هر چند رسانه در بستر تاریخی خود دستخوش تغییرات و تحولات وسیعی شده که آن را با حوزه‌های فناوری‌های نوین و فضای چند رسانه‌ ای گره زده‌است‌ اما هزاره جدید با رویکرد ارتباط محور خود، نیازهای اطلاعاتی و دانشی خود را در بستر رسانه جست‌وجو می‌کند و با این توصیف نهادینه شدن ارتباطات چند وجهی درون صنفی بیشتر از پیش لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد‌.
کد خبر: ۱۳۳۱۰۲۵

جشنواره‌ های حوزه رسانه و فعالیت‌ های فرهنگی به عنوان فرصت‌های رسانه‌ای، زمینه‌های حضور یا انجام کار برای صاحب پیام، مخاطب و پیام را در رسانه و رسانگری شامل می‌شود که به‌طور خلاصه شامل رسانه‌های دیداری، شنیداری، گفتاری و آمیخته‌است و به طور حتم تشکیل نهادهای متمرکز و هدفمند با حضور فعالان عرصه فرهنگ و هنر و رسانه، با گرایش‌های گوناگون و گسترش یافته، به معرفی و شناسایی گسترده و عمیق‌تر روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، عکاسان مطبوعاتی و هنرمندان و اندیشمندان، تسهیل در امر مراجعه به آثار هنری و فرهنگی و ارتباط با صاحبان آثار، رونق روز افزون کارکردهای فرهنگی و هنری و روشمند شدن نظام ارزش‌گذاری بر آثار و محصولات برمبنای تلاش فعالان رسانه‌ای در این عرصه منجر می‌شود.

سواد رسانه‌ ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که می‌توان براساس آن انواع رسانه‌ها را از یکدیگر تمیز داد و انواع تولیدات رسانه‌ ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

این مهم در سالیان اخیر به دلایل متعددی، به شدت رشد کرده اما دلیلی بر بی‌توجهی فعالان رسانه‌ای نبوده و بر سختی فعالیت آنان نیز افزوده است.

سواد رسانه‌ ای امروز، به دنبال مقابله با کارکردهای رسانه‌های بزرگ غالب است که هدف‌ آنها تأمین هژمونی فرهنگی، تعمیم فلسفه سیاسی و حفظ قدرت‌هایی است که خود این رسانه‌ها محصول آنها هستند و به همین دلیل ضرورت توجه به اصحاب رسانه بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

در زمانه‌ای که غول‌های فناوری و رسانه‌ای دنیا با ترکیب فضای سایبر و فضای تلویزیون‌های بین‌المللی (ماهواره) به رسانه‌های صوتی و تصویری تعاملی دست یافته‌اند و امید دارند با عرضه گسترده آن به بازارهایی نظیر ایران، رسانه‌هایی ترکیبی با سطح انتشار فراگیر را در اختیار بگیرند، بر دشواری فعالیت فعالان رسانه‌ای افزوده شده و غول‌های فناوری تلاش می‌کنند از دموکراتیک‌شدن رسانه‌ها جلوگیری کنند. در این قالب مخاطبان ایرانی، با سازمان‌های رسانه‌ای بزرگ جهان و برنامه‌های در حال پخش، ارتباط گرفته، ضمن تهییج دیگر مخاطبان به برقراری ارتباط و ابراز عقیده، گردانندگان را در تولید برنامه‌هایی پربیننده‌تر همراهی می‌کنند.

ظهور مخاطبان انتخابگر، مخاطبان تاثیرگذار، مخاطبان حاضر و در آینده نزدیک با حضور «مخاطب - رسانه ها» که مخاطبانی با دایره تعریفی رسانه‌های جمعی هستند، رسالت رسانه‌ای‌ها را در روند رو به رشد رسانه‌ها در حرکت استحاله فرهنگی برای ایران اسلامی سخت کرده لذا وظیفه متولیان فرهنگی و نهادهای مرتبط است تا با تکریم واقعی فعالان رسانه‌ای در ایام سال به تلاش و همت این جهادگران بی‌ادعای حوزه فرهنگ توجه کنند.

تاریخ مطبوعات و رسانه‌ای ایران از زمان طرح‌ریزی آن، درحدود 10دهه گذشته تاکنون، نمایانگر نقش محوری روزنامه‌نگاران، نویسندگان مطبوعات و عکاسان در ارتقا و ساماندهی دانش، هنر، فرهنگ و شکل‌گیری تدریجی ساختارهای روابط اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مردم بوده‌است و این روند توسعه‌ یافتگی در حوزه رسانه نیز بر اهمیت نقش این گروه بی‌ادعای حوزه فرهنگ در دوران معاصر مورد توجه بوده و هست.

مهدی توکلیان - فعال فرهنگی / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها