گفت و گوی جام جم آنلاین با علی اکبر قاضی نظام؛

تولد علی ابن ابیطالب (ع) به روایت فیلم «رودی از آسمان»

فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون گفت: «رودی از آسمان» در پی عقد قرارداد بین بنده و بنیاد سینمایی فارابی به نگارش درآمد که در آن برای نخستین بار به روایت زندگی فاطمه بنت اسد (س) (مادر حضرت علی (ع)) و میلاد حضرت علی (ع) در خانه خدا پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۳۳۰۳۸۴
تولد علی ابن ابیطالب (ع) به روایت فیلم «رودی از آسمان»
علی اکبر قاضی نظام، فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در گفت و گو با جام جم آنلاین در توضیح روند نگارش فیلمنامه «رودی از آسمان» گفت: حدودا سال 82 از بنده برای بازنویسی فیلمنامه انیمیشنی درباره حضرت علی (ع) در مرکز صبای تلویزیون دعوت شد. زمانیکه فیلمنامه را خواندم به نظرم رسید قابلیت انیمیشن سازی آن تا مقطع تولد حضرت علی (ع) بیشتر است و اصولا بهتر است تا مقطع تولد حضرت علی (ع) باشد. برای نوشتن این طرح مطالعات و تحقیقات زیادی انجام دادم و در خلال همین مطالعات بود که به کتاب «فاطمه بنت اسد (س)» به قلم زهرا زواریان برخورد کردم. کتابی که مروری داشت بر زندگی و شخصیت بانوی کعبه مادر علی ابن ابیطالب (ع)، فاطمه بنت اسد (س). در بخش هایی از این کتاب به دوران کودکی این بانوی بزرگوار و همچنین تولد امام علی (ع) پرداخته شده بود و به همین خاطر با کسب اجازه از خانم زواریان، این کتاب را مبنایی برای نگارش این طرح قرار دادم. طرحی که البته پس از آن نه در مرکز صبای تلویزیون بلکه در بنیاد سینمایی فارابی تصویب شد. در این سالها این طرح دست نخورده ماند تا به لطف خدواند در دوران کورنا این توفیق نصیب من شد که فیلمنامه اش را بنویسم.     
 
فیلمنامه نویس فیلم هایی چون «آشیانه»، «نیاز»، «پایان کودکی» و «پنج ستاره» در پاسخ به این سوال که برای نگارش این اثر از چه کتب و منابع گوناگون تاریخی بهره بردید؟ بیان داشت: سرکار خانم زهرا زواریان برای نگارش کتاب خود از منابع معتبری استفاده نمودند از جمله کتاب «فاطمه بنت اسد» اثر علی محمد علی دخیل با ترجمه صادق آیینه وند، «مروج الذهب و معادن الجوهر» از علی بن حسین مسعودی با ترجمه ابوالقاسم پاینده، «امام علی بن ابیطالب (ع)» از عبدالفتاح مقصود (جلد 1) با ترجمه سید محمد مهدی جعفری، «ناسخ التواریخ» و... . البته خودم هم مجددا به بعضی از این کتاب ها مراجعه نمودم و کتاب های «علی (ع) در کتب اهل سنت» نوشته سید محمدباقر موسوی، کتاب «علی از زبان علی» نوشته سید جعفر شهیدی و بسیار کتاب های دیگر که هر کدام از آنها داراری پانویس ها و منابع مختلفی از علمای شیعه و سنی بودند. از سویی دیگر برای بدست آوردن یک شَمای کلی از آن برهه تاریخی کتاب هایی مانند «بامداد اسلام» نوشته عبدالحسین زرین کوب، «تاریخ تمدن ویل دورانت» اثر ویل دورانت، «سنن النبی علامه طباطبایی» نوشته سید محمدحسین طباطبایی و... را هم مطالعه کردم و در نهایت فیلمنامه را برای مطالعه به یکی از روحانیون ذی صلاح ارائه دادم که مطلبی خلاف واقع در آن نباشد که خوشبختانه مورد تایید بود.
 
او با تاکید بر اینکه این فیلمنامه باعث بروز واکنش های متفاوتی از سوی علمای شیعه و سنی نمی شود، خاطرنشان ساخت: فیلمنامه «رودی از آسمان» صرفا تا مقطع تولد امیرالمومنین را روایت می کند که ما تا به حال فیلمی در این خصوص نداشتیم. اصل این روایت بر مبنای شخصیت فاطمه بنت اسد (س) است که چشم انتظار تولد فرزندش است. در این بین او به یاد خوابی در زمان کودکی اش می افتد و یک کاهنه یمنی، در تعبیر خوابش به او می گوید؛ تو فرزند خیلی بزرگی را به این دنیا می آوری. بعدها هنگامیکه علی (ع) را آبستن بوده به خانه کعبه می آید؛ دیوار خانه کعبه شکافته می شود و او به داخل آن می رود و پس از سه روز با فرزندش از آنجا بیرون می آید. این واقعه هم مورد تایید علمای شیعه و هم سنی است و ما به مسائل دیگر ورود نمی کنیم. البته مانند تمام داستان هایی که به روایات تاریخی می پردازند برای شکل گیری این داستان از حواشی تاریخی آن زمان و تخیل که لازمه قصه پردازی است استفاده کردم و این نکته را در ابتدای تیتراژ فیلمنامه ذکر کردیم.  
 
قاضی نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شخصیت والای فاطمه بنت اسد (س) به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بانوان تاریخ اسلام اظهار داشت: فاطمه بنت اسد (س) زنی پاکدامن و بانوی برجسته اسلام است که برای مادری امیر المومنین (ع) انتخاب می شود. زمانیکه حضرت محمد (ص) پدر و پس از آن مادرشان را از دست می دهند، ابوطالب (ع) (پدر حضرت علی (ع)) تا مدت ها سرپرستی ایشان را می پذیرند و پیامبر اکرم (ص) در منزل حضرت ابوطالب (ع) و فاطمه بنت اسد (س) زندگی می کنند. در تاریخ و البته در این فیلمنامه هم آورده شده زمانیکه حضرت محمد (ص) متوجه به دنیا آمدن امیرالمومنین (ع) می شوند، فاطمه بنت اسد (س) را «یا اُمی» (به معنای مادر) خطاب می کنند و فاطمه بنت اسد (س) از این بابت بسیار خوشنود می شوند.   
 
این فیلمنامه نویس در پایان تاکید کرد: فیلمنامه «رودی از آسمان» 4 بار بازنویسی شد تا بنیاد سینمایی فارابی آن را خریداری کرد و به بنیاد سینمایی فارابی واگذار گردید.  مراحل بعدی اعم از انتخاب کارگردان و بازیگران و... در زمان انجام می شود. ساخت این فیلم نیاز به پروداکشن و امکاناتی وسیع دارد و در نهایت امیدوارم به امید خدا به بهترین شکل ساخته شود.   
 
ساناز قنبری / جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها