5 از یک سو متأسفانه و خوشبختانه شواهد نشان میداد با ادامه تحریمهای ناجوانمردانه، حالا سازمانهای مختلف کشور و از جمله اورژانس با روی گشادهتری از محصولات تولید داخل استقبال میکنند زیرا اتوبوسآمبولانسهایی که تاکنون در کشور مورد استفاده قرار میگرفت، اتوبوسهای وارداتی یا مونتاژشده بوده که در داخل کشور برای مصرف آمبولانسی، کاربریسازی میشدند.
اکنون پرسش دقیق این است که چه تحولی در تولید اتوبوس آمبولانس در کشور رخ داده که از مونتاژسازی به تولید ملی این محصول رسیدهایم. مسؤولان طرح اتوبوسآمبولانس رونماییشده در منطقه ویژه اقتصادی پیام استان البرز میگویند این اولین اتوبوسآمبولانس کاملا ملی تولید شده در کشور است.
مهندس جواد توسلی مهر، مدیر عامل ایران خودرو دیزل با بیان اینکه ساخت اتوبوسآمبولانس برای اولین بار در کشور به صورت داخلیسازی اتفاق میافتد، به جامجم گفت: «این اتفاق حاصل اعتماد اورژانس کشور به صنعتگران داخلی و ایرانخودرودیزل است که متعاقب آن یک تفکر جهادی در مجموعه ما شکل گرفت و بهسرعت درگیر کار شدیم. ما زمان ساخت نمونه اولیه را سه ماه اعلام کرده بودیم، اما طی 35 روز با کار شبانهروزی بهصورت سه شیفت، این نمونه آماده و تحویل اورژانس شد. همدلی، انسجام و وفاقی که بین مجموعههای ایرانخودرو دیزل اتفاق افتاد منجر به این اتفاق بزرگ، آنهم بعد از 9 سال که تولید اتوبوس در این مجموعه متوقف بود، شده است که یکی از نیازهای راهبردی اورژانس کشور را تامین میکند. به طوری که در حال حاضر روزانه دو تا سه دستگاه اتوبوس آماده و تحویل داده میشود.
اتوبوس آمبولانس؛ نیاز جادههای طولانی
رئیس هیاتمدیره شرکت کاربریساز اتوبوسآمبولانس که وظیفه تغییر کاربری اتوبوس به آمبولانس را به عهده دارد نیز با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی به خاطر فواصل نزدیک شهرها و درنتیجه فواصل نزدیک مراکز درمانی، اتوبوسآمبولانس چندان پرمصرف نیست، ادامه داد: «در ایران به خاطر جادههای طولانی، فواصل زیاد مراکز درمانی و همچنین آمار سوانح و تصادفات جادهای که کمی بیشتر از استاندارد جهانی است، یک اتوبوسآمبولانس میتواند کار حداقل 9 آمبولانس را همزمان انجام دهد. بنابراین ایران شاید یکی از پرمصرفترین کشورهایی است که به اتوبوسآمبولانس نیاز دارد.
در مورد ویژگیها و مزایای این اتوبوسآمبولانس از مدیرعامل ایرانخودرو دیزل پرسیدیم که در پاسخ بیان کرد به لحاظ ارزبری حدودا قیمت اتوبوس مشابه خارجی بالای 300 هزار یورو است، اما این اتوبوس با ارزبری 33 هزار یورو در ایران ساخته شده است. قیمت تمامشده آن نیز نصف قیمت تمامشده خارجی است و به شکلی میتوان گفت حدود 270 هزار یورو از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است. وی ادامه داد: «طراحی، سیستم شاسی، اتاق، محور و موتور اتوبوس کاملا داخلی است و تنها یکی دو قطعه از این اتوبوس مانند گیربکس آن وارداتی بوده که هنوز به فناوری تولید آن دست پیدا نکردهایم. این اتوبوس روی پلتفرم اتوبوسهای داخل شهری که شهرداری از آنها استفاده میکند، ساخته شده که با توجه به نیاز اورژانس، طراحی آن تغییر کرده است.
ثمره تعامل سهجانبه
رئیس هیاتمدیره شرکت کاربریساز اتوبوسآمبولانس نیز با بیان اینکه این شرکت در گذشته نیز برای سازمانهای گوناگون اعم از شرکتهای معدنی، هلالاحمر و وزارت بهداشت اتوبوسآمبولانسهایی بسته به موارد مصرفشان را کاربریسازی کرده است، گفت: «از آنجا که متولی استفاده از اتوبوسآمبولانس اورژانس کشور است، تیمی متشکل از تکنیسینهای اورژانس به اجماعنظری در مورد تعداد تختها، نوع تجهیزات، میزان منبع آب یا فاضلاب، میزان سرمایش و گرمایش و همینطور استراحتگاه پرسنل رسیدند و ثمره آن اتوبوسآمبولانسی شد که مشاهده میکنید. شرکت ما به عنوان کاربریساز و ایرانخودرو به عنوان شاسیساز و اورژانس به عنوان مصرفکننده به تعامل سهجانبهای رسیدیم تا این پروژه به سرانجام برسد.»
وی ادامه داد: «ما علاوه بر ساخت آمبولانس، سه تجهیز اصلی آن یعنی ساکشن، کیف امداد و نجات و انواع برانکاردهای مورد استفاده در آمبولانس را نیز تولید میکنیم. بیشتر تجهیزات الکترونیکی هایتک استفادهشده در این اتوبوسآمبولانس که مانند تجهیزات یک آیسییو است نیز در شرکتهای داخلی تولید میشود. این اتوبوس را باید یک بیمارستان کوچک سیار درنظر بگیریم. بنابراین زیرساختهای اکسیژن، برق، سرمایش و گرمایش و تهویه آن در این شرکت طراحی و انجام میشود و برخی تجهیزات را هنگام تحویل به اورژانس روی آن نصب میکنیم و برخی تجهیزات را نیز خود اورژانس بعد از تحویل روی زیرساختی که آماده کردهایم نصب میکند، اما عمده کار ما آمادهسازی زیرساخت برای نصب تجهیزات است.»
ظرفیت تولید 5000 اتوبوس در سال
در مورد چشمانداز تولید این اتوبوسآمبولانس از مدیر عامل ایرانخودرو دیزل پرسیدیم که در پاسخ گفت: «اکنون روزانه دو سه دستگاه اتوبوس را برای تجهیزشدن آماده میکنیم و از آنجا که قرارداد ما با اورژانس تعداد 20 دستگاه تا 15 شهریور است، امیدواریم هر 20 دستگاه را تا آن تاریخ تحویل اورژانس دهیم. البته طبق گفته مسؤولان اورژانس نیاز این مجموعه 100 دستگاه است که بهتدریج و هر بار قرارداد 20 دستگاه بسته میشود. هرچند ما ظرفیت تولید 5000 دستگاه اتوبوس در سال به صورت کار سهشیفت را داریم. همچنین مدیریت صادرات ایرانخودرو دیزل نیز فعال شده و اگر مشتری در کشورهای منطقه پیدا شود، میتوانیم این محصول را صادر کنیم. زیرا قیمت محصول ما نسبت به محصول مشابه خارجی بسیار پایینتر است. به همین دلیل خرید آن برای کشورهای خارجی توجیه اقتصادی دارد.
رئیس هیاتمدیره شرکت کاربریساز آمبولانس نیز با اعلام این مطلب که از زمانی که ما شاسی اتوبوسآمبولانس را تحویل میگیریم، میتوانیم به طور متوسط هفتهای یک دستگاه را تحویل دهیم، به جامجم گفت: «کاربریسازی 20 دستگاه اتوبوسآمبولانس در شرکت ما تقریبا چهار ماه طول میکشد.»
اعتماد به ما، حمایت از ماست
مدیرعامل ایرانخودرو دیزل با اشاره به اینکه تنها حمایت مورد نیاز، اعتماد به صنعتگران داخلی است و اگر به شرکتهای تجاریساز اعتماد شود هم از خروج ارز جلوگیری میشود و هم ایجاد اشتغال فراوانی میکند، در مورد تغییرات انجامشده در اتوبوسآمبولانس و تفاوت آنها نسبت به اتوبوسهای شهری گفت: «علاوه بر اینکه ظاهر اتوبوس بهکلی عوض شده است، در این اتوبوسها از موتور 457 بنز با توان 300 اسببخار، با استاندارد یورو4 به همراه فیلتر دوده استفاده شده، همچنین سیستم ترمز ارتقاء پیدا کرده، گیربکسها تبدیل به اکولایف ZF شده و 80 درصد جیگ و فیکسچر اتوبوس عوض شده است. البته علاوه بر اینها سسیتم کولینگ موتور بهکلی تغییر پیدا کرده و در تولید شاسی، اتاق، تزئینات، برق و الکترونیک (سیستم مالتیپلکس) از فناوری روز اروپا استفاده شده است.»
وی در پایان این مطلب را نیز اضافه کرد که تولید
1000 دستگاه اتوبوس در برنامه ایرانخودرو دیزل قرار دارد که البته در بحث اتوبوس های شهری چیزی حدود 30 هزار دستگاه اتوبوس نیاز کشور است و اگر همین ظرفیت در اختیار خودروسازان داخلی قرار بگیرد، از خروج ارز جلوگیری شده، اشتغال ایجاد میشود و بازار سرمایه هم حرکت خواهد کرد. اکنون سهم ایرانخودرو دیزل در بازار برای 24 روز کاری 111 درصد رشد داشته و تولید ما نسبت به سال قبل 2.6 برابر شده است. این مسأله باعث شده است تا شرکتهای زیرمجموعه ایرانخودرو دیزل ظرفیت تولیدشان تا پنج برابر رشد کند.
توسلیمهر تصریح کرد: «معتقدم موتور اصلی تولید، قشر کارگر است که اگر خوب دیده شود، صنعت ما جهش خواهد کرد. در همه صنایع ما ظرفیت بالقوهای وجود دارد که اگر خوب تدبیر شود، در کمترین زمان جهش خوبی را در صنعت شاهد خواهیم بود.
مهدی یكه سادات - دانش / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم