلیل عواملی مانند آب و هوا، اندازه جمعیت و الگوهای اجتماعی فاصله اجتماعی و تجمعات جمعی در نظر گرفته شده است.

این تجزیه و تحلیل نشان داد: از ۱۵ آگوست تا ۱۵ اکتبر سال گذشته که فعالیت آتش سوزی در منطقه به بالاترین حد خود رسید، سطح روزانه PM۲.۵ در روزهای آتش سوزی حدود پنج برابر بیشتر از روزهای غیر آتش سوزی بود.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که در برخی ایالت ها ، میزان PM۲.۵ روزانه در روزهای آتش سوزی تا ۸۰ برابر روزهای غیر آتش سوزی رسیده است.

داده های این مطالعه نشان داد که به طور متوسط ​​در همه شهرستان ها ، افزایش روزانه ۱۰ میکروگرم بر مترمکعب هوا PM۲.۵ در ۲۸ روز متوالی با افزایش ۱۲ درصدی موارد ابتلا به کووید-۱۹ و افزایش ۸ درصدی مرگ و میرهای ناشی از این ویروس همراه بود.

دومینیچی گفت: تغییرات آب و هوایی به احتمال زیاد شرایط گرمتر و خشک تری را به ارمغان می آورد و سوخت بیشتری را برای آتش سوزی به همراه دارد و فعالیت آتش سوزی را افزایش می دهد.

وی گفت: این مطالعه اطلاعات کلیدی را در اختیار سیاست گذاران قرار می دهد که چگونه یک بحران جهانی، تغییرات آب و هوایی، می تواند تأثیرات فزاینده ای بر بحران های جهانی همزمان در این مورد، همه گیری کووید ۱۹ داشته باشد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها