توسعه همکاری جهاددانشگاهی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و سازمان ساتبا

توسعه همکاری جهاددانشگاهی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق

محققان یک شرکت دانش‌بنیان با بومی‌ سازی پلتفرم خودروی متصل در کشور، زمینه بهبود کیفیت ساخت قطعات خودرو و ارائه خدمات بهتر مبتنی بر اینترنت به مالکان خودروها را مهیا کرده‌اند

حمل‌ و نقل هوشمند با خودروهای متصل

محققان شرکت دانش‌بنیان بهداد تدبیر مبین آریا (موبیکار) به‌تازگی موفق به ارائه محصولات نرم‌افزار و سخت‌افزاری شده‌اند که زمینه تولید خودروی متصل به اینترنت را فراهم کرده و به واسطه آن ارتباط با خودرو و ارسال اطلاعات به آن امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۱۳۳۰۲۲۶

پیشتر در سال 98 رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه‌ای که در محل ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته برگزار شد، صحبت‌هایی از طرح رگولاتوری خودروهای متصل کرده‌ بود اما از آن زمان تقریبا دیگر خبری از خودروهای متصل به میان نیامد تا اوایل امسال که خبرهایی از توسعه فناوری خودروهای متصل در کشور شنیده شد.

از جمله آنها می‌توان به همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف با ایران‌خودرو و همین‌طور انعقاد تفاهم‌نامه سایپا و همراه اول برای تولید خودروهای متصل اشاره کرد.

پس از انتشار خبر مربوط به ساخت و عرضه این پلتفرم در 31 تیر، با مهندس ناظم‌ زاده، مدیرفنی شرکت موبیکار تماس گرفتیم تا ضمن کسب اطلاعات بیشتری از جزئیات پروژه خودروی متصل، از مزیت‌ها و خدماتی بپرسیم که با افزوده‌شدن این پلتفرم به خودروها حاصل می‌شود.

خودروی متصل خودرویی است که با بهره‌گیری از شبکه اینترنت می‌تواند با سامانه‌های هوشمند شهری ارتباط برقرار کند.

جنرال موتورز در سال 1375 شمسی/ 1996 میلادی، نمونه اولیه خودروی متصل را برای محصول شرکت کادیلاک طراحی کرد.

هدف اصلی آن فراخوان کمک اورژانسی در زمان وقوع تصادفات شدید بود.‌ این در حالی است که آنچه امروز از آن به عنوان خودروی متصل نام برده می‌شود، برای اولین بار سال 1386/ 2007 ارائه شد و تولید انبوه این نوع پلتفرم برای خودروها در شش هفت سال اخیر اتفاق افتاده‌است.

ایده ساخت پلتفرم خودروی متصل

مدیرفنی شرکت ایرانی سازنده پلتفرم خودروی متصل با اعلام این‌که این محصول کاملا بومی‌سازی شده و ملزومات آن از طراحی نرم‌افزار، سخت‌افزار، توسعه نرم‌افزارهای داده، پردازش‌ های کلان‌ داده، اپلیکیشن‌ ها و پنل‌ های کاربری و سازمانی همه براساس نیاز بومی و باتوجه به محدودیت‌ های واقعی طراحی شده‌ است، به جام‌ جم گفت: «ما باتوجه به سابقه 15 ساله در قطعه‌سازی و تجهیزات مرتبط با عیب‌ یابی خودرو، از 10سال پیش تحقیقات و سرمایه‌گذاری در زمینه خودروهای متصل را شروع کردیم. در سال 98 با توجه به نیازسنجی‌ و نظرسنجی‌ای که در کشور انجام شد، وارد فاز تولید این محصول شدیم.

ویژگی‌های این پلتفرم

مهندس ناظم‌زاده با اشاره به این‌که سامانه‌های مدیریت ناوگان، صرفا برای کنترل و مدیریت حمل‌ونقل ایجاد شده‌ و در برخی سامانه‌ها امکان برقراری ارتباط یکطرفه و محدود وجود دارد که فقط قادر به خواندن پارامترهای مرتبط با استاندارد آلایندگی است، اما موضوع خودروهای متصل فراتر از این مباحث است، بیان کرد: «این پلتفرم بستری آماده می‌کند تا بتوانیم اطلاعات خودرو را جمع‌آوری کرده و از طریق این اطلاعات، یک سری خدمات ارائه کنیم. از جمله این خدمات می‌توان به بیمه‌های رفتارمحور و عیب‌یابی از راه دور، به‌روزرسانی رایانه خودروها از راه دور، جمع‌آوری اطلاعات خرابی خودرو و اعلام عیوب شایع به خودروساز اشاره کرد. همچنین براساس این پلتفرم می‌توانیم الگوی خرابی‌ قطعات را پیش‌بینی کنیم که مثلا کدام خودرو بعد از یک هفته بلبرینگ چرخش خراب می‌شود یا طبق این الگوی رانندگی با احتمال بالایی بعد از دو ماه خودروی مورد استفاده سرسیلندر می‌سوزاند. این اطلاعات از روی آی‌سی‌یوهای خودرو و انواع حسگرهای جانبی خودرو جمع‌آوری می‌شود. البته این ارتباط کاملا دوطرفه ‌است. وقتی شما بر بستر این پلتفرم با ای‌سی‌یو ارتباط برقرار می‌کنید هم می‌توانید اطلاعات سامانه را بخوانید و هم این‌که می‌توانید به آن دستور بدهید که فلان عملگر را فعال کن. برای مثال می‌توانید از راه دور پمپ‌بنزین یک خودرو را تست کنید یا برف‌پاک‌کن خودرو را روشن و آزمایش کنید.»

حمل‌ و نقل هوشمند با خودروهای متصل

مدیرفنی شرکت موبیکار با بیان این‌که پلتفرم تولیدی وابسته به سخت‌افزار نیست و مفهوم تجمیع‌ شده‌‌ای از تعداد زیادی نرم‌افزار و سرور است که این بستر را فراهم می‌کنند به جام‌جم گفت: «بحث سخت‌افزاری که روی این پلتفرم قرار می‌گیرد، بسته به نیاز مشتری متغیر است اما خود ما دو محصول جانبی سخت‌افزاری بر بستر این پلتفرم ارائه کرده‌ایم. یک محصول با بلوتوث کار می‌کند و اسم آن را دیاگ بلوتوثی گذاشته‌ایم که مورد استفاده تعمیرکاران خودرو است و محصول دیگر علاوه‌بر بلوتوث با شبکه اینترنت نیز کار می‌کند و نام آن ردیاب پلاس اولترا است که هم بحث ردیابی را انجام می‌دهد، هم عیب‌یابی و در عین حال دزدگیر نیز هست.

پلتفرم خودروی متصل چطور کار می‌کند؟

مهندس ناظم‌زاده با بیان این‌که در خودروها برای هر بخش ای‌سی‌یوهای مختلفی نصب می‌شود، مثلا در پژو 206 پنج عدد ای‌سی‌یو داریم و در برخی از خودروهای خارجی مانند بنز و ب‌ام‌و بالای 20 ای‌سی‌یو داریم که هرکدام زبان خاص خودش را دارد، اشاره کرد: «شما نمی‌توانید با زبانی که با ای‌سی‌یوی ترمز ارتباط برقرار می‌کنید، با ای‌سی‌یوی موتور مرتبط شوید. کاری که پلتفرم موبیکار انجام می‌دهد این است که زبان صحبت‌ با هرکدام از این ای‌سی‌یوها را به دستگاه‌هایی که روی این پلتفرم نصب می‌شود به صورت آنلاین ارائه و اطلاعات را دریافت می‌کند و بعد از پردازش به خواسته‌ای که نیاز مشتری است می‌رساند.»

تفاهم‌نامه‌های منعقد شده

مدیرفنی شرکت تولیدکننده پلتفرم خودروی متصل با اشاره به این‌که تفاهم‌نامه‌ای با ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته منعقد کرده‌ایم و قرار بر این شده است که ستاد، بخشی از قیمت تمام‌شده هزینه دستگاه ساخته‌شده را تقبل کنند تا بتوانیم 400 تا 500 دستگاه را در این فاز روی خودروها نصب کنیم، اضافه کرد: «در بحث پلتفرم و دستگاه سخت‌افزار با دو شرکت خودروساز و یک شرکت بیمه به تفاهم رسیده‌ایم و تاییدیه‌ آنها را گرفته‌ایم. همچنین سه اپراتور موبایلی پیشنهاد همکاری به ما داده‌اند که در حال مذاکره هستیم.»

از مهندس ناظم‌زاده نام خودروسازان و بیمه‌ای که این شرکت با آنها به تفاهم رسیده را نیز پرسیدیم که وی از ارائه پاسخ در این زمینه خودداری و اشاره کرد: «با خودروسازان به مراحل نهایی عقد قرارداد رسیده‌ایم. این پلتفرم تقریبا یک‌سال‌ونیم روی خودروی مدیران چند خودروسازی نصب بوده تا مراحل تست و تاییده انجام شود که این مراحل گذرانده شده و برنامه‌ریزی خودروسازان این است که به‌صورت یک ای‌سی‌یو روی خودرو نصب شود. همچنین برای صادرات محصول مذاکراتی انجام شده و در مرحله‌ای هستیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.»

حمل‌ و نقل هوشمند با خودروهای متصل

پرداخت حق بیمه، هوشمند می‌شود

این فناور داخلی همچنین عنوان کرد: «یکی از خدماتی که روی این سامانه می‌توان ارائه داد، بیمه رفتارمحور است که در دنیا استفاده می‌شود. بیمه رفتارمحور یعنی رفتار راننده بررسی شده و متناسب با عملکردش، ریسک او تعیین می‌شود. برای مثال وقتی ریسک یک راننده 2 درصد تعیین می‌شود، یعنی این راننده باید حق بیمه کمتری پرداخت کند. اینجا بحث رقابت بین بیمه‌ها پیش می‌آید و مشتری دنبال بیمه‌ای می‌رود که قیمت کمتری برای آن پرداخت کند. شرکت بیمه‌ای اینجا برنده می‌شود که بتواند این ریسک را درست محاسبه کند و قیمت مناسب‌تری به مشتری بدهد. همچنین امکان عیب‌یابی اجتماعی از راه دور بر پایه این بستر در دست توسعه است. عیب‌یابی اجتماعی بر بستر پلتفرم خودروی متصل این قابلیت را فراهم می‌کند که متخصصان مختلف خودرو در مکان‌های مختلف، به ای‌سی‌یو و رایانه‌های خودرو دسترسی داشته باشند و علاوه‌بر عیب‌یابی، بتوانند نظرات‌شان را با هم به اشتراک گذاشته و همفکری کنند. مزیت این خدمت به این شکل است که یک تعمیرکار می‌تواند از همکار خودش کمک بگیرد تا نیاز مشتری را برطرف کند. برای مشتری هم این مزیت را دارد که لازم نیست درصورتی‌که یک تعمیرکار عیب خودرو را نتوانست درست تشخیص دهد، از یک تعمیرگاه به تعمیرگاه دیگر برود، بلکه در یک تعمیرگاه تمام کارهای خودرو می‌تواند انجام شود.»

مهدی یکه سادات - دانش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها