پیج‌ های کلاهبرداری از راه خرافه پرستی شناسایی می‌شوند

هشدار جدی پلیس فتا به رمال‌ های پولکی

رمالان با راه اندازی صفحات مجازی و با تبلیغ خرافه پرستی اقدام به تلکه کردن شهروندان کرده و از این راه از افراد زیادی کلاهبرداری می کنند.
کد خبر: ۱۳۳۰۹۳۰

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، رمالی، فعالیتی که برای عده زیادی از افراد تبدیل به یک تجارت شده و از این روش با بیان ادعا‌های واهی از آینده شهروندان و دادن امید دروغ به آن‌ها اقدام به کلاهبرداری از افراد می‌کنند و برای چند خط مشاوره بی اساس پول‌ های کلانی به جیب می‌زنند.

حالا با گسترش زمان و پیشرفت فضای مجازی و روی آوردن اغلب مردم به این فضا، این افراد هم بیکار ننشسته و به فضای مجازی کوچ کردند.

از راه اندازی کانال‌های مشاوره در تلگرام تا پیج‌ های گرفتن فال آنلاین در اینستاگرام؛ بهانه‌ای شده تا رمال‌ها به فضای مجازی بیایند و در این فضا هم برای خود کسب کاری به هم بزنند.

مدیران سایت‌ها و کانال‌ های رمالی و فالگیری با تبلیغ در فضای مجازی، با این عنوان که با کلیک بر سایت از آینده بخت خود مطلع شوید؛ اقدام به تشویق کاربران و سوق یافتن آن‌ها به سمت سایت‌های فعال خود می‌کنند.

موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و نکته مهم در این بین، کلاهبرداری راه اندازان این سایت‌ها از کاربران است؛ به این صورت که افراد سودجو با نام و نشان فالگیری از کاربران وارد فضای مجازی شده و اقدام به راه اندازی سایت فال یابی و یا کانال ارائه مشاوره در این خصوص می‌کنند و پس از اینکه کاربران را به سمت خود فراخواندند و دامنه فعالیتشان را گسترش دادند؛ به بهانه دریافت حق الزحمه فالگیری نسبت به کلاهبرداری و تخیله حساب بانکی افراد اقدام می‎‌کنند و به بهانه‌های مختلف مبالغ هنگفتی را از آن‌ها دریافت می‌کنند، بی آن که کاری را برای فرد انجام دهند.

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره رمالی در فضای مجازی و اینکه آیا انجام این کار جرم است یا خیر؟ اظهار کرد: در مجموع برای بحث رمالی و فعالیت‌هایی که در کنار این موضوع و با محوریت فال بینی انجام می‌شود، جرم تلقی نمی‌شود، اما هرگونه فعالیت برای تشویق و ترغیب متقاضیان برای پرداخت پول در ازای رمالی، باعث ایجاد کلاهبرداری می‌شود.

وی افزود: طبق قانون با افرادی که تحت عنوان رمالی اقدام به فریب هموطنان می‌کنند و یا بابت کف بینی اقدام به دریافت پول از آن‌ها کرده و در ادامه خرافه پرستی را تبلیغ می‌کنند، به عنوان کلاهبردار برخورد می‌شود.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: افرادی که حتی به شوخی و سرگرمی اقدام به ایجاد صفحات مجازی تحت عنوان دعا نویسی، رمالی، پیشگویی و ... کنند، در صورت تشکیل پرونده قضایی و اعلام شکایت برای آن‌ها با برخورد قانونی پلیس فتا مواجه خواهند شد و این دست از پرونده‌ها در صورت وجود شاکی و یا شاکیان، حتما بررسی خواهد شد.

وی در واکنش به اینکه تاکنون چه تعداد پرونده در پلیس فتا به بحث کلاهبرداری در حوزه رمالی مورد رسیدگی انتظامی قرار گرفته است؟ گفت: در این حوزه پرونده وجود دارد، اما تعداد آن چشمگیر نیست و هر از گاهی پرونده‌ای با عنوان کلاهبرداری در حوزه رمالی به دست ما می‌رسد.

سرهنگ پاشایی بیان کرد: چندی پیش در پی دریافت شکواییه قضایی مبنی بر رمالی، پیشگویی و فریب و اغفال هموطنان به خصوص بانوان، موضوع مورد بررسی کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت که متهم تحت تعقیب حین خروج از کشور شناسایی و دستگیر شد.

با این حال تعدادی از افراد اقدام به رمالی می‌کنند و از این طریق با وعده‌های دروغین خود از هموطنان پول دریافت می‌کنند، بهترین کار این است که فریب این افراد را نخورده و بابت چند دقیقه حرف بی اساس سرمایه خود را بر باد ندهیم.

بار‌ها دیده شده که افرادی با خرافه پردازی و نگرانی از آینده خود می‌خواهند از سرنوشت خود با خبر بشوند و با مراجعه به رمالان و پرداخت مبالغ کلان فریب این دست از افراد را می‌خورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها